Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforskerkonferansen 2024

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Slektsforskerkonferansen 2024 arrangeres på Oslo kongressenter helga 16.-17. november.

Av tema kan nevnes; bruk av DNA i slektsforskning, odels- og arverett, arkivalier, befolkningshistorikk, husmannsvesen, bybefolkning, og bruk av kunstig intelligens i slektsforskning. 

Det blir foredrag med:

• Peter Sjölund - slektsforsker og forfatter, kjent fra bl.a. TV-serien DNA-jegerane
  • Nils Olav Østrem - professor i historie og forfatter
  • Mette Vårdal - historiker, filmskaper og forfatter
  • Yngve Nedrebø - historiker og tidligere statsarkivar i Bergen
  • Kristian Hunskaar - historiker og seniorrådgiver i Arkivverket
  • Randi Hagen - slektsforsker og seniorrådgiver ved Høgskolen i Innlandet
  • Frode Myrheim - slektsforsker og bygdebokforfatter
  • Klaus Johan Myrvoll - slektsforsker og professor i nordisk språk
  • David Widerberg Howden - slektsforsker, kjent for bl.a. Containerbabyen i Åsted Norge
  • Rune Nedrud - formann i NSF og forfatter

Redusert pris hvis man melder seg på før 1. mai.

Se mer på nettsidene til Norsk Slektshistorisk Forening

Endret av Grete Singstad
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Så var det prisen da

Trykk på linken over så ser du prisen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahem . . . hvis jeg leser informasjonen i lenken din korrekt så er prisen kr. 2750 hvis påmelding før 1. Mai –  kr. 3250 hvis etter denne dato. Prisen skremmer meg umiddelbart – men ‹menyen› er jo svært fristende . . .

Dette må man «først skrive opp og så tenke nøye over saken» i tråd med Politimester Bastians filosofi . . . 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med hr. Stormoen. Veldig spennende, men for min del har dere prist dere bort.

Jeg har vært på en myriade av konferanser, seminarer og foredrag med de utroligste tema, men hvis man holder sitt eget overnattingssted har jeg aldri sett slike summer.

Synd også med slike frister. Selv om jeg er pengsjenist har jeg ikke full kontroll seks mnd senere.

Jeg tror jeg gjentar meg og har skrevet dette før. Så nå furter jeg. C",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange foredragsholdere som skal ha dekket trikkebilletten, er det forståelig at prisen blir så høy.  Kanskje søke Oljefondet om et tilskudd.  I midten av november er  det ofte trekkfullt og kaldt i Oslo, så jeg holder med nok hjemme ved vedkomfyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for å delta på slektsforskerkonferansen kan virke stiv, men vi har ikke priset oss bort. Dette er det det koster hvis man skal arrangere en konferanse sentralt beliggende. For prisen får man 14-15 foredrag, to retters lunsj og pausemat begge dagene. Mange av foredragsholderne tar heller ikke honorar, men får selvsagt reise og opphold dekket. Som arrangør tjener NSF lite penger på dette, det er heller ikke vårt mål. Målet er å arrangere en konferanse av god kvalitet og legge til rette for at slektsforskere skal få faglig påfyll og å treffe hverandre.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Oppdatering:

Foredragsholdere:

Peter Sjölund - kjent fra TV-serien «DNA-jegerane», slektsforsker og forfatter: «Bruk av Y-DNA for å avsløre gamle slektsmyter» og «Hvordan finne ukjent opphav med DNA»

Yngve Nedrebø  - tidl. statsarkivar i Bergen: «Inngifte – trussel eller nødvendighet i små samfunn?» og «Y-DNA som kilde til forståelse av gjenreisningen etter svartedauden»

Klaus Johan Myrvoll - professor i nordisk språk: «Ut mot havet. Folkevandringar og skyldskap vist gjenom Y-DNA på Nordmøre»

Frode Myrheim - historikar og bygdebokforfattar: «Mitokondrielt DNA som ættehistorisk kjelda og metode i eit kjeldefatigt umråde»

Randi Hagen - seniorrådgiver ved Høgskolen i Innlandet: «Kunstig intelligens i slektsforskning – hva kan vi bruke de nye verktøyene til?»

Kristian Hunskaar - seniorrådgiver i Arkivverket: «Fra svensk krigsfange til leilending på Brunlanes» og «Nye og spennende kilder fra arkivene»

Rune Nedrud - formann i NSF: «‘Tapt’ arkivmateriale gjenfunnet i NSFs magasin» og «Digitalt kildemateriale hos NSF»

Nils Olav Østrem - rofessor i historie: «Alliansar og mesalliansar mellom husmenn og bønder»

Mette Vårdal - historiker, filmskaper og forfatter: «Om husmenns nytte av skrivekunst og andre ferdigheter»

David W. Howden - slektsforsker, kjent fra «Åsted Norge»: «Borgerskap og fattigdom. Christianias bybefolkning 1624–1865»

Meld deg på før 10. juni og spar 500 kr, se mer på genealogi.no

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig!  Jeg ser at jeg har et innlegg 17. februar, men det er faktisk helt ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då bør du vel skifte passord på forumet/i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider