Gå til innhold
Arkivverket

Anna Marie Nielsen (f. Oslo 1871) utvandret til Amerika i tidsrommke

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Mitt innlegg er på en måte fortsettelse av ovennevnte.

Et av barna i denne familien Anna Marie Nlelsen (født Oslo 2.10.1871) utvandret tiil Amerika etter at moren døde og familien gikk i oppløsning. MITT SPØRSMÅL ER: NÅR UTVANDRET HUN OG HVEM REISTE HUN SAMMEN MED?

Moren døde i Oslo 15 november 1884 og datteren må ha utvandret i tidsrommet 1885-1889. Jeg vet at hun traff nordmannen Ragnvald Lund som reiste over til Amerika i 1888 og disse giftet seg i St. Croix, Wisconsin 27 april 1890. 2 av barna deres ble født i Amerika, før familien vendte hjem til Norge i 1896.  

Hvis Anna Marie Nielsen reiste til Amerika kort tid etter morens død var hun knapt 13 år og må nødvendigvis ha reist sammen med noen. Da hun giftet seg i Wisconsin i 1890 står hun oppført som Anna Nielson (hun brukte hovedsakelig Anna som fornavn). Farens navn oppgir  hun å være Johannes Neilson (mens korrekt navn var Johan Nielsen). Jeg har studert på om hun kan ha reist sammen med faren til Amerika? 

Jeg finner i emigrantprotokollene for Christiania en Anna Nilsen som utvandrer 10 juli 1885. Men alderen stemmer dårlig (11 år). "Min" Anna var da 14 år. Denne piken står oppført med bosted Christiania/Ringebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Marie Nielsen (f. Oslo 1871) utvandret til Amerika i tidsrommke.............

Headingen ble dessverre ikke fullført. Derfor nytt forsøk:

Anna Marie Nielsen (f. Oslo 1871) utvandret til Amerika i tidsrommet 1885-1889. Søker hjelp til å finne når hun reiste og hvem hun var i følge med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt, men denne lenken får jeg ikke åpnet. Hva er det du forsøker å fortelle meg når du skriver: Folketelling 1895 sier heller ikke år (nr.1448)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå slo det meg, kanskje det er Census 1895 du refererer til -  og at du der finner Anna Marie (da som gift). Der står det kan hende heller ikke årstall for når hun kom til Amerika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
4 timer siden, Bjørn Piro skrev:

Nå slo det meg, kanskje det er Census 1895 du refererer til -  og at du der finner Anna Marie (da som gift). Der står det kan hende heller ikke årstall for når hun kom til Amerika. 

Minnesota State Census, 1895

Endret av Allan Frantzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider