Inger Bjørnaas Skrevet Mars 1 Del Skrevet Mars 1 Finnes denne protokollen på digitalarkivet? Grunnbok 126/3 Hoel, Rennebu (lnr. 223b): Skyldsætning paa Løbe No. 223 (gl. Matr. N: 576) af Skyld 1 Øre 12 pql, hvorved en af Torger Eriksen til Ole Eriksen overdraget Deel af denne Eiendom er abalineret fra hovedeiendommen og givet en særskilt skyld af 4 mql. Eller 20 Skilling , see Justitsprotocollen folio 486. Grunnbok 126/3 Hoel (lnr. 223b): Skyldsætning paa Løbe No. 223 (gl. Matr. N: 576) af Skyld 1 Øre 12 pql, hvorved en af Torger Eriksen til Ole Eriksen overdraget Deel af denne Eiendom er abalineret fra hovedeiendommen og givet en særskilt skyld af 4 mql. Eller 20 Skilling , see Justitsprotocollen folio 486. Beste hilsen Inger Bjørnaas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Mars 2 Del Skrevet Mars 2 Fann du dette i Panteregisteret? Lenkje(r)? Det liknar på spørsmålet her: https://forum.arkivverket.no/topic/324931-hvor-finner-jeg-denne-skylddelingsforretningen/ Fekk du noko svar frå Arkivverket? Skyldsetjingar er gjerne ført inn i panteboka. Panteregisteret du lenkjer til her, viser til protokoll og fol. i panteboka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Mars 2 Del Skrevet Mars 2 Formuleringa finnes på grunnboksbladet, men er en avskrift fra et eldre panteregister: https://www.digitalarkivet.no/tl10071002040128 Dessverre er det ikke oppgitt noe årstall eller protokollnummer, kun "see Justitsprotocollen [folio] 486". Som det er svart i det andre emnet som Ivar S. Ertesvåg har lenket til, er det oftest tingbøker eller ekstrarettsprotokoller som i sin tid ble kalt justisprotokoller. Siden det er snakk om Rennebu, skal vi til Orkdal sorenskriveri, og da er det disse tingbøkene og ekstrarettsprotokollene som er digitaliserte: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives[]=no-a1450-08000000015100 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Bjørnaas Skrevet Mars 2 Forfatter Del Skrevet Mars 2 Tusen takk for svar. Sjekket tingbøkene før jeg la ut spørsmålet her, men fant ikke noe på sidene 486 i det aktuelle tidsrommet. Det som sto på disse sidene, stemte heller ikke med tidsrom. Skyldsetningen skal ha funnet sted i begynnelsen av 1800-tallet og senest 1830, etter det som står i bygdeboka. Er klar over at bygdebøker er sekundærkilder, og derfor ikke helt å stole på. Det er i panteregistrene flere ganger vist til justisprotokollen og da har jeg hatt vanskeligheter med å finne dokumentene. Beste hilsen Inger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Bjørnaas Skrevet Mars 2 Forfatter Del Skrevet Mars 2 (endret) .. Endret Mars 2 av Inger Bjørnaas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Bjørnaas Skrevet Mars 2 Forfatter Del Skrevet Mars 2 Beklager at det ikke var med lenke da jeg la ut spørsmålet mitt. Det var i alle fall meningen at jeg skulle gjøre det. Skulle gjerne hatt tak i dette dokumentet, men jeg klarer ikke å finne det. Prøvde også å sende inn et skjema, men ettersom det ikke var til rettslig bruk, gikk ikke det heller. Hvordan bør jeg så gå fram for å få de dokumentet? Må jeg møte opp på Statsarkivet i Trondheim? Har som sagt sjekket de forskjellig pantebøkene i aktuelt tidsrom rundt folio 486, men fant ikke noe der. Mener slett ikke å plage dere, er bare litt ukjent med slike ting. Beste hilsen Inger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Mars 2 Del Skrevet Mars 2 I den andre saken som det ble lenket til i et tidligere innlegg, ser jeg at din henvendelse til Arkivverket resulterte i et svar til deg, med opplysning om at saksbehandleren hadde funnet det etterspurte dokumentet i tingboka. Det underbygger at sorenskriverens henvisninger til "justisprotokollen" gjelder det vi i dag kaller tingbøkene. Dokumentet du nå etterspør, er antakelig det jeg finner på folio 486a i Orkdal sorenskriveri, SAT/A-4169/1/1/1A/L0016: Tingbok 14, 1815-1827: https://www.digitalarkivet.no/rg60085655000489 Gunnar Sigdestad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Bjørnaas Skrevet Mars 3 Forfatter Del Skrevet Mars 3 Fant endelig det riktige dokumentet. Det stor i tingboka. Takker og bukker. Inger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Bjørnaas Skrevet Mars 3 Forfatter Del Skrevet Mars 3 Kristian Hunskaar: Beklager, jeg så ikke svaret ditt før nå. Du hadde jo funnet det før meg. Tusen hjertelig takk. Skal prøve å være mer oppmerksom for ettertiden. Har notert meg på en godt synlig plass at Justisprotokoll og tingbok er det samme. Arkivverket - Kristian Hunskaar reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts