Gå til innhold
Arkivverket

To 3.gangs lysninger, 1664

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Ønsker hjelp til Oslo domkirke, lysninger 1764-1669

1.

07.02 1664. Brudens slektsnavn. Jeg leser det som:

3 gangs. Jørgen Andersøn, Raadmand, oc

Sophia Hans datter Krafft ...?

Som brud er hun bare nevnt med patronym og ikke slektsnavn. Se https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000010310316

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020270

image.png.fdadb36b634e3035f7dbda1696762019.png

2.

28.03.1669: Jeg leser

Chlaus Bærtelsøn, oc Maren

Christophers datter. Vied aff Hr. Laurs...?

https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020275

image.png.42da37663b17f40963998cc68a715b5b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tarald Stein skrev:

1. Jeg tror slektsnavnet er Krafft. Ordet etterpå er nok en tittel (som jeg ikke klarer å lese). Hvis du søker på etternavn Kraft, dukker bl.a. denne begravelsen i 1728 opp, av en Hans Kraft https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000007355181

Skal vi tro at ordet etter Krafft, er et hittil ukjent Krafft-uttrykk? 😊

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det først står till, og hvis man flytter blikket til siden mot høyre i neste kolonne og ser på vielsen den 22. januar 1664, så er det samme paret. På slutten av 2. linje står det omtrentlig till Høymæsse. Det forklarer ikke helt den siste delen, det som kommer etter till, men ser man 2 innførseler lenger opp den 29. november så ender den med en tidsangivelse, paa en Tiisdag. Klochen [12]. Går man til 1. kolonne helt til venstre, så er det ved flere innførsler den samme type tegn, med ett tall med en strek skråstilt eller buet strek over. Det er den samme forkortelsen som i denne vielsen, bortsett fra at der er streken eller buen blitt plassert på undersiden av tallet og ikke på oversiden slik som i 1. kolonne. Jeg tror det er et 8-tall, skrevet slik: 8/ - mens man i 1. kolonne den 31. mai finner det skrevet slik: /8.

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Det ser ut som det først står till, og hvis man flytter blikket til siden mot høyre i neste kolonne og ser på vielsen den 22. januar 1664, så er det samme paret. På slutten av 2. linje står det omtrentlig till Høymæsse. Det forklarer ikke helt den siste delen, det som kommer etter till, men ser man 2 innførseler lenger opp den 29. november så ender den med en tidsangivelse, paa en Tiisdag. Klochen [12]. Går man til 1. kolonne helt til venstre, så er det ved flere innførsler den samme type tegn, med ett tall med en strek skråstilt eller buet strek over. Det er den samme forkortelsen som i denne vielsen, bortsett fra at der er streken eller buen blitt plassert på undersiden av tallet og ikke på oversiden slik som i 1. kolonne. Jeg tror det er et 8-tall, skrevet slik: 8/ - mens man i 1. kolonne den 31. mai finner det skrevet slik: /8.

Tusen takk! Jeg ser at du har rett, skriveren bemerket ofte at den kirkelige handlingen skjedde "till høymæsse" eller "effter høymæsse", og han lagde ofte forkortelser. Derfor kan det stå "till hm" eller lignende? Jeg klarer ikke å se noe 8-tall slik du beskriver. Jeg ser også at samme par står under vielser, 22.01.1664, og det kan se ut som om det står Krafft som brudens slektsnavn, selv om det er klussete skrevet. Det har jeg oversett 😑 - og det står "Till Høymæsse" der også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en litt krøkkete forklaring. Tror det står till 8/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre er langt fra enkel, men kaster inn et forslag til det som står mellom linjene:

Laurs Jbs., som kan være slottsprest, magister Lars Ipsøn Quislin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Laurs Jbs., som kan være slottsprest, magister Lars Ipsøn Quislin.

Takk, det kan det være 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider