Gå til innhold
Arkivverket

Dette er nå blitt et latterlig forum opp mot regler som statsarkivet har laget.

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Viser de første innlegg på listen Kl. 23.00 fredag 16.02. 24

1) Looking for grave

Av Jaks4457, 9 timer siden

2) Great-Grandmother's DEATH/BURIAL records

Av Leah, i går, 21:31

4)

Transkribering

Av Hanne_, 7 timer siden

Men da var nok Snehvit og de syv dvergen sovnet. og Tornerose også stakkers.

Nå er det slutt her også

Sove godt

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Odd Annar Tangen skrev:

Toillbaill. Er du den eneste med nyttige meninger her?

Mine meninger er signert/logget inn med fullt navn nett som dine . Men det har du vel ikke fått med deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ivar Moe skriver, er det nok en del ting og innlegg man kan ergre seg over.  Men vi bør kanskje roe oss noe ned vi som har arbeidet en del år med slekt fra den tiden da man satt i en mørk bås på arkivene og sveivet på dårlig rullefilm, eller bladde i gamle protokoller.  På en måte var alt da enklere.  Det var ikke så mye å velge på.  I dag er det så mye å velge på, og på forskjellig måte, så det kan ikke alltid være så lett for nybegynnere å komme i gang.  Så vi bør nok vise litt overbærenhet med dem.  Det er ikke nødvendig at jeg eller endre, som Ivar Moe, leser deres innlegg, og svarer negativt på dem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogeleg å vere vennleg samstundes som at ein viser til forumreglane. Det er viktig for rekrutteringa at nye brukarar føler seg velkomne. I motsett fall vil Digitalarkivet til sjuande og sist bli eit forum for grinebitarar, medan debatten flyttar seg til Facebook eller Slekt og data.

Ut over det meiner eg at det er betre å bruke kreftene på slektsforsking framfor på å irritere seg over andre brukarar. Det er Digitalarkivet som er eigar av forumet, og som bestemmer om- og kva for konsekvensar brot på forumreglane får.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man bare forstått hva trådstarter ønsket å oppnå? Hva er det med de nevnte trådene som forklarer triaden? Er det trådstarterne eller responsen i nevnte tråder som er problemet?

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hadde man bare forstått hva trådstarter ønsket å oppnå? Hva er det med de nevnte trådene som forklarer triaden? Er det trådstarterne eller responsen i nevnte tråder som er problemet?

DTH

Jeg tror det er manglende fullt navn hos trådstarter. Det står et eller annet sted i reglene at man skal bruke fullt navn, men kun på norsk. Og når utenlandske da registrerer seg for å stille spørsmål så blir det slik.

Jeg bifaller en vennlig henstilling heller enn gretne utbrudd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Karianne Fog Heen said:

Jeg tror det er manglende fullt navn hos trådstarter. Det står et eller annet sted i reglene at man skal bruke fullt navn, men kun på norsk. Og når utenlandske da registrerer seg for å stille spørsmål så blir det slik.

Jeg bifaller en vennlig henstilling heller enn gretne utbrudd.

Personlig gjør det meg ingenting om noen skriver på et annet språk, de er muligens slektininger av noen av oss andre her.

Hvis ingen orker å svare dem på det språket, ja da kan de sikkert bruke en eller annen oversetter.

Hvis noen svarer dem, er det fremdeles ikke noe problem for meg.

😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel si at det er sider ved såvel forumet som ved oss brukere (nye og gamle) som kan sies å ha forbedringspotensiale. I denne lille sideoperasjonen forteller @Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket følgende: «Etter vinterferien vil Arkivverket starte en gjennomgang/vurdering av hvordan vi tenker at debattforumet skal administreres i fremtiden.»

Undertegnede har foreslått at vi brukere på en eller annen måte blir involvert i dette arbeidet. Om det vil skje gjenstår å se. Uansett kan det kanskje ha betydning å melde inn konstruktive forslag til forbedring. Selv har jeg avdekket noe av årsaken til at nye brukere ikke følger forumreglene for visningsnavn - som utredet i denne tråden.

Personlig syns jeg det er lurt å holde hodet kaldt og hjertet varmt. Tror vi alle er tjent med å være konstruktive nå når DA så tydelig forteller at det skal foretas en evaluering av forumet rett etter vinterferien.

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger visstnok i tiden at alt skal forandres.  Med et fint ord kalles det visst for evaluering.  Gjennom årene har det blitt foretatt gjennomgripende forandringer i Digitalarkivet, den ene etter den andre.  Før den ene forandring har gått seg til, kommer nye.  Det har ikke alltid vært så lett for brukerne å følge med, og ikke minst for den eldre gruppen som ikke har blitt fostret opp med data.  Jeg ser i dag ikke det store behovet for forandringer, så kanskje er tiden inne for å trå litt varsomt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at hittil er det bare svar fra medlemmer med fullt navn i denne tråden. Det hadde vært fint om noen som ikke bruker det kunne ha kommentert. Når det er sagt, kan jeg legge til at jeg ved enkelte tråder har hatt stor hjelp av innsenders fulle navn. Dette gjelder innsendere som tilfeldigvis har ett for meg kjent etternavn som igjen kan føre til at det blir lettere å henvise til kilder, eller rett og slett gi et fullverdig svar. Samtidig er det nok en del "nybegynnere" som har for stor respekt for oss "gamlinger" til at de tør stå fram med fullt navn fra dag 1.

Jeg vil ikke se bort fra at Arkivverket også har disse problemene i bakhodet når de nå etter hvert kommer med en omlegging av forumet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans Martin - dersom du trykker på den lenken som er knyttet til ordet «tråden» i innlegget mitt over får du svar på noe av det du reiser spørsmål ved. 
mvh

Morten Aasberg

du kan også trykke her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan da ikke forstå at man skal la seg irritere over hva man kaller seg her inne? JA, det finnes regler, men ...

Det som er verre er vel overskriftene som sier lite eller ingenting om HVA man leter etter. Det blir å åpne mange innlegg unødvendig. Tidligere kunne du tagge feks fylke eller lignende... nå er det "fritt fram"

Så får det være om man kaller seg LEAH, King kong eller annet. Bryr meg ikke....

Terje

Endret av Terje Holm-Johnsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke viktig om folk bruker en dårlig overskrift. Det betyr jo selvfølgelig at det er vanskeligere å kunne hjelpe i områder eller med familier der man har særskilt kunnskap, men det går jo mest utover den som spør. Selv tror jeg vel at mange av dem som legger inn et emne med en "mangelfull" tittel er nybegynnere, og da er det sikkert greit om vi er litt ekstra tålmodige. Det viktigste er vel at de som har lyst hjelper dem litt på vei, så lærer de vel reglene litt etter hvert.

Når det er sagt, selv om jeg gjerne skulle sett bedre titler, hender det jeg ser på spørsmål nettopp fordi det er et dårlig stilt spørsmål. Ofte er disse kanskje de enkleste spørsmålene å svare på fordi dette er spørsmål fra relativt nybegynnere - norske eller utenlandske - så det kan være raskt å finne svar.

Om vi alle har litt mer tålmodighet innimellom, går det sikkert greit for de fleste av oss. Og det er jo opp til enhver av oss å hoppe over innlegg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligg mykje kunnskap i forumet som kan komme andre til nytte på måtar som trådstartar ikkje har tenkt på.

For min eigen del måtte eg ein gong gå vegen om slektsforsking i USA før eg kom i kontakt med folk her i Norge. Eg prøvde å finne ut kvar "mine" vart av, og i mellomtida hadde ho prøvd å finne ut kvar familien til hennar norskamerikanske slektningar kom frå. Hadde vedkommande brukt ordet Sunnfjord i overskrifta på innlegg her i forumet hadde eg sannsynlegvis oppdaga innlegget og komme i kontakt langt tidlegare, og begge hadde nok spart seg ein god del arbeid.

Slik sett kan dårlege overskrifter vere eit problem også for andre enn den som spør.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg limer inn dette innlegget, til ettertanke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten ting til: Ann-Mary Engum er vel den som har hatt flest innlegg i dette formet, og ho har hjelpt mange. Etter det eg kan hugse rettleia ho om både forumreglar, overskrifter og om å leggje inn den infoen ein har i utgangspunktet slik at ein unngår dobbeltarbeid, samstundes som ho hjelpte etter beste evne. Om spørsmålsstillaren ikkje retta seg etter velmeinte råd - ja så var ho tolmodig og heldt fram med å hjelpe likevel.

Fred over minnet.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Terje Holm-Johnsen skrev:

Jeg kan da ikke forstå at man skal la seg irritere over hva man kaller seg her inne? JA, det finnes regler, men ...

Det som er verre er vel overskriftene som sier lite eller ingenting om HVA man leter etter. Det blir å åpne mange innlegg unødvendig. Tidligere kunne du tagge feks fylke eller lignende... nå er det "fritt fram"

Så får det være om man kaller seg LEAH, King kong eller annet. Bryr meg ikke....

Terje

Disse meningsytringene her inne er viktige av flere grunner, syns jeg. De gir oss som brukere noen glimt inn i hverandres tanker og følelser. De gir noen uttrykk for noe av hva vi mener i stort og smått.

Og så har jeg fundert litt over hvorfor dette med å presentere seg med fullt navn og hvorfor dette med å være tydelig og spesifikk i titler og spørsmål vekker så sterke følelser. Og for min egen del kan jeg kjenne på flere ting:

Brukerforumet er en arena der spørsmål om liv og død, lykke og ulykke, kjærlighet og savn, nød og overflod alltid er tema. Vi som frekventerer her inne blottlegger oss selv og våre familier og forfedre, og vi hjelper andre med å gjøre det samme. Vi bruker tid og ressurser på å hjelpe oss selv og hverandre. Og for min del har dette medført at jeg føler sterke bånd og stor takknemlighet til dere alle. Og det gjør det viktig for meg at jeg vet at jeg snakker med Terje, Torbjørn, Ann-Mary, Arnvid, Lindis, Dag, Kari Anne, Kai Ståle, Egil - og ikke "slekt82", eller "Lizzzi", eller hva det nå måtte være. Og jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men her inne har jeg både funnet slektninger (blant andre nevnte Kai Ståle) og folk jeg har festa med i ungdomstiden (for eksempel nevnte Egil). Og for meg er det betydningsfullt og noe jeg føler stor ydmykhet og glede over.

For meg er det også sånn at når jeg sitter og blar i kirkebøker og folketellinger er jeg som regel i min egen boble - jeg vil ikke kalle det en ensom syssel - men det er som regel meg og lap-top'en i mange timer av gangen, og da er det dere her inne som er min flokk. Det er dere jeg spør og det er dere jeg svarer.

Når det gjelder dette med å lage meningsfulle titler og utfyllende spørsmål, så er jo selvfølgelig hovedformålet å gjøre det lettere for hverandre å gi hjelp. Men når jeg nå sitter her og kontemplerer over disse temaene, så kjenner jeg også at det av og til er interessant å spennende å følge en tråd som handler om noe annet enn meg og mitt. Jeg syns det er mye å lære av å observere hva dere andre tenker, hva dere jobber med og hvilken tilnærming dere har til hobbyen deres. Og i dette kommer også tydelighet og nøyaktighet inn i bildet som viktig for hvor lett og medrivende det er å følge tråder om annet enn mitt eget.

Jeg håper @Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket og de andre som nå skal sette seg ned å evaluere forumet er villig til å ta meningene, synspunktene og følelsene våre med i betraktning i det videre arbeidet med forumet vårt.

Ønsker alle gode venner en fin dag

Morten Aasberg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I will give the perspective of foreign users on this forum.

One observation I made is that Norwegians are free with revealing their private information, such as full name, address, and telephone number. This is not common in North America. Actually, a person in North America would be seen as a fool for posting private information in internet forums, newspapers, etc. North American culture dictates the use of caution, and at times suspicion, when asked to reveal private information.

An understanding of the different cultures is needed. As much as Norwegians shake their heads at the postings by foreigners, those foreigners also shake their heads at the revealings by the Norwegians. It is not about right and wrong, it is simply a difference in culture. That should be respected on both sides.

The use of this forum by foreigners continues to increase. This benefits the Norwegians who seek information on their relatives who went to North America, or elsewhere. Both sides benefit equally.

There could be and should be HARMONY amongst all users of this forum. All are here for a common goal - genealogy (and at times history)

Egos will cause difficulties at times, but all should learn to recognize the inflated egos and ignore them.

A request to the staff at DA. If, or when, changes are made to this forum, such as rules, please take into account the different cultures and their dictations.

Thank You

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Richard

I find what you say interesting. In most places on earth we are all foreigners, and meeting the other with politeness and understanding goes a long way always. (As you do here). All over the globe there are tons and tons of local and national habits, customs and traditions I neither can relate to, or agree on. But I have always found this old proverb useful: «When in Rome, do as the Romans».

Best Regards

Morten

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Richard Olsen said:

An understanding of the different cultures is needed. As much as Norwegians shake their heads at the postings by foreigners, those foreigners also shake their heads at the revealings by the Norwegians. It is not about right and wrong, it is simply a difference in culture. That should be respected on both sides.

This is all well & good, but when joining this forum and taking part in disucssions here, one in many ways enter "our house". Just as when I visit the US, I try to behave in accordance with your rules - both written and unwritten, I would expect visitors to our side of the pond to behave in accordance with our rules. "Over here" this means telling us who you are.

When entering into a conversation with someone, I take pride in introducing myself, and I expect the same courtesy to be granted me.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rettare sagt: Det er ikkje vårt hus. Vi er alle gjestar i Digitalarkivet sitt hus. Det er Digitalarkivet som bestemmer reglane, og det er også opp til Digitalarkivet å handheve reglane.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Eller rettare sagt: Det er ikkje vårt hus. Vi er alle gjestar i Digitalarkivet sitt hus. Det er Digitalarkivet som bestemmer reglane, og det er også opp til Digitalarkivet å handheve reglane.

This is the bottom line. Torbjørn Igelkjøn summed it up nicely.

Thore Senneset.... Most importantly, it is about making others feel welcome to this forum. Lets not overlook the obvious here. There are a few users here that make others feel unwelcome. This nonsense will interfere with Norwegians seeking information on their relatives in North America and elsewhere. Unwelcome users will not be willing to assist the Norwegians. There are two sides to everything. Wearing blinders will not serve you well,

Thore Senneset, lets observe your logic. If a North American went to Norway and your open-door policy allowed him to enter your home, would you rudely tell him to reveal his full name, or would you ask him to reveal his name hoping that he will reveal his full name? I say that there would be mutual respect between you and the other. Everywhere, there is a level of tolerance. Likewise, Norwegians who have an American spouse would not be rude to the spouse's family. So, why be rude on this forum?

One respectful way to address the fullname issue is to send the person a private message advising that person of the forum rules.

I have already observed the negative side of this nonsense on this forum. Being truthful, Norwegians are at the losing end.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Morten Aasberg said:

No one is forced to use this forum. Not even you.

regards

Morten

No one is forced to be rude. Not even you.

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider