Gå til innhold
Arkivverket

Magasinet i Sulitjelma

Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Heisann, holder på å oversette noen gamle brev fra en kar som jobbet på Magasinet i Sulitjelma. Er det noen som vet hva magasinet i Sulitjelma var?

Endret av Torhild Shirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det på Facebook finnes en offentlig gruppe kalt Sulithjelma. Her har ett av medlemmene lagt ut et fotografi fra rivingen av verkstedbygningene og magasinet i Furulund i 1973. 

Her er et annet foto av Furulund: https://digitaltmuseum.no/0210111778122/furulund-sulitjelma

Poster også dette fotografiet: https://digitaltmuseum.no/0210111777920/furulund-messa-og-kontoret-ca-1890-ovenfor-kontoret-star-gruveklokka-og

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Sulitjelma_gruvemuseum

Her er lenke til nettsiden til Sulitjelma gruvemuseum: https://nordlandsmuseet.no/no/vare-attraksjoner/Sulitjelma-gruvemuseum

Kanskje gruvemuseet kan hjelpe deg med flere opplysninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magasinet var et lager med forskjellige ting som var nødvendig for driften av bygg mv. Der var også et stort materiallager med bygningsbord i alle dimensjoner. Jeg jobbet på dette materiallageret  i en skoleferie, antagelig i 1946.

I nærheten  magasinbygningene lå også et bygg som inneholdt Verkets snekkerverksted og Verkets elektrikerverksted.

Når vi sa Verket,  betydde  det gruveselskapet.

Med hilsen

Per Stifjeld

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at bildet fra Hans Martin Fagerli ikke var av Magasinet.

Som det står over bildet ble butikkdriften overtatt av private i 1908. Tidligere mener jeg at Verket drev butikken.

Jeg kan huske denne butikkbygningen, som i min tid inneholdt en privat butikk med inngang  på forsiden. Mener butikklokalene brukte i hvertfall 2 etasjer. Tror det var kolonial i første  og tøy og klær i andre etasje.

På tverrenden til høyre på huset var det  min tid også en liten bokhandel, eid  av "Moses" Lund. Den lå  på hjørnet  i  første etasje i bakre del  av bygningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad kommentar fra Per Stifjeld:

Du har sikkert rett, jeg ble vel "lurt" av at billedteksten som omtaler bygget til venstre som "magasinet". 

Jeg får legge til at jeg kom for noen år siden gående over fjellet fra Sverige og ned til Sulitjelma hvor jeg (vi) bodde på hotellet noen dager. For meg var Sulitjelma en opplevelse. Bl.a. hvor avsides denne grenda var og er. Selv har jeg min farsbakgrunn fra Meldalen og Løkken Verk, og det er rart å hvordan slike gruvesamfunn har endret seg fra viktige arbeidsplasser og stor virksomhet og til dagens stillstand - i alle fall i gruvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grethe, Hans Martin og Per. I følge dette brevet fra 1906 hadde butikken i Sulitjelma en omsetning på opp mot 30.000 kroner per dag. Det var rundt 2000 arbeidere og de hadde et orkester på 30 mann. Lønnen var 80 kroner per måned i tillegg til gratis hus, strøm, brensel, og rengjøring. Morsomme detaljer fra et sted som nå nesten er øde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider