Gå til innhold
Arkivverket

Slekt

Silje Nicoline Runesdatter Kvalheim
 Del

Recommended Posts

Hei. 

jeg leter etter en Kaja Olsen som var gift med Johan Hansen fra Bærum- hennes fødested og hennes foreldre. ca 1850. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Silje Nicoline Runesdatter Jeg vil for øvrig komme med et par anbefalinger til deg:

• Når du starter en ny diskusjonstråd, bør du velge en tittel som inneholder mer informasjon (f.eks. navn, sted, periode), slik at den lettere fanger oppmerksomheten til de som kan ha kjennskap til dette og at det er lettere å finne igjen tråden (nesten alle trådene i dette forumet handler om "Slekt")
  • Oppgi alt du har av relevante opplysninger og hvilke kilder du har til opplysningene. Da er det lettere å hjelpe deg og å unngå dobbeltarbeid.

mvh

Ketil F. Hanssen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kjetil. Det skal jeg huske på neste gang. Johan Hansens far blir da Hans Olss. Fosten og Kaja Olsens far heter Ole Pedersen Hestchagen. Kan du hjelpe meg finne deres fødsted? Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Silje Nicoline Runesdattervelkommen som forholdsvis ny bruker til forumet . Usedvanlig hyggelig å se at du bruker patronymikonet ditt , men du har sikkert fått utlevert et etternavn også vil jeg tro . I tråd med regelverket her på forumet så skal det alltid uten unntak brukes fullt navn som visningsnavn , og da innebfatter dette også ditt etternavn . Du bør gå inn å endre dette . Hvis du ikke får det til så kan du spørre feks . @Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket om hvorledes du gjør det . Lykke til med jakten på dine forfedre . 🙂

• Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silje Nicoline Runesdatter Kvalheim skrev:

Takk Kjetil. Det skal jeg huske på neste gang. Johan Hansens far blir da Hans Olss. Fosten og Kaja Olsens far heter Ole Pedersen Hestchagen. Kan du hjelpe meg finne deres fødsted? Takk. 

Du må nok sjekke de originale kirkebøkene når det gjelder disse navnene, de er transkribert av amerikanere som verken er lokalkjente eller forstår norsk.

Hvis du klikker på "Se skannet versjon" under overskriften "Person: Kaja Olsdatter" i lenken jeg har oppgitt, vil du finne den originale kirkeboksiden, med den aktuelle vielsen som nr. 40. Teksten er kanskje ikke så lett å tyde for nordmenn heller, men for meg ser det ut til at fedrene er Møller Hans Olss. Fossen (Varaaen) og Hsmnd (=husmand) Ole Pederssen Hestehagen af Varaaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider