Gå til innhold
Arkivverket

Justisprotokoll

Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Finnes denne protokollen på digitalarkivet?

Grunnbok 126/3 Hoel, Rennebu (lnr. 223b):

Skyldsætning paa Løbe No. 223 (gl. Matr. N: 576) af Skyld 1 Øre 12 pql, hvorved en af Torger Eriksen til Ole Eriksen overdraget Deel af denne Eiendom er abalineret fra hovedeiendommen og givet en særskilt skyld af 4 mql.  Eller 20 Skilling , see Justitsprotocollen folio 486.

Grunnbok 126/3 Hoel (lnr. 223b):

Skyldsætning paa Løbe No. 223 (gl. Matr. N: 576) af Skyld 1 Øre 12 pql, hvorved en af Torger Eriksen til Ole Eriksen overdraget Deel af denne Eiendom er abalineret fra hovedeiendommen og givet en særskilt skyld af 4 mql.  Eller 20 Skilling , see Justitsprotocollen folio 486.

Beste hilsen Inger Bjørnaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formuleringa finnes på grunnboksbladet, men er en avskrift fra et eldre panteregister: https://www.digitalarkivet.no/tl10071002040128

Dessverre er det ikke oppgitt noe årstall eller protokollnummer, kun "see Justitsprotocollen [folio] 486". Som det er svart i det andre emnet som Ivar S. Ertesvåg har lenket til, er det oftest tingbøker eller ekstrarettsprotokoller som i sin tid ble kalt justisprotokoller.

Siden det er snakk om Rennebu, skal vi til Orkdal sorenskriveri, og da er det disse tingbøkene og ekstrarettsprotokollene som er digitaliserte: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives[]=no-a1450-08000000015100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Sjekket tingbøkene før jeg la ut spørsmålet her, men fant ikke noe på sidene 486 i det aktuelle tidsrommet. Det som sto på disse sidene, stemte heller ikke med tidsrom.  Skyldsetningen skal ha funnet sted i begynnelsen av 1800-tallet og senest 1830, etter det som står i bygdeboka.  Er klar over at bygdebøker er sekundærkilder, og derfor ikke helt å stole på.

Det er i panteregistrene flere ganger vist til justisprotokollen og da har jeg hatt vanskeligheter med å finne dokumentene.

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

..

Endret av Inger Bjørnaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det ikke var med lenke da jeg la ut spørsmålet mitt.  Det var i alle fall meningen at jeg skulle gjøre det. 

Skulle gjerne hatt tak i dette dokumentet, men jeg klarer ikke å finne det.  Prøvde også å sende inn et skjema, men ettersom det ikke var til rettslig bruk, gikk ikke det heller.

Hvordan bør jeg så gå fram for å få de dokumentet?  Må jeg møte opp på Statsarkivet i Trondheim?  Har som sagt sjekket de forskjellig pantebøkene i aktuelt tidsrom rundt folio 486, men fant ikke noe der.

Mener slett ikke å plage dere, er bare litt ukjent med slike ting.

Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den andre saken som det ble lenket til i et tidligere innlegg, ser jeg at din henvendelse til Arkivverket resulterte i et svar til deg, med opplysning om at saksbehandleren hadde funnet det etterspurte dokumentet i tingboka. Det underbygger at sorenskriverens henvisninger til "justisprotokollen" gjelder det vi i dag kaller tingbøkene.

Dokumentet du nå etterspør, er antakelig det jeg finner på folio 486a i Orkdal sorenskriveri, SAT/A-4169/1/1/1A/L0016: Tingbok 14, 1815-1827https://www.digitalarkivet.no/rg60085655000489

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endelig det riktige dokumentet.  Det stor i tingboka.

Takker og bukker.

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Hunskaar:

Beklager, jeg så ikke svaret ditt før nå.  Du hadde jo funnet det før meg.  Tusen hjertelig takk.  Skal prøve å være mer oppmerksom for ettertiden.  Har notert meg på en godt synlig plass at Justisprotokoll og tingbok er det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.