Gå til innhold
Arkivverket

Frontkjemper Thorvald Sandsli Bergum født 1924

Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei, søker hjelp til og finne ut mer om denne karen Han er født 24/4-1924, men finner ikke hvor. Familien kommer i fra Hole i Buskerud men der finner jeg han ikke.

Har funnet ut at han falt 26/2-1944 i Vaivara Estland som frontkjemper, har funnet en dødsannonse i Ringerikes blad fra mai 1944. Har funnet han i boken de som falt av Erik Veum.

Altså finner ikke han født eller Konfirmert i Hole. Finnes det ikke et bilde arkiv av frontkjempere når de ble i krigen, vet familien savnet en sønn til Kristian Olsen Bergum f.  1914, han er aldri blitt funnet. All info og hjelp settes stor pris på.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter beskrivelsene er vel dette familien på Hafnorshagen i 1920

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073775002320

Henrik og Kristine Olsen Bergum, med sønn Kristian født 1914

Men i følge dødsannonsen til Thorvald skal moren hete Inga, så her er det noe som ikke passer

https://www.nb.no/items/3c41a70853f3dc70d9d6cd5778255236?page=2&searchText=«Thorvald Bergum»~2

Han skal være født 24.4.1924 i følge avisen Germaneren. Det står Ringsaker, men det er mulig det skulle vært Ringerike.

IMG_0207.jpeg.4b87690fc0cfdc07727dbd98fc2619c3.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer Kristine Olsen Bergum dør 4 Oktober 1926 og han gifter seg på nytt med Inga i 1928 så hun blir vel mor for han, annonsen i Germaneren får jeg ikke opp så ser ikke hva det står der, men familien du nevner fra Hafnorshagen stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja der var han jo, takker for hjelp. Da får man prøve og lete videre og se om man får nøstet opp litt om han, ble jo ikke så gammel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke gjort, han falt i Estland og etter det jeg tror er han gravlagt der også, men takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider