Gå til innhold
Arkivverket

Nils Stockfleth anno 1839 i Sørfjorden,Troms

Johnsen Anita
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg begynner her. 

Er det noen som vet om det finnes skriftlige kilder om Stockfleths reise i Ulls- og Sørfjorden?

Anita😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Johnsen Anita skrev:

Skal sjekke. 😊

Dette søket var på aviser, men prøv også de andre fanene (bøker, tidsskrifter osv.), og prøv gjerne med varianter av søk og i et større tidsrom.

Jeg ville også tatt høyde for at navnet kan ha blitt skrevet noe forskjellig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Joakim Christian Vibe Stockfleth (1787-1866) flakket jo viden omkring i indre Finnmark og Nord-Troms.  Han var prest og språkforsker og levde blant samene.  Det var med andakt, undervisning og studier i det samiske språk.  Det han etterlot seg var kanskje mest generelle språkarbeider, og han fikk vel lite tid til annet.   På den tiden han virket kan man se bort fra aviser, som da knapt eksisterte i nord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt på Arkivportalen, og her ser jeg at NTNU Universitetsbiblioteket har arkiv UBIT/A-0277 - Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab, DKNVS. I arkivets Første del, serie III - Korrespondanse og sirkulærer, underserie IIIa - Korrespondanse, finnes det materiale om Nils Vibe Stockfleth. Men jeg aner ikke hva dette inneholder:

Nils Chr. Vibe Stockfleth.jpg

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at det noe materiale i Arkivverket/Statsarkivet i Trondheim. Igjen kjenner jeg ikke innholdet, så det er ikke umulig at det som finnes hos statsarkivet og det som er hos NTNU Universitetsbiblioteket er helt på siden av det du spør om. Men jeg legger det inn: 

Stockfleth.jpg

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Kanskje jeg finner om året 1839.

"Uddrag af nogle Bemærkninger gjorte paa en Reise i Ulfs-og Sørfjorden i Juli 1839"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Johnsen Anita skrev:

"Uddrag af nogle Bemærkninger gjorte paa en Reise i Ulfs-og Sørfjorden i Juli 1839"

Men hvor står dette hen? Har du sett det i en bok eller i en annen kilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Men hvor står dette hen? Har du sett det i en bok eller i en annen kilde? 

Notater ( løse ark) som jeg har fått fra privat person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Men det ser ut som det er skrevet innlegg i avisen i Tromsø Tidende av Stockfleth i 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troms Tidende er visstnok fra 1838, men jeg finner bladet utlagt på nettet først fra 1840!  Vi må lete bedre!!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø Stiftstidende var en avis som kom ut i Tromsø første gang 4. oktober i 1838 og da under navnet Tromsø-Tidende.  I januar 1858 skiftet avisa navn til Tromsø Stiftstidende.  Avisa kom ut siste gang 13. april i 1940.  Årgangen 1838 og 1839 finner jeg ikke.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

Tromsø Stiftstidende var en avis som kom ut i Tromsø første gang 4. oktober i 1838 og da under navnet Tromsø-Tidende.  I januar 1858 skiftet avisa navn til Tromsø Stiftstidende.  Avisa kom ut siste gang 13. april i 1940.  Årgangen 1838 og 1839 finner jeg ikke.

Tusen takk for at du prøver å finne utgaven. Kan den ligge i et arkiv lokalt i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka (ligger på nettet): Historisk Oversikt over Oplysningsarbeidet blandt Finnerne i Finnmarken af J. Qvigstad Tromsø 1907 nevnes Stockfledt mellom annet fra side 26 og med henvisning til Troms-Tidene: 1840 Nr.73 og 1843 Nr. 25,26,27,57 og 58.  Avisa kom ut med få nummer i 1838 og 1839 var også en innledningsfase, så det er neppe så mye å hente i de to årgangene.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider