Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Endre Pedersen, Titland, Lindås, 1814

Olav Langeland
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg å tyde skiftet etter Endre Pedersen:

Nordhordland sorenskrivar, SAB/A-2901/1/H/Ha/L0012b: Skifteprotokollar Nordhordland , 1813-1815, s. 668b-669a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081117650254

Gaarden nordre Titland...

Endre Pedersen...

Aar 1814 den 30 augusti...

Endret av Olav Langeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Olav Langeland changed the title to Skifte etter Endre Pedersen, Titland, Lindås, 1814

"Gaarden nordre Titland efter Manden

Endre Pedersen -

Aar 1814 den 30te Augustii"

Hva er det du er ute etter? Det er ganske mye arbeide å be om å få transkribert et helt skifte. For de fleste holder det med hvem som er arvingene, eventuelt hvor mye det ble til utbetaling. De som virkelig vil vite detaljer pleier å forsøke å lære seg å tyde skriften selv...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre ble gift med Torbjørg Olsdtr og kom til Titland i 1797. 49 år i 1801.
De fikk 5 barn som vokste opp: Ola (1798), Per (1801), Siri (1805), Kristian (1805) og Brita (1810).
Men det er ikke kjent hvor Endre kommer fra!
Jeg jobber med en teori om at han kan være sønn av Peder Knutson Langeland/Bjørndalen  (1702-1768) og Randi Eriksdtr Trefall (1712-1772) (fra Evanger). 
Derfor håper jeg at flere opplysninger om arvingene i skiftet kan gi noe hjelp. 
I Bygdebok for Alenfit står flg. om skiftet:806499869_SkifteEndrePerson.thumb.jpg.b521ff553702e6f0d05cb445f0d9e15a.jpg

Endret av Olav Langeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olav Langeland skrev:

Derfor håper jeg at flere opplysninger om arvingene i skiftet kan gi noe hjelp. 

[v. kolonne ca. linje 20:]

Skiftet er  . . .

. .  imellem hans igienlevende

Ægtefælde, StervboeEnken Torbiør Olsdatter

paa den eene og pa den anden Side deres

udi fælles Ægteskab Sammenavlede Børn

nemlig:

1) Ældste Søn Ole Endresen 16 Aar

gammel med Formynder Knud Knuds: Seim[?]

2 Anden Søn Peder Endresen 14 Aar gaml:

med Form: Gula[?] Jacobsen Mokvold[?]

3 die[?] Søn Christian Endresen 7 Aar gaml:

med Fr Carl Gutormsen [??]

4) Ældste Datter Siri [Lise?] Endresdatter 10

Aar gl: med Formynder – [ikke opgitt]

Yngste Datter Brithe Larsdatter[sic] 4 Aar gl.

med Form: Magne Nielsen [??]

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Even Stormoen!
Dessverre ingen "revolusjonerende" opplysninger, men navn på formyndere kan kanskje være noe å nøste videre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad formyndere og familie
Titland ligger i Manger.

Sønnen Ole Endresen på 16 år fikk formynder Knud Knudsen [kort gårdsnavn som begynner på S, ingen av de andre bokstavene strekker seg nedover eller oppover. ].

I 1801 var det 3 Knud Knudsen i Manger som var gamle nok til å bli formyndere i 1814, den ene bare så vidt. Denne yngste var Knud Knudsen Wigebøe. Så var det Knud Knudsen Toschøen og Knud Knudsen Nøetved. Den siste ville vært 81 i 1814, hvis han fortsatt levde, så jeg tviler på at han ville ha fått oppgaven som formynder. Jeg kjenner ikke de lokale forholdene godt nok til å vite om noen av disse bodde på en plass hvis navn startet med S. Men en Knud Knudsen Seim betalte sølvskatt på Lindås i 1816 

sønnen Peder Endresen på 14 fikk formynder Gu...[? Even Stormoen foreslo Gula, jeg finner ingen i 1801-tellingen i Manger som passer. ] Jacobsen ...vold [men i Lindås finnes det en Gullak Jacobsen på Moxvols øvre] Hvis skriveren ikke helt fikk med seg navnet kan det godt ha blitt skrevet som det gjorde.

sønnen Christian Endresen 7 fikk formynder Carl Guttormsen Smør...[? Det var ingen Carl Guttormsen i Manger i 1801, men det fantes en på Smørdal, Lindås]

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Carl Guttormsen Smør...[? Det var ingen Carl Guttormsen i Manger i 1801, men det fantes en på Smørdal, Lindås]

Det må være Smørdahl. Godt sett!

39 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Selv om jeg har en tippoldefar Mikkel Rasmussen Titland (1821-1898), og derfor ca. 60 personer i databasen med det stedsnavnet, har jeg aldri kommet så langt at jeg har detaljgransket noen av dem 😞

Og ingen av de ca. 60 har navn som ‹matcher› de omspurte . . .

Jeg gremmes . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å lese Seim selv, Even, men da du hadde lagt ut forslaget skjønte jeg at det var en mulighet. Etter å ha lekt meg med elektroniske søk i Hordaland fant jeg ingen som passet bedre. Når det gjelder Magne Nielsen mener jeg stedsnavnet starter med Sol..., og da finner jeg en Magne Nielsen som betalte sølvskatt fra Solhejm i Sæbø sogn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Even Stormoen said:

Det må være Smørdahl. Godt sett!

Selv om jeg har en tippoldefar Mikkel Rasmussen Titland (1821-1898), og derfor ca. 60 personer i databasen med det stedsnavnet, har jeg aldri kommet så langt at jeg har detaljgransket noen av dem 😞

Og ingen av de ca. 60 har navn som ‹matcher› de omspurte . . .

Jeg gremmes . . .

Mvh

Regner med at du har sjekket s. 462 i Bygdebok for Lindås. Band 2. Lygra og Hundvin sokner. gards- og personhistorie.

Mikkjel Rasmussen Titland.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre ble gift i 1797 i Evanger kirke og oppført at han bodde på Langeland. I folketellingen 1801 er det oppgitt at han var født rundt 1752 og var bosatt på Titland under Manger prestegjeld. Titland ligger i Seim Lindås kommune og grenser til Radøy(Manger) kommune før det nå nylig ble sammenslått til Alver kommune. 

Ser og at du finner Endre her https://www.nb.no/items/f858da8656b327f73e68c55aaf1e30ff?page=481&searchText=endre og har og funnet han i panteregisteret da han bosatte seg på Nordre Titland https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071129650408.jpg nederst på siden og litt mer på neste side. Det er og referanse til panteboken hvor det er muligheter ti å se om det er flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rolf Hestetræet said:

Endre ble gift i 1797 i Evanger kirke og oppført at han bodde på Langeland. I folketellingen 1801 er det oppgitt at han var født rundt 1752 og var bosatt på Titland under Manger prestegjeld. Titland ligger i Seim Lindås kommune og grenser til Radøy(Manger) kommune før det nå nylig ble sammenslått til Alver kommune. 

Ser og at du finner Endre her https://www.nb.no/items/f858da8656b327f73e68c55aaf1e30ff?page=481&searchText=endre og har og funnet han i panteregisteret da han bosatte seg på Nordre Titland https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071129650408.jpg nederst på siden og litt mer på neste side. Det er og referanse til panteboken hvor det er muligheter ti å se om det er flere opplysninger.

Som jeg skrev innledningsvis, prøver jeg å finne støtte for min teori om at han er sønn av Peder Knutson Langeland/Bjørndalen  (1702-1768) og Randi Eriksdtr Trefall (1712-1772), jfr. din link til Evangerboka.  Jeg har lett etter mulige giftermål mellom Endre Person og Torbjørg Olsdtr og har bare funnet ett, nemlig det i Evanger 19.06.1797: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001297009

Hvis dette er riktig, kommer både Endre og Torbjørg fra Evanger og har flyttet til Titland omk 1797. Jfr. "Ein veit ikkje kvar dei var frå, men dei må ha blitt gifte på den tid dei kom til Titland" (Bygdebok for Lindås. Band 2. Lygra og Hundvin sokner. gards- og personhistorie).
Det jeg opprinnelig var ute etter var om det var noe i skiftet eller andre kilder som kunne støtte denne teorien.

Endret av Olav Langeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg nevner panteregister/pantebøker er de kan inneholde informasjon om hvor Endre og Torbjørg kom ifra når de kjøpte eiendommen.

Hvis du vil følge teorien mot Evanger så ville jeg ha sett litt på foreldrene og søsken til Endre og Torbjørg og sett etter bla skiftene etter de.

Tar du utgangspunkt i vielsen i 1797 bodde Endre på Langeland og Torbjørg på Brakestad og jmf. min link til Evangerboka finner du familien til Endre på side 478 på Århus. Far Peder døde i 1768 og mor Randi i 1772 så skifte etter de vil ikke fortelle så mye bortsett fra hvem som var verge til barna. Familien til Torbjørg finner du på Brakestad side 560 og far Ole døde i 1807 og mor Sigrid i 1822 så her kan det være lurt å se etter skiftene. Det er og en bror av Torbjørg, Lars f. 1773 d. 1812 som i følge bygdeboken ikke var gift som det kan være lurt å se etter skifte på. Skiftene for Evanger på den tiden finner du under Hardanger og Voss sorenskriveri 1695-1883 og det er laget et register hos DA som går på navn og gårdsnavn og henvisning til skifteprotokoll. https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db60084914000001.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rolf Hestetræet said:

Grunnen til at jeg nevner panteregister/pantebøker er de kan inneholde informasjon om hvor Endre og Torbjørg kom ifra når de kjøpte eiendommen.

Hvis du vil følge teorien mot Evanger så ville jeg ha sett litt på foreldrene og søsken til Endre og Torbjørg og sett etter bla skiftene etter de.

Tar du utgangspunkt i vielsen i 1797 bodde Endre på Langeland og Torbjørg på Brakestad og jmf. min link til Evangerboka finner du familien til Endre på side 478 på Århus. Far Peder døde i 1768 og mor Randi i 1772 så skifte etter de vil ikke fortelle så mye bortsett fra hvem som var verge til barna. Familien til Torbjørg finner du på Brakestad side 560 og far Ole døde i 1807 og mor Sigrid i 1822 så her kan det være lurt å se etter skiftene. Det er og en bror av Torbjørg, Lars f. 1773 d. 1812 som i følge bygdeboken ikke var gift som det kan være lurt å se etter skifte på. Skiftene for Evanger på den tiden finner du under Hardanger og Voss sorenskriveri 1695-1883 og det er laget et register hos DA som går på navn og gårdsnavn og henvisning til skifteprotokoll. https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db60084914000001.jpg 

Takk for tipset!
Dessverre finner jeg ikke noe skifte etter verken Ole, Sigrid eller Lars i https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/101571

I Evangerboka under Århus s 478 står det "Seinare er det opplyst dei budde på "Seteland" i 1812". 
Under Brakestad s 564 står tilsvarende: "b. "Seteland" i 1712". Regner med at 1712 er feilskrift for 1812.
Men kan "Seteland" være Titland? I så fall hadde jeg vært i mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider