Gå til innhold
Arkivverket

Bildebehandlingsprogram for "uleselege" protokollar?

Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Eg er ute etter anbefalingar når det gjeld bildebehandlingsprogram som kan gjere det lettare å tyde kråketærne i protokollar med svak og delvis uleseleg skrift slik som f.eks. her:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Tingbok nr. Aa2 (1667-1667), Rettsprotokollside, Side 14b-15a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg60034590000007

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Corel Paintshop Pro som jeg bruker mest til å fikse på dårlige fotos. Det ligner vel på Adobe Photoshop, koster noen hundrelapper og er sannsynligvis å skyte spurv med kanon,

men et par runder med "High pass sharpen" som er en av mange måter å fikse på et bilde, gjorde ihvertfall skriften i eksemplet ditt ganske mye tydeligere.

SkriftprøvePaintshop Pro.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre ein kjapp test frå Adobe photoshop elements.

Mvh

Ingmar 

Skjermbilde.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noe bedre? Litt justering til, så kanskje?

38a.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, David Widerberg Howden skrev:

Mulig noe bedre? Litt justering til, så kanskje?

38a.jpg

38b.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kva for program brukte du her, og kva var framgangsmåten?

Ja, det glemte jeg å nevne 😉 Ikke noe "fancy" bildebehandlingsprogram. Brukte kun standard bildevisningsprogrammet i Windows. 

Programmet heter bare "Bilder" hos meg, høyreklikker på bildet og velger åpne i "Bilder". I programmet er det flere verktøy for å beskjære, rette opp o.a.

Men det viktigste er lysstyrke, eksponering, høydepunkter, metning og varme etc. Mye av dette finner man i gratisprogrammer som GIMP, eller mer avanserte programmer som Adobe photoshop, men synes dette programmet er enkelt å bruke og ikke minst er det et standardprogram som fungerer.. Uansett kan man sikkert jobbe videre i de forskjellige programmene for å få frem mer detaljer.

Skjermbilde (657).png

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.