Gå til innhold
Arkivverket

Dette er nå blitt et latterlig forum opp mot regler som statsarkivet har laget.

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

I feel that I should explain my last comment - "Norwegians are at the losing end.

Most Norwegians, involved with genealogy, do not subscribe to Ancestry.com. Many of them subscribe to MyHeritage. The Norwegians seeking information on relatives in North America, and there are many, would benefit greatly by making contact with North Americans. Many of the Norwegian users on this forum would not have contact with North Americans outside of this forum.

Tolerance = Harmony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Richard Olsen said:

This is the bottom line. Torbjørn Igelkjøn summed it up nicely.

Thore Senneset.... Most importantly, it is about making others feel welcome to this forum. Lets not overlook the obvious here. There are a few users here that make others feel unwelcome. This nonsense will interfere with Norwegians seeking information on their relatives in North America and elsewhere. Unwelcome users will not be willing to assist the Norwegians. There are two sides to everything. Wearing blinders will not serve you well,

Thore Senneset, lets observe your logic. If a North American went to Norway and your open-door policy allowed him to enter your home, would you rudely tell him to reveal his full name, or would you ask him to reveal his name hoping that he will reveal his full name? I say that there would be mutual respect between you and the other. Everywhere, there is a level of tolerance. Likewise, Norwegians who have an American spouse would not be rude to the spouse's family. So, why be rude on this forum?

If a North American (uninvited) entered my home, I would politely ask him who he was and what he was doing entering my home uninvited. If I (uninvited) entered a North American home, I would (at least some places...) be shot.

That said, I think you misunderstand my point. We are all, as @Torbjørn Igelkjøn pointed out, guests here, and the host (Arkivverked) has stated the rules: "Introduce yourself".

Endret av Thore Senneset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

There it is.....Number one problem, misunderstanding the messages or part thereof. This is why all posts should be about genealogy.

Morton and Thore, you obviously misunderstand my last messages.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at man har forskjellige oppfatninger om hvordan man bør oppføre seg på forum. Reglene er der, om man er enig med dem eller ikke - og jeg er for så vidt enig i at de er der for å ha noen kjøre-regler for oss alle.

Men det betyr ikke at man trenger å være unødvendig uhøflig, som jeg har inntrykk av at noen deltagere her er fra tid til annen, spesielt på denne debatten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Richard Olsen said:

There it is.....Number one problem, misunderstanding the messages or part thereof. This is why all posts should be about genealogy.

Morton and Thore, you obviously misunderstand my last messages.

As do you mine.

I have never expressed any support to the kind of behaviour that some people display when pointing out the forum rules in a way that can only be described as rude behaviour. I simply point out that entering this forum without adhering to simple, straight forward rules may also be perceived as rude behaviour. That said, I hereby leave this discussion.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Senneset

I agree with you. You bring about an important issue. It is not always the misunderstanding of a message, but the wordings in that message. We are all human, and not perfect. I am as guilty as anyone else for not always choosing the right words and wordings.

I simply attempted to broaden the scope to assist others in viewing the full picture.

I hope all have a great day!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier sjelden å delta i debatter som denne, da de har en tendens til å utarte seg til munnhuggeri m.m., noe denne tråden er nok et godt eksempel på. Jeg skulle vel helst ha sett at tråden ikke hadde blitt opprettet i det hele tatt, da samme tema har vært diskutert i ulike tråder opp gjennom årene og tilfører ikke så mye nytt. Og jeg er uenig i premisset. Forumet er langt fra latterlig, og selv om forumeierne ofte er "fraværende" fungerer forumet etter min mening stort sett godt.

For min del synes jeg det er fint at folk på en vennlig måte minner nye brukere om forumreglene og at de er til å følges, men når de nye brukerne ignorerer dem, så bør vi la saken ligge og overlate ev. oppfølging til Digitalarkivet. Når forumeierne ev. ikke alltid har tid eller anledning til å følge opp, det er tross alt ikke deres kjernevirksomhet, så er det i hvert fall for min del til å leve med. Så er det opp til hver og en om man velger å bistå de navnløse brukerne eller ikke. For min del synes jeg de mange håpløse tematitlene er et større problem enn navnløse brukere. Men  nok om det.

Jeg håper at brukerforumet blir videreført og synes ellers at Espen har skrevet mye fornuftig i sitt foreløpig siste innlegg i tråden Kan vi oppleve at Arkivverket legger ned Brukernes eget forum og de andre foraene under Digitalarkivet? Brukerforumet er jo en ting, men flere av de øvrige forumene må da være den beste måten for Digitalarkivet til å kommunisere med brukerne. Jeg synes ikke de mange diskusjonsforumene på Facebook (og de er det altfor mange av) er så veldig brukervennlige, noe som er en av grunnene til at jeg foretrekker Digitalarkivets brukerforum. Dessuten synes jeg det er kjekt med et nøytralt møtested enn et forum ledet av de slektshistoriske foreningene. 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Adm. her har kontroll. Fra jeg begynte her på Brukerforum og DIS, er det få som har blitt utestengt. Da snakker jeg om fra 1990tallet.

Mitt DIS medlems nr.er/var 06665. 

Men vist noen brukere er misfornøyde, så slutt å bruke forumet. Det har fungert i over 25 år uten store problem, så hvorfor lage?

mvh Ottar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler sterkt at tiden forlengst er inne til at vi nå legger denne tråden brakk!  Tråden har ikke lenger noe å gjøre her på Forumet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante meninger her.

Men personlig mener jeg at dette er en storm i et vannglass, som er i ferd med å utvikle seg til en orkan i et vannglass.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer mange negative svar på mitt innlegg. Det er ok. Vi lever i et demokrati.

Men da får dere bare akseptere kommende innlegg fra "Lille Rosin" - "Peter Pan" eller lignende. Jeg er knapt nok innom her  og jeg aksepterer flertalls votering.

Litt trist at de fleste som kommenterer imot her, er folk som lever sitt liv på dette forumet men har svært lite å komme med når det virkelig gjelder å hjelpe folk.

"Hvem var Guri fra Lindås/ Oscar fra Sunfjord - eg har ein fetter som bur der, du kan ringe han so kan han hjelpe".  " det var ein gard med nesten samme navn oppe i lia" osv osv osv

God helg til alle, også de som bare er her for sin egen ensomhets skyld. Bra det er et forum der dere også kan  trives og ha det bra.

Takk for meg

Er det noen som ønsker hjelp med aner fra Holland så gi et ord på mail, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Haha 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo vært ganske krass i dine kommentarer i tidligere diskusjoner. Så dette må du tåle. Og er det ikke fint at ikke alle er enige i alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke ansvar for menn med lesevansker. De er det vel arkivverket som må ha ansvar/tilrettelegging for om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha oss gæmliser unnskyldt. Syns du er en god bidragsyter her på forumet, det er ikke det. Måtte bare😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider