Gå til innhold
Arkivverket

Har Gabriel Moursund, Grunnfarnes, en gren til Røg-slekten?

May Teistevoll
 Del

Recommended Posts

Slektsforbindelsen mellom Ellen og Jens Stabrun framgår av Justisprotokollen for Skjervøy.  Hennes bror, Jens Bredal Jensen, fikk en farskapssak mot seg i 1734 fra en tjenestejente på gården Moursund.  Hun hadde født i dølgsmål og barnet døde.  Jens hadde da bodd en stund hos sin søster Ellen på Moursund. Under rettssaken kommer bl.a. i vitneboksen: "Hans far, Jens Jensen Stabrun", "Hans søster Ellen Jensdatter, Anders Axelsen i Moursund sin hustru."

Når det gjelder klokker i Domkirken, får jeg ikke Nils Pedersen Borch til å passe inn. I 1627 er nevnt "Domkirkens klokker Niels Jonssøn". (Kilde: 300 år med Cicignon, s. 151).  Og i Koppskatten 1645 for geistlige i Trondhiems stift:  "Klocker Niels Joensøn og Karen Andersdatter".
Dette må da være Niels Joensøn?  26/7 1653 død Niels, fordums klokker i domkirken. Enken Karen Andersdatter. 3 umyndige sønner: Anders, Niels og Axel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 time siden, May Teistevoll skrev:

Når det gjelder klokker i Domkirken, får jeg ikke Nils Pedersen Borch til å passe inn. I 1627 er nevnt "Domkirkens klokker Niels Jonssøn".

Vel, da ber jeg pent om bistand i mitt forsøk på å 'reetablere' anerekken til Søren Røg(h) Rasmussen Schjelderup (1725-1809) fra Skjervøy sin 3. og siste hustru Jonette Andrea Moursund (1765 Trondheim - 1831 Trondheim) (på Guldstad i Hadsel i 1801), som etter mine notater inntil idag har sett slik ut, opp til tippoldefar :

far:               Anders Nilsen Moursund    (ca.1715 - 22 Aug 1775), skipper og trondhjemsborger,                 g. m. Jonetta Johansdatter Røst

farfar:          Niels Andersen Moursund  (ca.1677-1753), trondhjemsborger, med borgerleie i Moursund,   g m. Birgitte Nilsdatter Røst

oldefar:       Anders Nielsen Moursund  (ca.1632-1700), trondhjemsborger, utliggerborger i Moursund,    g. m. Marit Andersdatter

tippoldefarNiels Pedersen Borch         (ca.1607-ca.1653),  g. m. Karen Andersdatter

Sistnevnte (Niels Pedersen Borch) var altså neppe klokker i Domkirken (på denne tiden). Det var derimot

Niels Jonssøn (død 1653), klokker i Domkirken, g.m. Karen Andersdatter (i 1653 enke med umyndige sønner Anders, Niels og Axel).

Da må flg. spørsmål reises :

1. Var klokker Niels Jonssøn (død 1653) og hans hustru Karen Andersdatter foreldre til 

.....  Anders Nielsen Moursund (ca.1632-1700),  g. m. Marit Andersdatter

.....  Axel Nielsen Borch (1634-1710),                   g. m. Kirsten Andersdatter Rist

.....  Niels Nielsen Borch (ca.1634-ca.1691),        g. m. Anne Pedersdatter

og kanskje (?) også til

.....  Magdalene Nielsdatter Borch, f. ca. 1625, muligens g. m. Hans Eriksen Juul (Gjul/Gjyl) (ca.1619-1691) på Tingvoll, Nordmøre (ev. hans 2. ekteskap)

.....  Anne Nielsdatter Borch, f. ca.1630, som, bodde hos sin søster Magdalene på Sogn, Tingvoll (ist. d. av Sophie P.d. Borch og Niels P. Helsingør ?)

2. Hvem var foreldre (og ev. besteforeldre) til Niels Jonssøn (død 1653), klokker i Domkirken (g.m. Karen Andersdatter) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt å svare på:  jeg vet ikke.  Axel Nielsen bor i Moursund men slekten kaller seg Borch.  Anders Nielsen bor i Trondheim men slekten kaller seg Rist eller Moursund. Jeg tror derfor at Axel Nielsen og Anders Nielsen er svogre siden konene deres er Andersdøtre, men jeg vet det ikke.
Dersom Axel Nielsen er sønn av Niels Jonssøn/Karen Andersdatter, bør en av dem ha en forbindelse til en Borch-slekt.
Kanskje du skulle starte en ny tråd angående Borch. Det kan være noen som har kunnskap om Borch som ikke følger med i denne her tråden om Gabriel Moursund "Røg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 24.3.2024 den 11.38, May Teistevoll skrev:

Slektsforbindelsen mellom Ellen og Jens Stabrun framgår av Justisprotokollen for Skjervøy.  Hennes bror, Jens Bredal Jensen, fikk en farskapssak mot seg i 1734 fra en tjenestejente på gården Moursund.  Hun hadde født i dølgsmål og barnet døde.  Jens hadde da bodd en stund hos sin søster Ellen på Moursund. Under rettssaken kommer bl.a. i vitneboksen: "Hans far, Jens Jensen Stabrun" .....

Jeg hadde fra før notert meg at Jens Jensen Stabrun døde i Tvervig i 1719, men ovenstående tyder jo på at han fremdeles var i live i 1734 ...

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 24.3.2024 den 11.38, May Teistevoll skrev:

.....

Dette må da være Niels Joensøn?  26/7 1653 død Niels, fordums klokker i domkirken. Enken Karen Andersdatter. 3 umyndige sønner: Anders, Niels og Axel.

Det skal ha vært skifte i Trondheim etter Niels dagen etter begravelsen. Der skal de tre umyndige sønnene være feilført som 'Anderssønner'.

Noen som har tilgang til dette skiftet den 27 Juli 1653 (1656 ?) ?  Med hvilket (fulle) navn er avdøde omtalt i skiftet ?

Jeg har sett spekulasjoner om hvorvidt Niels (Borch ?) (Rist ?) kan ha vært klokker i Snåsa og Ranem før han kom til Domkirken.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1719 var det skifte etter kona til Jens Jensen Stabrun, Martha Henriksdatter Bull. Skiftet ble holdt 4. januar, så Marthas dødsfall må ha vært i 1718.
Det var 6 sønner og 2 døtre, navnene ikke registrert da de ikke fikk noen arv - gjelda var større enn verdien i boet. 
To av sønnene døde i ung alder: Henrik Jensen Stabrun døde i 1733 og etterlot seg 5 små barn i alder 10 til 1/2 år. Faren Jens Jensen Stabrun var kurator ved skiftet som ble holdt 14. august.  Året etter ble det holdt skifte etter sønnen Jørgen Jensen Stabrun, 26. juni 1734.  Han etterlot seg sønnen Jens Christian på ett år.
Så første halvdel av 1730-årene var tøffe for enkemannen Jens Jensen Stabrun. I forbindelse med farskapssaken til sønnen Niels Bredal Jensen, ser jeg at Niels bodde hos faren i 1735. Men ikke notert noe sted når Jens Jensen Stabrun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, May Teistevoll skrev:

.....

I forbindelse med farskapssaken til sønnen Niels Bredal Jensen, ser jeg at Niels bodde hos faren i 1735. .....

I innlegg lenger opp identifiseres barnefaren som Jens Bredal Jensen (Stabrun). I innlegget over her kalles han Niels.   Hva er rett ? 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye feilskrivingen, og godt å få rettet dette opp.  Barnefarens navn er Niels - Niels Bredal Jensen. Han må være opppkalt etter sogneprest i Tromsø Niels Bredal som var gift med Lucia Jørgensdatter Bull.  De hadde ikke barn.  Lucias niese var Martha Henriksdatter Bull, mor til Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Teorien at Martha Olsdatter B. kunne være identisk med Martha Lucia Olsdatter Bull Røg kan nå avkreftes. Beviset for dette er et dokument fra 1712.
Martha Lucia og hennes søsken hadde arveparter i gården Lille Rein i Stadsbygd. Disse arvepartene ble kjøpt opp av presten Hans Petersen Arentz i perioden 1710-1712, og han får hjemmelsdokumentene tinglyst på bygdetinget i 1713. For Martha Lucias arvepart var det oberst Emahus som handlet på Margrete Bull Sal. Tønders vegne.
Tønder hadde vært formynder for Martha Lucia Olsdatter. Salgsdokumentet er datert Hassel 3. juni 1712.
https://media.digitalarkivet.no/view/31165/92 

Martha Olsdatter B. og Niels Pedersen Moursund giftet seg ca. 1711: "Niels Pedersen Morsund med Hustru, ingen Børn" er nevnt i skatteliste for Mefjord 1711.

Martha Olsdatter har et slektsnavn som begynner på B, men hvor hun kom fra er fortsatt ukjent, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, May Teistevoll skrev:

Teorien at Martha Olsdatter B. kunne være identisk med Martha Lucia Olsdatter Bull Røg kan nå avkreftes.

Jeg beklager min smule tungnemhet, men
kan du forklare nærmere hvorfor dette viser at Martha Olsdatter B. (gift (like) før 1711 m. Niels Pedersen Moursund) ikke kan være identisk med den Martha Lucia Olsdatter Bull Røg(h) som i 1712 solgte sin arvepart i gården Lille Rein (dersom dette skulle vært den Martha som nettopp var blitt g. m. Niels Pedersen Moursund) ?

Er det fordi det i 1712 var oberst (Hans Jensen) Emahus som handlet (for Martha's arveparts del) på vegne av sin kones yngre søster Margrete (Henriksdatter) Bull (enken etter formynderen (Raphael Andreassøn) Tønder, død 1700), og ikke istedet Martha's (ferske) ektemann
Niels Pedersen Moursund ?

(Martha Lucia Olsdatter Bull Røg(h) sin mor Elen (g. Oluf Røgh) er altså søster av nevnte Margrete (Henriksdatter) Bull (g. Tønderog Dorothea (g. ob. Emahus)).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis Martha Lucia Olsdatter Bull Røg var gift i 1712, burde det ikke være hennes ektemann som handlet på hennes vegne??

Moren Ellen var, som du skriver, søster av Margrethe Bull g. Tønder og det var Tønder som i sin tid ble formynder for Martha Lucia.
Dorothea Bull g. Emahus var også en søster av Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider