Gå til innhold
Arkivverket

Justisprotokoll

Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Finnes denne protokollen på digitalarkivet?

Grunnbok 126/3 Hoel, Rennebu (lnr. 223b):

Skyldsætning paa Løbe No. 223 (gl. Matr. N: 576) af Skyld 1 Øre 12 pql, hvorved en af Torger Eriksen til Ole Eriksen overdraget Deel af denne Eiendom er abalineret fra hovedeiendommen og givet en særskilt skyld af 4 mql.  Eller 20 Skilling , see Justitsprotocollen folio 486.

Grunnbok 126/3 Hoel (lnr. 223b):

Skyldsætning paa Løbe No. 223 (gl. Matr. N: 576) af Skyld 1 Øre 12 pql, hvorved en af Torger Eriksen til Ole Eriksen overdraget Deel af denne Eiendom er abalineret fra hovedeiendommen og givet en særskilt skyld af 4 mql.  Eller 20 Skilling , see Justitsprotocollen folio 486.

Beste hilsen Inger Bjørnaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formuleringa finnes på grunnboksbladet, men er en avskrift fra et eldre panteregister: https://www.digitalarkivet.no/tl10071002040128

Dessverre er det ikke oppgitt noe årstall eller protokollnummer, kun "see Justitsprotocollen [folio] 486". Som det er svart i det andre emnet som Ivar S. Ertesvåg har lenket til, er det oftest tingbøker eller ekstrarettsprotokoller som i sin tid ble kalt justisprotokoller.

Siden det er snakk om Rennebu, skal vi til Orkdal sorenskriveri, og da er det disse tingbøkene og ekstrarettsprotokollene som er digitaliserte: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives[]=no-a1450-08000000015100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Sjekket tingbøkene før jeg la ut spørsmålet her, men fant ikke noe på sidene 486 i det aktuelle tidsrommet. Det som sto på disse sidene, stemte heller ikke med tidsrom.  Skyldsetningen skal ha funnet sted i begynnelsen av 1800-tallet og senest 1830, etter det som står i bygdeboka.  Er klar over at bygdebøker er sekundærkilder, og derfor ikke helt å stole på.

Det er i panteregistrene flere ganger vist til justisprotokollen og da har jeg hatt vanskeligheter med å finne dokumentene.

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det ikke var med lenke da jeg la ut spørsmålet mitt.  Det var i alle fall meningen at jeg skulle gjøre det. 

Skulle gjerne hatt tak i dette dokumentet, men jeg klarer ikke å finne det.  Prøvde også å sende inn et skjema, men ettersom det ikke var til rettslig bruk, gikk ikke det heller.

Hvordan bør jeg så gå fram for å få de dokumentet?  Må jeg møte opp på Statsarkivet i Trondheim?  Har som sagt sjekket de forskjellig pantebøkene i aktuelt tidsrom rundt folio 486, men fant ikke noe der.

Mener slett ikke å plage dere, er bare litt ukjent med slike ting.

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den andre saken som det ble lenket til i et tidligere innlegg, ser jeg at din henvendelse til Arkivverket resulterte i et svar til deg, med opplysning om at saksbehandleren hadde funnet det etterspurte dokumentet i tingboka. Det underbygger at sorenskriverens henvisninger til "justisprotokollen" gjelder det vi i dag kaller tingbøkene.

Dokumentet du nå etterspør, er antakelig det jeg finner på folio 486a i Orkdal sorenskriveri, SAT/A-4169/1/1/1A/L0016: Tingbok 14, 1815-1827https://www.digitalarkivet.no/rg60085655000489

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Hunskaar:

Beklager, jeg så ikke svaret ditt før nå.  Du hadde jo funnet det før meg.  Tusen hjertelig takk.  Skal prøve å være mer oppmerksom for ettertiden.  Har notert meg på en godt synlig plass at Justisprotokoll og tingbok er det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.