Gå til innhold
Arkivverket

Dåpsinnførsel fra Dønna


Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

Jeg søker en ane ved navn Pernille Andersdtr. døpt 1775 i Dønna sogn.

Usikkert om det kan være "min" Pernille nederst i den lange innførselen

på venstre side, bare en habil skrifttyder kan bekrefte eller avkrefte,

da jeg heller ikke finner noen dåpsdato. Takker på forhånd for all hjelp.

 

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/838/L0544: Ministerialbok nr. 838A03, 1770-1791, s. 71-72
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071024620450
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Confirmeret eod. d. Næsne Kirke Peder Joens.

Mæstermoen, hans hiemmedøbte Barns Daap.

Barnets Navne Pernille. Fadd. Gunder Klokker,

Hans Andersen Yttre Bardal. Maren Klokkers, Per-

nille Joensdt. Eikern, Ingeborg Joensdt. Næsne.

 

Ved denne Forrettning maatte Barnets Moder

selv paase? til Barnets Daabs Rigtighed, da Fader-

en at? til Drukkenskab yderlig henfalden.

 

(Må stoppe her. Håper noen fortsetter)

 

Innholdet er at moren ble eksaminert om mannens tilstand og til slutt navnet på to vitner.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

...Selv svare til Barnets Daabs Riktighed, da Faderen, et til Drukkenskab yderlig henfalden menniske, endog ved denne Leylighed, befandtes saa beskiænket at hans udsigende herom icke kunde antages. Moderen blev og i forveyen indkaldet i Sacristiet, og der nøye Examineret om Mandens tilstand og Forhold ved hiemmedaabens Forretning men bevidnede hellere at han da icke var drukken og at Barnet blev døbt med bart vand i Navn Faders, Søns og Hellig Aands.
Denne hendes udsagn og forklaring skeede i Overværelse og Paahør af Gunder Klokker og Hans Andersen yttre Bardal.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Gunnar og Anne-Lise. Men jeg er forvirret om hvem som er far og mor, - og dåpsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er Peder Joensen, så datteren er Pernille Pedersdatter, ikke Andersdatter. Hun ble døpt 18. jan. 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Elin også. Synd at jeg har brydd forumet med tydeligvis å finne "feil" Pernille. Her er hva min tidlege genealogiske kilde (pålitelige?) skriver :

"Pernille Andersdatter, fødd i Berfjord, Herøy, Nordland, dåp 6 jan 

 

1775 i Dønnes Kirke, Dønna, Nordland, død ca. 1840 i Berfjord,
Herøy, Nordland". 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er din Pernille:

 

Døpt i Dønnes kirke 3. søn. e. Hel. 3 Kongers Dag (22. jan.) 1775 - Pernille, far Anders Pedersøn af Berfjord

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A02 /2 (1768-1776), Kronologisk liste 1775, Side 508-509
https://www.digitalarkivet.no/kb20071001630387 

 

Hennes konfirmasjon:

5. søn. e. Trin. (8. juli) 1792

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /3 (1776-1800), Kronologisk liste 1792, Side 273
https://www.digitalarkivet.no/kb20071015640009 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Elin, supert at du klarte å rette opp feilen fra gamle slektstavler! Og lete gjennom alle døpte i 1775.

Da mgl jeg bare å finne Wilhelmine Olsdtr. døpt/født i Tjøtta, Nordland i 1817. Jeg klarer ikke å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er denne Villummine:

 

15. søn. e. Tref. (14. sept) 1817 i Vevelstad kirke

Nordland fylke, Herøy, Tjøtta, Alstahaug, Sandnessjøen (Stamnes) i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), Kronologisk liste 1818, Side 264
https://www.digitalarkivet.no/kb20050427020508 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, dette er helt sikkert den riktige Vilhelmine! Det ser vanskelig ut, men lar det seg gjøre å lese hele innførselen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene er ikke skrevet med gotisk skrift ... få se hvor mye du klarer å tyde selv først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(De to nederste linjene gjelder en begravelse og en lysning samme dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 Dag......[gammel?]. ...p?   Ole Ols...n Sor.....og Johanna Pedersdtr Inst? fp? Matthias Sai? Giy? Seve.. Hansen? Bolela? S...gård 

K...?H....? L...? R..p..P

Trenger visst hjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk:

 

Villummine. 14 Dage. par. [parentes=foreldre] Ole Olsen Sørfiorn og Johanna Pedersd: Indl. sp. Mathias

Jacobs. Grytaas [Grytane?], Sivert Hansen Sørfior, Boletta Gregusd[?] ibd, Hansd. [med spørsmålstegn over?] Karen ibd. Lavina Ropernes

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at "spørsmålstegnet" er et 2-tall og at det står et 1-tall over Karen, dvs. at de to navnene skal bytte plass: Karen Hansd ibd.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle sammen, især til Elin som sporet opp dåpsinnførselen, noe som jeg ofte har store problemer med også, og ikke vet om 

hører med i denne spalten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.