Gå til innhold
Arkivverket

Kristen Israelsen (1876-1952)

Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

Min morfar, Kristen Israelsen emigrerte til USA i 1895, 19 år gammel, og der ble han værende mesteparten av livet sitt.

I 1907 giftet han seg for første gang (i USA) med Lina Johansen, født 1881 i Hamar. Kristen og Lina kom til Egersund i 1915, der Lina døde året etter, i 1916.

I 1918 giftet han seg for andre gang (i Egersund), men få år senere, i 1922, reiste han tilbake USA.

Få år før han døde, flyttet han tilbake til Egersund.

Jeg har forsøkt å finne min morfar sitt første ekteskap; datoen for vielsen og hvor i USA han og Lina Johansen giftet seg i 1907, men uten resultat,

… og bodde de der de giftet seg, eller … ?

Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kåre Paulsen skrev:

men få år senere, i 1922, reiste han tilbake USA.

Har du funnet utreisen i norske emigrasjonskilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

Her står det reisemål New York, men ved utreise fra Norge står det Minnesota

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000283140

Kanskje samme Christen Israelson som kjøper et stykke land i Crookston, Polk, Minnesota i 1898

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6248-7P9T

Det ser ut til at det er solgt i 1913, som jo rimer med at de planla retur til Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere for opplysninger som dere har funnet.

Siden dette gjelder min morfar, så var mesteparten av det dere har funnet, kjent for meg fra før, både emigrasjon, inngått ekteskap i USA, barn, hjemreise, utreise igjen etter nytt inngått ekteskap i Norge etter at første kona hans var død, mm.

At alle søsken til morfar bodde i USA, visste vi også.

Vi har trodd at det var i Minnesota han bodde, men uten å være helt sikker på det. Derfor fint at dere har "funnet" han der.

I Norge var "det offisielle" navnet hans Kristen Johansen (patronymikon etter sin far Johan Elof Israelsson), men etter det vi har sett/lest/funnet, kan det se ut for at han skrev seg for Christen Israelsson mens han bodde i USA, men uten at vi er helt sikker på det.

Men som det ofte er, er det vanskelig å finne det jeg egentlig leter etter;  dato og sted for vielsen til morfar i 1907 med Lina Johansen.

Håper fremdeles at noen kan finne datoen og stedet for vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kåre Paulsen said:

I Norge var "det offisielle" navnet hans Kristen Johansen (patronymikon etter sin far Johan Elof Israelsson), men etter det vi har sett/lest/funnet, kan det se ut for at han skrev seg for Christen Israelsson mens han bodde i USA, men uten at vi er helt sikker på det.

Han er registrert med navnet Christen Johnson i US census 1910, og Johnson er familienavnet ved barnas dåp i 1908, 1910 og 1913, så jeg vil tro han brukte Johnson ved vielsen også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider