Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Anne Dorthe Stritusdatter ??

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne et plausibelt patronymikon til Anne Dorthe, jordet 22. april 1735 (feilaktig ført som 1734 i kirkeboka) i Ramnes, tredje nederste linje på høyre side (fol. 66a):

image.png.ec0536c9a8f89d113b70c1afdd5d2123.png

https://www.digitalarkivet.no/kb20070403670227

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/336451-anne-dorthe-stritusdatter/
Del på andre sider

Dersom dette er ein S, skulle det vel vere ein liten strek øvst, som t.d. i Sisille (sida framom, 5. linje i 1733) image.png.a4f28577f5b3393ffe2bb5260bd1db1b.png

Det kan vere ein H; mønsteret er rett, og varierer ganske mykje på denne sida.

Eg les det som "Hritus datter", men det hjelper kanskje ikkje på plausibiliteten...

• Liker 1
1 time siden, Inger Hohler skrev:

Kan det være Hvitus?

Det er mogeleg...  Ein svært samanklemt v i tilfelle; Det er nokre v-ar til på sida, som ikkje er samanklemde - og r-ar som er opnare enn dette).

"Hvitus " gjev meir meining enn "Hritus", men det er ein usikker tanke å "sensurere" på den måten. Innflyttarar kunne ha så mange slags namn.

Takk for innspill. Første bokstav kan være en H, men jeg finner ingen andre H-er der venstre stolpe svinger mot høyre og videre rundt. Jeg finner for øvrig ikke Vitus/Wittus skrevet med Hv i samtidige kilder.

Det kan også være en A, men alle andre A-er ser ut til å være tette i toppen og sannsynligvis skrevet i en sammenhengende bevegelse.

Jeg heller fremdeles mot at navnet begynner på St, men har ingen tro på at faren het Stritus...

Kan det være en variant av Statius?

Etter Norsk Personnamnleksikon (NPL) 1995, s. 265; da en kortform av det latinske Eustachius, etter det greske Eustáchios (fruktbar). 

Bokstaveringen vil her i så fall være litt annerledes.  De to første bokstavene synes å være "St", om man sammenligner med Stoche langt lenger opp på samme side.

Dette kun rent forslagsvis.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.