Gå til innhold
Arkivverket

Brødrene Ellen Paulsen ca 1742-1816 og Anders Paulsen ca 1745-1832 - på Bolken i Lunner 1765, kjøpte Ballangrud i Lunner 1768. Opphav?

Per Jacob Desserud
 Del

Recommended Posts

Jeg hadde en forespørsel i Digitalarkivet for snart 10 år siden med omtrent samme tittel. Det kom noen svar, men ingen løsning. Det var forslag om at de to kunne være fra Horgen i Gran, men det er feil Jeg har ikke funnet guttene og foreldrene på Hadeland. Ole Arild Vesthagen viste at de to var på Bolken i Vestre Lunner allerede i 1765, da de var innkalt som vitner, men de møtte ikke. 

Se 23.11.1765, tingbok 65, folio 204a. Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, SAH/TING-028/G/Gb/L0065: Tingbok - Hadeland og Land, 1764-1767, s. 203b-204a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090407320578

Se lenke til innlegget mitt i 6.7 2014 

Året før var det en spørrerunde i Amerika om det samme, under Norway Heritage Community, med mange ville forslag, men ingen løsning

https://www.norwayheritage.com/snitz/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=5703

Jeg vet ikke hvorfra og hvorfor Ellen og Anders kom til på Bolken rundt 1765, da ca 23 og 20 år gamle. De fant på å kjøpe en nabogard sammen i 1769, en større del av Nordre/Vestre Ballangrud, for 800 rdl. De delte garden, som ble Lauvhaugen og Øvre  Bekken Gnr 19 - under Ballangrud. I 1773 giftet de seg med ei ukes mellomrom. Mange etterkommere. Se ellers spørsmålet fra 2014

Det har gått 10 år. Mange flere kilder er tilgjengelige nå, til dels digitalisert. Men jeg finner fortsatt ikke hvor Ellen og Anders kom fra. Det kan jo ha vært fra ei bygd der kirkebøker etc mangler for tidsrommet. Jeg har ikke søkt i store amerikanske/internasjonale kilder.  Faren var en Paul, og mora kan ha vært ei Kari, for begge kalte ei datter Kari

Hilsen Per Jacob Desserud

Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider