Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av en dåp, to bryllup, & spørsmål om Lars Gulbrandsen (1810-)

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

1. Hva heter trulovarne? Det ser ut som et av navnene er Ole Gulbrandsen. Jeg kan ikke forestille meg at noen kan gi et sikkert svar, men er det noen sjanse for at dette er hennes onkel (broren til Lars Gulbrandsen). Lars ble født ca. 1810 i Eidsvold (antagelig Ulvind-gården). Dessverre eksisterer ikke kirkebøker fra den tiden på grunn av en brann, så hans eksakte fødselsdato og navnene på foreldrene hans er ukjent. Følgelig er all informasjon om potensiell utvidet familie spennende.

https://www.digitalarkivet.no/en/view/327/pv00000003416876 (Løpenr: 28) [Jeg vet at familien flyttet fra Eidsvold til Stange i 1843 https://media.digitalarkivet.no/view/8854/330]

image.png.50bccb97404506a5cb6d678aeb879d38.png

2. Sytten dager etter bryllupet til Lars datter, Andrine, fødte hun en gutt. Det ser ut som om han døde 28. november 1853, men kunne noen transkribere det som ble skrevet, så jeg kan være sikker?

https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000030220272 (Løpenr: 119)

image.thumb.png.d231eb929204a09abe69bc9ce2ef9034.png

3. Lars datter, Olava, og sønn, Martin, ble gift samme dag! Kan noen transkribere det som ble skrevet ved siden av Martins bryllup? Jeg lurer også på om Martin Gulbrandsen (trulovar) er en annen potensiell bror til Lars Gulbrandsen.

https://www.digitalarkivet.no/en/view/327/pv00000001331353 (Løpenr: 2)

image.png.4cf66d9121d29d6f8445d531feec2394.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gjetting, men ved brud og brudgoms føde/oppholdssted står, foruten Eidsvold – Nedre Fjeldseie [tror jeg] og Ekornholsaasen. Det siste er sikkert. [Våre venner i AMF, tok ikke den]. Da kan det se ut som Ole Gulbrandsen Ekornhol-ett-eller-annet. Nederste linje er begge personlig. Altså begge forloverene, går jeg ut fra.

Hvorvidt Ole er bror av Lars vites ei. Har du sjekket bygdebok for Nord-Odal (Kirkeby)?

Spørsmål to: Ja, Hans døde før Hjemmedåbens bekræftelse, den 28 Nov.

Spørsmål tre:

Hun levert Attest om Daab og Confirmation fra Otter-

bæk og fra Hur[?]dalens Kirksesanger om Communion, den første

af 17de Octobr 1866.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Even Stormoen said:

Litt gjetting, men ved brud og brudgoms føde/oppholdssted står, foruten Eidsvold – Nedre Fjeldseie [tror jeg] og Ekornholsaasen. Det siste er sikkert. [Våre venner i AMF, tok ikke den]. Da kan det se ut som Ole Gulbrandsen Ekornhol-ett-eller-annet. Nederste linje er begge personlig. Altså begge forloverene, går jeg ut fra.

Hvorvidt Ole er bror av Lars vites ei. Har du sjekket bygdebok for Nord-Odal (Kirkeby)?

Spørsmål to: Ja, Hans døde før Hjemmedåbens bekræftelse, den 28 Nov.

Spørsmål tre:

Hun levert Attest om Daab og Confirmation fra Otter-

bæk og fra Hur[?]dalens Kirksesanger om Communion, den første

af 17de Octobr 1866.

Mvh

Takk Even! Jeg sjekket nettopp bygdeboken for Nord-Odal, men uten hell. Det var uansett en god idé.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider