Gå til innhold
Arkivverket

Var Støffuer et kvinnenavn? Lysninger 1669

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Det ble lyst 3.gang for "Hans Simensøn oc Støffuer? Christensdatt." i Oslo domkirke 03.10.1669. 

Står det Støffuer, og var dette et kvinnenavn? Jeg har ikke funnet det i andre kilder.

I vielser 14.11.1669, Oslo domkirke, fant jeg Hans Simensøn og Christenze Christensdatter og aner at dette kan ha vært samme par. Kan Støffuer være et kallenavn?

Jeg fant Støver som mellom- og etternavn på 18- og 1900-tallet

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020275

image.thumb.png.fe2e1f3709cd32e41a7916981c17a2b2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det også som Støffuer. Kan det være at mannen heter Hans Simenssøn Støffuer, og at fornavnet til kvinnen er utelatt?

Så er det uttalen av Støffuer - som kan også kan være stør, staur, mulig noe kan utledes ut av det (Støra?), men så er det endelsen -er, som vel helst brukes i mannsnavn. Har dessverre ikke noe ordentlig svar spørsmålet ditt.

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Leser det også som Støffuer. Kan det være at mannen heter Hans Simenssøn Støffuer, og at fornavnet til kvinnen er utelatt?

Tusen takk, du har nok rett, selv om presten plasserte "oc" - og - foran Støffuer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg la også merke til det. Samtidig er dette "oc" plassert inneklemt og over linja, noe som øker sannsynligheten for en feilplassering utført hastig i etterkant av at det andre var skrevet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, navnet er uvanlig sjeldent.  I Gårdsbruk i Våler (Sønsterød) finner man under Landsskatten Mikkelmesse i 1641 og blant Ødegaardsmend en Søffuer Vnerød, altså et mannsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sølvi Løchen skrev:

Det ble lyst 3.gang for "Hans Simensøn oc Støffuer? Christensdatt." i Oslo domkirke 03.10.1669. 

Står det Støffuer, og var dette et kvinnenavn? Jeg har ikke funnet det i andre kilder.

I vielser 14.11.1669, Oslo domkirke, fant jeg Hans Simensøn og Christenze Christensdatter og aner at dette kan ha vært samme par. Kan Støffuer være et kallenavn?

Det står nok "oc Støffuer ..."

Det spørs litt kva ein skal fram til her.

Om det er rett avskrift - så står "Støffuer Christens datr." som namn på mor til barnet.

Dersom ein "sensurerer" det fordi det er uvanleg, er ein på ville vegar.

Om det er det "eigentlege namnet" ein er ute etter (feilskrift, mistyding, ...), så treng ein fleire kjelder; og kjelder til kvinnenamn frå 1669 er det ingen overflod av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Om det er rett avskrift - så står "Støffuer Christens datr." som namn på mor til barnet.

Dersom ein "sensurerer" det fordi det er uvanleg, er ein på ville vegar.

Takker for å bli ledet i riktig retning. Det SKAL være rett avskrift, og da blir den kommende brudens navn "Støffuer Christens datr."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider