Gå til innhold
Arkivverket

Johan Herforts barns dåp, 1692

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg håper den blinde høna her også kan finne korn...

Etter å ha stirret på barnets navn og forsøkt å isolere hvilke streker som hører til navnet, og hvilke som ikke gjør det, tror jeg det rett og slett er det samme som i morens patronym. Det vil si Dines.

Grunnen til det er at jeg mener første bokstav går i en løkke som strekker seg opp mot overgangen mellom f og o i Herfort [Herefort? vanskelig å si om det bare er litt ekstra blekk på tverrstreken på f'en]. Den øverste løkken er splittet av streken under farens navn.

Neste bokstav er opplagt i.

Så kommer en bokstav som er forstyrret av den høye dobbel-s'en i Pederßøn

Jeg er ikke sikker på hva den skal være, men 'n' er i alle fall en mulig tolkning.

Neste bokstav er nesten helt overstreket av samme ß.

Siste bokstavs nedre del er fortsatt overstreket av samme ß. Den strekker seg helt opp til o'en i 'og' på linjen over. Jeg synes bokstavformen er identisk med den tilsvarende i morens patronym.

Når det gjelder morens navn leser jeg Marjt [= Marit, siden i og j vel kunne uttales likt].

Jeg er ikke sikker på hva som begynner linjen etter  f: Doctor, 

men jeg tror det står Ring.

Første bokstav kan være K eller R. Jeg tror det er en R.

Andre bokstav ser ut som en i.

Tredje bokstav kan være en n, men det er nok flere muligheter.

Siste ser ut som g.

Når det gjelder 'Mads' er det en mulighet for at det står Mad: 

Jeg tror også Marst er de første bokstavene i det siste navnet, men det kan ikke være Marstrander. Det er hele tre bokstaver fra linjen under som forkludrer det hele.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Inger Hohler skrev:

Etter å ha stirret på barnets navn og forsøkt å isolere hvilke streker som hører til navnet, og hvilke som ikke gjør det, tror jeg det rett og slett er det samme som i morens patronym. Det vil si Dines.

Kjempefint, tusen takk! Det kan absolutt stå "Dines"  og "Ring", jeg er mer usikker på "Marjt", da siste bokstav for meg ser ut som "e"

Lenke til kommentar
Del på andre sider