Gå til innhold
Arkivverket

Anne Dorthe Stritusdatter ??

Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Dersom dette er ein S, skulle det vel vere ein liten strek øvst, som t.d. i Sisille (sida framom, 5. linje i 1733) image.png.a4f28577f5b3393ffe2bb5260bd1db1b.png

Det kan vere ein H; mønsteret er rett, og varierer ganske mykje på denne sida.

Eg les det som "Hritus datter", men det hjelper kanskje ikkje på plausibiliteten...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

Kan det være Hvitus?

Det er mogeleg...  Ein svært samanklemt v i tilfelle; Det er nokre v-ar til på sida, som ikkje er samanklemde - og r-ar som er opnare enn dette).

"Hvitus " gjev meir meining enn "Hritus", men det er ein usikker tanke å "sensurere" på den måten. Innflyttarar kunne ha så mange slags namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Første bokstav kan være en H, men jeg finner ingen andre H-er der venstre stolpe svinger mot høyre og videre rundt. Jeg finner for øvrig ikke Vitus/Wittus skrevet med Hv i samtidige kilder.

Det kan også være en A, men alle andre A-er ser ut til å være tette i toppen og sannsynligvis skrevet i en sammenhengende bevegelse.

Jeg heller fremdeles mot at navnet begynner på St, men har ingen tro på at faren het Stritus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

men jeg finner ingen andre H-er der venstre stolpe svinger mot høyre og videre rundt.

desse er iallfall ganske nær:

image.png.cdd0df7bc8eca381998de7a586e6a47a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en variant av Statius?

Etter Norsk Personnamnleksikon (NPL) 1995, s. 265; da en kortform av det latinske Eustachius, etter det greske Eustáchios (fruktbar). 

Bokstaveringen vil her i så fall være litt annerledes.  De to første bokstavene synes å være "St", om man sammenligner med Stoche langt lenger opp på samme side.

Dette kun rent forslagsvis.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.