Gå til innhold
Arkivverket

Trenger oversettelse fra tysk tekst med all info over til norsk og ad en tysk fødsel og dåpsinnføring til Philippina Jung fra FS . Fødsel og dåp øverst på høyre side samt utklipp som vedlegg

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ....trenger litt tydehjelp / transkribering til lesbart tysk og til norsk oversettelse 🙂

Fødsel og dåpsinnføring til Philippina Jung fra FS . Fødsel og dåp øverst på høyre side samt utklipp som vedlegg

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSWT-ZQK5-F?cc=3015626&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQPRF-MM7V

På forhånd tusen hjertelig takk 🙂

PHILIPPINA JUNG SKAL BRUKES PÅ TYDEFORUMET .png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre sliter jeg med å se håndskriften tydelig nok.
Jeg kan lese at Philippina Jung ble døpt i kirken i Altenkirchen første mars 1857, og at dette hun ble født 12. februar, og at fødselsmeldingen var fra 13. februar. Faren het trolig Johannes Jung og jeg tror han (også) var bergmann. Moren tror jeg het Karoline eller Karolina. Etternavnet hennes leste jeg først som Ivers, det står tre ganger i teksten siden både hennes far og hennes mor brukte det, så det burde være håp. Men samtidig tror jeg at 

morfaren til Philippina heter Daniel Ivers, og forbokstaven er mistenkelig lik i for- og etternavn... Han var bergmann. Mormorens navn tror jeg begynner på K.

Dåpsvitnenes navn kan være interessante ut fra et familieperspektiv, for en av dem er sønn av en Peter[?] Jung. Fornavnet til sønnen klarer jeg ikke å tyde. Jeg leser ikke 'leidig/leidige' i forbindelse med noen av fadderene, men heller ikke at de var gift. Det eneste andre jeg tror jeg klarer å tyde her er at en av fadderene var forhandler (Händler).

Prestens navn kan være Bollinger.

Endret av Inger Hohler
fjernet ekstra ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at skriften er utydelig og svak , men du fikk frem et godt resultat synes jeg 🙂 . Ad foreldrenes og besteforeldrenes fulle navn så legger jeg ut noe fra geneanet som viser deres fulle og korrekte navn . 

PHILIPHINA JUNG BESTEFORELDRE PÅ FARSSIDE .jpg.png

PHILIPHINA JUNG BESTEFORELDRE PÅ MORSSIDEN  .jpg.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at Philippina er «uneheliche Tocher von Johannes Jung…»

altså uekte datter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Det står at Philippina er «uneheliche Tocher von Johannes Jung…»

altså uekte datter

Tusen hjertelig takk @Matthias Kolberg det kan se ut som i følge vedlegget jeg la ved at ekteskapet til Johannes Jung og Karolina Dresch ble inngått i 1863 . 6 år etter Philippina sin fødsel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forsøk på transkripsjon. Med visse forbehold

Heute den ersten März 1857 erhielt in der Kirche zu Altenkirchen

durch den unterzeichneten Pfarrer und in Gegenwart der Taufzeugen 

1, Daniel, Sohn von Daniel Dresh, Berg-

mann 2, Karl, Sohn von Peter Jung, Ackertmann, 3, Katharina, Tochter von Theobald

Lehnhardt, Ackertmann und 4, Philippina, Tochter von Theobald Becker und Leben …? Händler zu Dittweiter

die Weihe der heiligen Taufe Philippine Jung

geboren den zwölften Februar 1857 zu Altenkirchen, uneheliche Tochter von Johannes Jung

Bergmann daselbst und Karolina Dresh, Tochter von Daniel Dresh Bergmann und Katharina Dresh.

Die Geburt dieses Kindes ist laut der dem unterzeichneten Pfarrer zugestellten Bescheinigung des Civilstands-Beamten

vom 13ten Februar 1857 in die Geburts-Register der Gemeinde Altenkirchen 

eingetragen worden.

Unterschrift des Pfarrers

Bollinger

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk @Matthias Kolberg dette så litt som en prøvelse med vanskelig og utydelig skrift . 

Jeg lurer på deres religion - var de katolikker ?

Eller jeg siterer fra en Ancestry side ; Congregational or Methodist . Hva betyr egentlig Congregational ? 

Eller var de metodister https://no.wikipedia.org/wiki/Metodisme ? 

Jeg har også sett forkortelsen EV noen steder i forbindelse med denne Motz familien fra Tyskland så hva står EV for ? 

Og hva slags kirke / kirkesamfunn kan det tenkes at de ble viet i hvis ikke den vanlige Lutherske kirken ? 

På forhånd tusen takk 🙂

Endret av Bjørn Andreas Johansønn Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Wikipedia er en Congregational church et protestantisk Kalvinistisk kirkesamfunn

3 hours ago, Bjørn Andreas Johansønn Løkken said:

Tusen hjertelig takk @Matthias Kolberg dette så litt som en prøvelse med vanskelig og utydelig skrift . 

Jeg lurer på deres religion - var de katolikker ?

Eller jeg siterer fra en Ancestry side ; Congregational or Methodist . Hva betyr egentlig Congregational ? 

Jeg har også sett forkortelsen EV noen steder i forbindelse med denne Motz familien fra Tyskland så hva står EV for ? 

Har du noen eksempler? Det vil kanskje hjelpe å vite hvilket språk forkortelsen brukes på...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at det står noe om hvilken kirke tilhører ved dåpen her, men i noen av de andre innleggene du har lagt ut om de samme folkene har det stått protestantisk.

Ettersom dette er i Tyskland mener jeg det med rimelig stor sikkerhet må være den lutherske kirken (samme som Den norske kirke).

EV kan tenkes å bety den evangelisk lutherske kirke, men i ulike sammenhenger kan det ganske sikkert bety mye annet også.

Congregational er en Kalvinistisk reformert kirke, som Inger sier,  særlig i USA, men denne tror jeg er lite utbredt i Tyskland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk @Inger Hohler , men disse eksemplene denne forkortelsen finner jeg ikke igjen , men det @Matthias Kolberg sier om EV høres jo meget fornuftig ut .

Jeg forsøker å finne ut hvilken kirke / trossamfunn barne barnet til Daniel Motz og Philippina ( Jung ) Motz tilhørte og giftet seg i .

Dette barnebarnet het også forøvrig Daniel Thomas Motz og giftet seg med Marion Belinda Oscarsdatter ( Christianson ) den 12 januar 1933 i Pelican Rapids i Otter Tail County . Marion Belinda er da 4 generasjon etter norske migranter som slo seg ned i Pelican Rapids , så Marion Belinda  måtte vel da tilhøre den vanlige Lutherske kirke og trossamfunn , men hva kunne Daniel Thomas Motz ha tilhørt ? 

Har ikke klart å finne denne vielsesinnføring i noen kirkebok noe som er litt rart 🤔

Jeg siterer fra deres side på Ancestry ; Married by minister of the Congregational Church. The Motz family may have been Congregational or Methodist. 

Men jeg kjenner ikke begrunnelsen for denne påstand !

Det ble forresten bygget en Methodist kirke i Pelican Rapids i Otter Tail i 1886 , men denne ble flyttet til Vergas Township i Otter Tail County i 1912 . 

303a8df0-e947-49fb-a6ee-4e2ee7b2d05d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"© Ev. Kirchengemeinde Altenkirchen 2023  "

står det nederst på siden. Og forøvrig på tab'en hvis man åpner siden i en ny tab. Når det skrives fullt ut er det Evangelische Kircengemeinde Altenkirchen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Inger Hohler skrev:

"© Ev. Kirchengemeinde Altenkirchen 2023  "

står det nederst på siden. Og forøvrig på tab'en hvis man åpner siden i en ny tab. Når det skrives fullt ut er det Evangelische Kircengemeinde Altenkirchen

Nå er jeg ikke helt med @Inger Hohler hvilken side refererer du til nå ? Jeg har klappa sammen samen for dagen , men knoter ned dette på min tlf . Men var det linken i ditt forrige innlegg ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan se hva som står på linken, og hva som står helt nederst på siden med liten skrift. Det siste er kanskje ikke så lett på en mobil...
http://www.evangelischekirchengemeindealtenkirchen.de/
Jeg er enig med Matthias i at det sannsynligvis er den Lutherske kirken de tilhørte mens de var i Tyskland. Hva som skjedde da familien slo seg ned i Amerika er en annen sak. Det er større sjanse for at de kom i kontakt med kalvinister og/eller metodister der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Ja, du kan se hva som står på linken, og hva som står helt nederst på siden med liten skrift. Det siste er kanskje ikke så lett på en mobil...
http://www.evangelischekirchengemeindealtenkirchen.de/
Jeg er enig med Matthias i at det sannsynligvis er den Lutherske kirken de tilhørte mens de var i Tyskland. Hva som skjedde da familien slo seg ned i Amerika er en annen sak. Det er større sjanse for at de kom i kontakt med kalvinister og/eller metodister der.

Tusen takk for svar @Inger Hohler . Ha en fin aften og kveld 

Lenke til kommentar
Del på andre sider