Gå til innhold
Arkivverket

Johanne eller Johannes? Tydehjelp..

Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg prøver å finne dåpen (og fødselen) til Johanne Svendsdatter, født ca 1794. Hun er å finne i folketellingen i 1801 på Haver i Ås, i Akershus, sammen med foreldrene Svend Johannesen og Anne Maria Hansdatter. (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058214001197)

I kirkeboka for Ås - finner jeg for 1794 - dette: https://media.digitalarkivet.no/view/7548/38339/88

Side 2, andre person fra toppen.

Jeg synes da det ser ut som det står Johannes som navn - men det er da Svend Johannessen Haver det står som forelder? Men jeg klarer ikke å tyde det som står etter på på den linja. Og klarer ikke å se navnet på moren der heller?

Er dette rette person, men presten har slurvet litt på navnet? Eller er det bare en tilfeldhet - og jeg må leite videre? 🙂

På forhånd takk!

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller til at det er riktig som presten har skrevet, i og med barnets navn både er i selve innførselen og i høyre marg.

Men, for all del, 100% sikker kan man aldri være.

At mors navn ikke nevnes var dessverre ikke så uvanlig.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, Øyvind Kallstad skrev:

Men jeg klarer ikke å tyde det som står etter på på den linja.

Svend Johannessen Haver Barn nafnl:

Johannes | faderne Christen Jensen

Haver Johannes Fridrichssen Øyerud

Anne Simons Datter ibid Karen Johannesdr:

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til @Ivar S. Ertesvåg og @Even Stormoen for hjelpen!

Men ble litt usikker nå, Ivar du skriver at det er mindre trulig at presten tok feil ved konfirmasjonen enn ved dåpen - vil det si at du tror presten tok feil ved dåpen, og at det egentlig skulle være Johanne?

Jeg har ikke klart å finne noen Johannes født på Haver i 1794 - så jeg håper jo egentlig det er det som er tilfelle her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vel, har også ‹skummet› gjennom døde i Ås fra 1794 frem til 1802, og fant bare en stakkars fattig og omflakkende seksåring, Johannes Svendsen fra Aker, som vel neppe kan være riktig person.

Nr. 87

https://www.digitalarkivet.no/kb20061026030476

Så – det er nok overveiende sannsynlig at presten faktisk tok/skrev feil ved dåpen.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Øyvind Kallstad skrev:

Men ble litt usikker nå, Ivar du skriver at det er mindre trulig at presten tok feil ved konfirmasjonen enn ved dåpen - vil det si at du tror presten tok feil ved dåpen, og at det egentlig skulle være Johanne?

Sjå føre deg at du er prest omkring 1800 og

1) møter eit dåpsfølgje med eit barn på 1-2 veker, pakka inn for opphald i uoppvarma kyrkje 1.januar.

2) ein konfirmant på 15 år.

Når er det lettast å ta feil om kjønnet?

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Sjå føre deg at du er prest omkring 1800 og

1) møter eit dåpsfølgje med eit barn på 1-2 veker, pakka inn for opphald i uoppvarma kyrkje 1.januar.

2) ein konfirmant på 15 år.

Når er det lettast å ta feil om kjønnet?

hehe.. godt poeng 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider