Gå til innhold
Arkivverket

Gesällbrev utfärdat 1844

Eva-Lotte Daxberg
 Del

Recommended Posts

Hej

Är det någon som vet var man kan hitta gesällbrev för smeder? I en tidningsartikel i Christiania Intelligentssedler, tirsdag 9. januar 1844  finns en notis från Christiania Raadstue om personer som fått gesällbrev om jag tolkar det rätt. Finns Raadstuerättens domböcker digitaliserade?

Med vänliga hälsningar

Eva-Lotte Daxberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Lottchen og velkommen til forumet 

Alle brukere på brukerarkivets forum skal ha både for og etternavn med i visningsnavnet sitt.

Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn finner du her ; 

Hvordan endre visningsnavn  https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Hvis du får problemer så kan du bare spørre @Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket hun stiller opp hun og hjelper deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lottchen!

Jeg ble interessert i ditt problem fordi min far var smed. I likhet med mange andre smeder fra hans tid (født i1916) skjedde "utdannelsen" gjennom praktisk erfaring ved en smie. I virkelig gamle tider ved en gruve, senere i bil-og maskinverksteder.  Av de gruver jeg kjenner litt til er Løkken i Orkdalen og på gruvene på Røros. Gruvene på Røros hadde mye trafikk til og fra Sverige (bl.a. fra Røros og ned til Särna i Härjedalen.

Jeg har forsøkt å finne kilder over fagbrev, og vil gjøre deg oppmerksom på denne:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/vitnemal-og-fagbrev/vitnemal-og-fagbrev#!#step-hva-finnes-av-dokumentasjon

Kanskje den kan føre deg til målet?

Jeg skal forsøke å lete litt mer selv også.

Endret av Hans Martin Fagerli
feilretting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hej

Ursäkta att jag inte svarat på ditt inlägg. Jag trodde att det skulle komma en notering i min epost om att jag fått svar. Det fungerar så i Sveriges Rötter.se och Anbytarforum där. Jag ska titta på den länken du sände mig. Hjärtligt tack 🙂

Med vänliga hälsningar

Eva-Lotte Daxberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.