Gå til innhold
Arkivverket

Kan vi oppleve at Arkivverket legger ned Brukernes eget forum og de andre foraene under Digitalarkivet?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Jeg begynte med slektsgransking tidlig på 2010-tallet. I alle disse år har jeg også benyttet meg av Digitalarkivets fora for brukere. Og i alle disse år har et stadig tilbakevendende tema vært etterlevelse av forumreglene med hensyn til brukernavn, med hensyn til hvordan man stiller spørsmål og ber om hjelp og med brukerens generelle oppførsel her inne. Og dette pågår ennå, med uforminsket styrke og engasjement og med uendret virkning hva gjelder varige resultater i form av endret adferd her inne. Når blir problemet for stort til at Arkivverket kaster inn håndkledet?

 

Digitalarkivet, ved @Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket har varslet at det vil skje en evaluering av Brukerforum etter vinterferien. 

 

Så hvorfor stiller jeg spørsmål om det er fare for at Arkivverket kan komme til å legge ned forumene? Er det bare fordi jeg tror at de en dag kommer til å gå lei av endeløs og tilsynelatende resultatløs påpeking av hvordan forumreglene skal fungere? Svaret er nei.

 

Kort fortalt handler dette om hvordan etaten velger å forstå sitt eget samfunnsoppdrag, slik det er formulert på deres egne hjemmesider:

«Arkivverkets samfunnsoppdrag er å bidra til effektiv dokumentasjonsforvaltning og å sikre, bevare og tilgjengeliggjøre et bredt og allsidig utvalg av samfunnets arkiver.»

 

  • Forvaltning
  • Sikring
  • Bevaring
  • Tilgjengeliggjøring

 

Det står ingenting her om å eie, drifte og forvalte diskusjonsfora, og dermed kan jeg ikke forstå situasjonen på annen måte enn at foraene er tilleggsytelser Arkivverket tilbyr utenom sin kjernevirksomhet. 

 

Som alle andre merker selvfølgelig Arkivverket at vi er inne i vanskelige økonomiske tider. Kort sagt: De har også dårlig råd. Og når krybben er tom, bites hestene.

 

Og da er vi tilbake til spørsmålet jeg stiller i tittelen, og til det faktum at vi har fått vite at det vil bli foretatt en evaluering av Brukerforum i nærmeste fremtid...

 

Etter over tretti år som rådgiver for offentlige og private organisasjoner syns jeg jeg kjenner igjen skyggen av en sparekniv når jeg ser den.

 

Kan jeg ha rett, eller maler jeg fanden på veggen?

 

Jeg håper inderlig på det siste...

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

Endret av Morten Aasberg
korrektur
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon her som hugsar "Bagdad-debatten" frå 2003?

 

Svaret på spørsmålet kan fort bli eit "ja".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg at etaten har i minne bevaring av den enorme mengden med dokumentasjon og informasjon som ligger i eldre debatter, og viktigheten av å bevare dette for fremtiden. Dette burde høre til under samfunnsoppdraget, noe annet vil være vandalisme.

 

Man kan se på driften som en utgift, men samtidig fungerer foraene som en stor avlastning for Arkivverkets ansatte, som ellers ville blitt tynget ned med henvendelser som nå havner her i stedet. Kan ikke skjønne annet enn at en nedleggelse kun vil fungere som ris på egen bak.

 

Er forumdriften i dag bare tilleggsytelser? Jeg mener nei, og at den er innbakt som en del av kjernevirksomheten - den bør i hvert fall være det for en etat hvis ansvarsområde er å bevare informasjon.

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.