Gå til innhold
Arkivverket

Feil navn i kirkeboka?

Hilde Rønning
 Del

Recommended Posts

Jeg bygger opp mitt slektstre på MyHeritage og har som praksis at jeg, så langt det lar seg gjøre, foretar en kontroll av opplysninger før jeg legger inn personer i treet. Kontrollen er i hovedsak å sjekke med kirkebøkene tilgjengelig på Digitalarkivet, men jeg har også en bygdebok for den aktuelle bygda som er en god kilde.

I forbindelse med en slik sjekk av en tipptippoldemor oppdaget jeg at hun som døpt i 1797 står oppført med et annet navn for mor enn det som var navnet på farens kone. Faren og kona hadde inngått ekteskap i 1796, altså året før tipptippoldemor ble døpt.  Alt tilforlatelig så langt og ved dåps-oppføringen står far først og deretter mor og så gårdsnavnet. Den gang skilte man mellom ektefødte døpte og uektefødte døpte, og min tipptippoldemor står i seksjonen for ektefødte. 

Bygdeboka har tydeligvis bestemt seg for at det manglende samsvaret mellom navn på mor (slik det står i kirkeboka) og farens kone skyldes menneskelig feil/misforståelse og støtter seg muligens på folketellingen av 1801 hvor faren og kona står som hennes foreldre. Ekteparet fikk senere flere barn på rekke og rad og da står konas navn klart og tydelig og riktig (det navnet man skulle forvente). Min tipptippoldemor og hennes tvillingsøster var de eldste. Jeg er også tilbøyelig til å avfeie det hele som feil innføring i kirkeboka, men en liten rest av tvil sitter allikevel igjen: Ifølge bygdeboka var farens kone bare 16 år da de inngikk ekteskap, og i så fall var hun bare 17 år da hun ble tvillingmor. Det er vel teoretisk mulig, men det bidrar til en viss usikkerhet.

Mitt spørsmål er om det finnes andre kilder enn en kirkebok som viser mors navn ved fødsler i 1797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes andre kilder avhenger av hvilket kirkesogn det er snakk om. For eksempel kunne en konfirmasjonsregistrering gi flere svar, dersom de finnes.

Jeg tror det ville være mer hensiktsmessig å diskutere det konkrete eksempelet i stedet for å starte en teoretisk diskusjon om muligheten for feil i kirkebøker fra 1700-tallet. Da hadde det vært fint med en kildehenvisning til dåpen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Om det finnes andre kilder avhenger av hvilket kirkesogn det er snakk om. For eksempel kunne en konfirmasjonsregistrering gi flere svar, dersom de finnes.

Jeg tror det ville være mer hensiktsmessig å diskutere det konkrete eksempelet i stedet for å starte en teoretisk diskusjon om muligheten for feil i kirkebøker fra 1700-tallet. Da hadde det vært fint med en kildehenvisning til dåpen.

Takk for intensjonen om å hjelpe. Dette kan jo være litt sensitive saker. Av den grunn holdt jeg tilbake navnene med viten og vilje her på brukerforumet (personlige meldinger er ok). Konfirmasjonsregistreringen var det første jeg sjekket. Den ga ingen opplysninger om foreldre. Ha det godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider