Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke fangebilde album.

Kai Ståle Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei,

På sidene til Justismuseet er det et bilde, som mange sikkert vet, av en svensk omstriefer ved navnet Lars Magnus Holm eller Kvik (alternativt Lars Magnus Larsson Holm Qvick ca 1830 - 1896).

https://digitaltmuseum.no/021017283067/lars-magnus-holm-eller-kvik

Jeg vet en del om denne karen, da han er i min (fjerne) slekt. Og han er nevnt i Eidskog bygdebøker.

Men jeg vil gjerne vite om når dette bildet ble tatt, og om det er noe informasjon angående hans arrestasjon og dom?

Har selvfølgelig prøvd å finne noe i fangebildearkivene,

https://www.digitalarkivet.no/content/1429/12-000-forbryterportretter

Men det virker som det kanskje ikke er lagt ut digitaliserte bilder/album da han satt inne?

Er meget frustrerende å finne ut at hvor mye jeg enn prøver,  finner jeg ikke alltid ut av hvordan jeg skal finne fram i Arkivverket sine samlinger.

Noen som vet når og hvor, og hva han satt inne for?

hilsen

Kai

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel kanskje det som er skanna frå Oslo?

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-02000000000083&start_year=&end_year=&text=

Serien byrjar med bilete nr. 1297/1002 (skal vere 1102), medan biletet av Kvik har nr. 897/702.

Tilsynelatande manglar også bilete nr. 1945/1750-2403 i serien.

Då har vel kanskje bileta fram til og med 1296 (om ein er heldig) hamna i samlinga til Oslo politimuseum?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at det er justismuseet som er eigar av samlinga, så då må du vel kontakte dei.

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)Bør det stå noko i kjeldeinformasjonen om at eldre bilete kan vere i samlinga Oslo politmuseum hos Justismuseet?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det står at det er justismuseet som er eigar av samlinga, så då må du vel kontakte dei.

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)Bør det stå noko i kjeldeinformasjonen om at eldre bilete kan vere i samlinga Oslo politmuseum hos Justismuseet?

Ja, det framgår tydelig av metadataene i Digitalt Museum (scroll nedover fra bildet av "Lars Magnus Holm eller Kvik"), at objektet tilhører et album NRM.00277 som eies av Justismuseet (i Trondheim), og som inngår i samling benevnt Oslo politimuseum.

Etter litt leting i Digitalt Museum fant jeg et bilde og en beskrivelse av album NRM.00277: https://digitaltmuseum.no/021025931123/fotoalbum

Det skal altså være et innbundet forbryteralbum med 1102 foto, nummerert 1-1102 (alternativt: 196-1297), og det inngår i Oslo politimuseums samling som i november 2000 ble deponert til Norsk rettsmuseum, nå Justismuseet.

Albumet har åpenbart sammenheng med albumene i arkivet SAO-A-11137 Oslo politikammer, Kriminalavdelingenhttps://media.digitalarkivet.no/db/browse?text="Oslo+politikammer%2C+Kriminalavdelingen"

Jeg ser imidlertid at Justismuseet har album som helt eller delvis overlapper med albumene i dette arkivet, så det er tilsynelatende snakk om minst to parallelle rekker med album, hvor proveniensen kan være noe uklar.

Her er en annen forumtråd som peker på forbryteralbum som har sammenheng med albumene i arkivet SAO-A-11137 Oslo politikammer, Kriminalavdelingen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for all responsen.

Meget gledelig.

😊

Som den amatøren jeg er, er det fremdeles forvirrende. Faktisk enda mer forvirrende nå.

Jeg sitter igjen med er en følelse av at alle albumene med fangebilder i landet, ikke er publisert. Samt at de ikke er i en enkel samling på nettet.

Sitter da de forskjellige arkivene i landet som "Småkonger" her og der på sine album?

Ha en flott helg folkens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kai Ståle Ødegård skrev:

Som den amatøren jeg er, er det fremdeles forvirrende. Faktisk enda mer forvirrende nå.

Jeg sitter igjen med er en følelse av at alle albumene med fangebilder i landet, ikke er publisert. Samt at de ikke er i en enkel samling på nettet.

Sitter da de forskjellige arkivene i landet som "Småkonger" her og der på sine album?

Det kan se ut til at enkelte av forbryteralbumene til Kriminalavdelingen (til 1937: Oppdagelsespolitiet) under Oslo (tidligere: Kristiania) politikammer av en aller annen grunn ikke har fulgt hovedmengden av forbryteralbumene, som sammen med resten av Kriminalavdelingens arkiv har blitt avlevert til Arkivverket / Statsarkivet i Oslo, men i stedet har gått en vei via Oslo politimuseum til Justismuseet.

Det er ikke helt uvanlig at en arkivskapers arkiv kan ha blitt spredt, f.eks. har det skjedd at etterkommere av en lensmann har funnet arkivmateriale knytta til lensmannsembetet som i årevis har vært oppbevart privat på et loft eller i et kott, før arkivmaterialet har blitt overlevert til Arkivverket for gjenforening med resten av arkivet etter det aktuelle lensmannsembetet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider