Gå til innhold
Arkivverket

Christian Sommer Kindt og Elisabeth Faye Cloumann skal være viet i Hitterdal 14/2-1779 iflg Margit Rogne i NST. Men jeg synes å finne en annen dato?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Jeg er ikke godt kjent med denne kirkeboken, men det står Hitterdal på første side, og i følge Wikipedia var dette det gamle navnet på Hedalen stavkirke. Det burde være riktig. Som deg finner jeg ikke noen annen vielse som nevner en Kindt og en som kan være Elisabeth Faye Cloumann. Da har jeg sjekket notatsiden og annen liste i tillegg.

Slik jeg forstår innføringen er det i utgangspunktet trolovelsen som er 12 desember året 1779. I kolonnen for Copulert står det bare 1780. Presten har lagt 8-tallet på siden, og skriver det som en moderne S. (Det samme er gjort på linjen under fordi man går inn i nytt år før neste trolovelse.) Det står imidlertid ingen dato for vielsen til Kindt og Fay. Glemte presten å føre den inn? Datoen står for de andre på siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Faye er datter av sogneprest Claus Pedersen Cloumann i følge Hitterdalsboka.

I kirkeboka for 12.12.1779 står det «Min Datter Elisabet Fay», så det må være liten tvil om at det er riktig trolovelse. Vielsen var i 1780 står det.

Det er ikke utenkelig vielsen fant sted 14.2.1780 og at dette er dokumentert annetsteds, kanskje i private kilder fra familien, men ut fra kirkebøkene kan vi ikke si noe om det.
14.2.1779 bør vi i alle fall kunne konkludere med at er feil.

Kausjonistene (C) ved trolovelsen leser jeg forøvrig som

Greg og And Ryen

Det kan kanskje være Gregar Stenarsen og Andres Amunsen som begge er å finne på Ryen, rett ved Heddal kirke, på denne tiden.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider