Gå til innhold
Arkivverket

Så er vi i Agder. Hvor kom Anders fra? Gift med Karen/Kari Evensdatter f 1788 Datter av Eivind og Gunhild, Skjerkholt

Stine Holmen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter og finner ikke.
Eivind Eivindsen Klovstøl/Skjerkholt (f 1743). Han bygslet senere Skjerholtdalen i Holt og giftet seg med •Gunhild Larsdatter, Åseie. Hun var datter av Lars Nilsen Hytta og Tonje Gislesdatter fra Bergstøyl i Telemark. Eivind og Gunhild fikk seks barn: Fire gutter og to piker. Den eldste av jentene, Karen f 1788 (også navnet som Kari) giftet seg med • Anders Olsen, Braaten. Begge var 31 år gamle da de giftet seg i Holt kirke i 1819. De fikk : fem barn,  alle gutter. Familien flyttet rundt: Lieie, Skjerkholt/Bløiten, Berge… 
Min ane, deres sønn Ellef ble født i 1823,  Skjerkholteje. Han giftet seg med Marte Taraldsdatter i 1849. Marte var barnebarnet til tusenkunstneren og sagnfiguren Torje Tallaksen Holtsmyren «Friherre av Frydenlund» som levet i 1762-1838. Det var han som lavet sitt eget baroni «Baroniet Frydenlund». Ellef/Elef Andersen og Marte fikk 10 barn: Anders (død) Anders født 1851, Karen, Anne, Theodor, Harald, Ole, Maren, Jens og Marte. Familien fikk husmannsseddel for hele sin levetid på Midtre Heiplass (Nes Verk) mot en årlig avgift på fire spesiedaler. Der kunnes en fø en ku og sette to og en halv tønne poteter. De hadde ord på seg for å være svært så gjestfrie og vennlig, så mange kom på besøk. Midtre Heiplass ble i sin tid også kalt for «Ellefsplass». 

Anerekken til Karen/Kari Evensdatter har jeg nok på plass …trur eg…både til Ljøstad og Espeland/Ormshammer grenen. Men huller har jeg jo også der, så tar gjerne i mot innspill for jeg er jo ganske amatør. Har du noe du kan maile meg stine.holmen@online.no så sier jeg takk og takk. -  Men han Anders skulle jeg nå gjerne ha fått litt greie på. Noen som kan hjelpe her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, takk for tips. Mulig jeg har oversett noe. Men jeg har lett og eneste Anders som passer er på Braaten i Modum. Men jeg vet jo ikke om det kan være korrekt Anders? Tenkte kanskje det sto noe i en bygdebok, men finner  heller ikke noe om Anders Olsen, Braaten  og Karen Evensen der. Et stort hull i mitt anetre. Så krysser fingrer for at Anders kan finnes ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Forloverne ved vielsen mellom Anders Olsen Braaten og Kari Evensdatter Skjerkholt i 1819 er Gjeruld Evensen Bløiden (Bløyta under Skjerkholt) og Aanon Thorbjørnsen Braaten forlovere: Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1813-1821, s. 199 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Gjeruld er vel Karis bror. Aanon er min tipptippoldefar. Han hadde plassen Bråten under Valle i Holt, senere Engeland. Aanon er ikke beslektet med Anders så vidt jeg kan se. Kanskje han tjente på Bråten? Det ser vel ellers ut til at Anders og Kari ikke bodde på Bråten etter at de ble gift. 

En kandidat til Anders kan være den Anders som ble døpt i Holt 27. april 1788 som sønn av Ole Olsen Berge-eje og Guri Andersdatter: Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1765-1798, s. 126-127 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Det er vel de som blir gift i 1784 (nr 21): Ole Olsen Sundsdal og Guro Andersdatter Angelstad: Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1765-1798, s. 382-383 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Det er for øvrig en geni-profil på Even Evensen Bløyta som bør sjekkes: Even Evensen Bløita/Skjerkholteie (Klovstøl) (1743 - 1819) - Genealogy (geni.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Knut Holt Sandblost skrev:

Hei!

Forloverne ved vielsen mellom Anders Olsen Braaten og Kari Evensdatter Skjerkholt i 1819 er Gjeruld Evensen Bløiden (Bløyta under Skjerkholt) og Aanon Thorbjørnsen Braaten forlovere: Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1813-1821, s. 199 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Gjeruld er vel Karis bror. Aanon er min tipptippoldefar. Han hadde plassen Bråten under Valle i Holt, senere Engeland. Aanon er ikke beslektet med Anders så vidt jeg kan se. Kanskje han tjente på Bråten? Det ser vel ellers ut til at Anders og Kari ikke bodde på Bråten etter at de ble gift. 

En kandidat til Anders kan være den Anders som ble døpt i Holt 27. april 1788 som sønn av Ole Olsen Berge-eje og Guri Andersdatter: Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1765-1798, s. 126-127 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Det er vel de som blir gift i 1784 (nr 21): Ole Olsen Sundsdal og Guro Andersdatter Angelstad: Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1765-1798, s. 382-383 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Det er for øvrig en geni-profil på Even Evensen Bløyta som bør sjekkes: Even Evensen Bløita/Skjerkholteie (Klovstøl) (1743 - 1819) - Genealogy (geni.com)

Hei og takk for svar. Ja, jeg har også funnet Ole Olsen og Guro/Guri Andersdatter og forsøkte å tyde hele teksten og tid for vielse i 1784 så det var fint å få Sandsdalen og Angelstad. Det kan kanskje gjøre at jeg kommer videre. Problemet er jo at flere av disse bøkene jeg jakter på har begrenset tilgang på nasjonalbiblioteket. Takk for tips når det gjelder Even Evensen for der har jeg kommet ganske langt, så jeg skal sjekke mot det jeg har. For sjekker jo alt på Geni og andre nettsteder, for der har jeg gått på en smell før…Kronglete å finne frem synes jeg. Men jeg har også funnet dødsfall til både Guro Andersd i 1804 og Ole Olsen i 1803, begge Skjerkholt, så jeg regner med at det er korrekte foreldre til Anders. Så kanskje jeg har hell med meg og klarer å finne ut mer av anerekken min. Takk for bidrag. 🦋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Prøver igjen. For her sliter jeg virkelig med å finne anerekken til Anders Olsen Braaten, men tror nok at rette foreldre kan være Ole Olsen, Sandsdalen og Guro Andersdatter, Angelstad som giftet seg i 1784. Jeg har også funnet noen av barna i tillegg til Anders og siste barnet er født på Skjerkholt, så trolig er det også Anders og Guri/Guro jeg har funnet død. Men på My Heritage (bildet) har jeg funnet Guro opplyst som datter av Anders Terjesen Vimme f1706og Gunborg Olsdatter Selås. Men jeg finner ikke ut om det er korrekt. For hverken Ole Olsen f ca 1759 eller Guro f ca 1755 (død 50 år i 1804) sine aner er enkle. Er det noe i bygdebøker jeg ikke har tilgang til her kanskje? Takknemlig om noen som har kunnskap om slektene i Holt/Åmli og kan hjelpe meg litt her?🦋

Barn av Ole og Guro: 

Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1765-1798, s. 108-109 - Skanna arkiver - Arkivverket

Anne f 1785

Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1765-1798, s. 172-173 - Skanna arkiver - Arkivverke

Inger 1793

Kirkebøker: Holt sokneprestkontor, SAK/1111-0021/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1799-1813, s. 3 - Skanna arkiver - Arkivverket

Inger 1799

Ole Olsen - Ministerialbok for Holt prestegjeld 1799-1813 (0914Q) - Digitalarkivet

Død, skjerholt

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei!

Det finnes bygdebøker for Holt, men det er ikke mye informasjon om husmannsslekter som denne slektskretsen ser ut til å tilhøre.

Holt : en bygdebok

Tilføyelser og rettelser av den i 1940 utkomne bygdebok (nb.no)

Selås ligger på Vegårshei, og slekten til Gunborg omtales i bygdebøkene derfra:

Vegårshei i eldre tid : bygdesoge (nb.no)

Vegårshei i nyare tid : gardssogene fra 1723 til i dag. 1 (nb.no)

Vegårshei i nyare tid : gardssogene fra 1723 til i dag. 2 (nb.no)

Nå har ikke jeg sett noen kilde som sier at Gunborg ble gift på Vimme i Åmli, men kanskje du finner ut av det.

Sikkert er det at Anders Terjesen Vimme og Gunborg fikk en datter Guro i 1755: (øverst på venstre side) Kirkebøker: Åmli sokneprestkontor, SAK/1111-0050/F/Fa/Fac/L0002: Ministerialbok nr. A 2 /1, 1741-1775 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Og de fikk en sønn Aksel i 1761: (øverst på høyre side) Kirkebøker: Åmli sokneprestkontor, SAK/1111-0050/F/Fa/Fac/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1756-1775, s. 42-43 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) 

Guro og Anders ble både trolovet og viet samme dag som Aksel Andersen Angelstad og Birthe Sørensdatter Berge-eje, noe som kan tyde på at Guro og Aksel var søsken. 

Endret av Knut Holt Sandblost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Og tusen takk for bidrag. Ja, det er kinkig å finne sikre kilder her. I Holt boken finner jeg ikke. Og så lenge stedsnavn trolig bare er et bosted som varierer etterhvert som de flytter og med navn som Ole Olsen er det ikke lett. For Guro så tenkte jeg kanskje at det ville stå noe i bygdebøker for Åmli.  Men Åmli bygdebøkene får jeg ikke tilgang til på nett. - Det blir bare feil hver gang jeg prøver. Ser jo at det ligger en anerekke på My Heritage. (Ref bildet), men skulle jo gjerne ha Guro sin tilknytning til Vimme familien verifisert.
- Jeg mener jeg har lett etter anerekken til Gunborg Olsdatter Selås tidligere i bøkene for Vegårdshei. Det er mange treff på Selås, men anerekken henne har jeg da tydeligvis klart å overse. Så nå skal jeg gå igjennom på nytt. Tusen takk igjen. 🦋 Det går fremover sakte…

Lenke til kommentar
Del på andre sider