Gå til innhold
Arkivverket

USA - 1900-tallet. Opplysninger som har vært uråd å finne.....

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei igjen.

Jeg har hatt flere spørsmål ute på forumet, og fått god hjelp.  Jeg igjen prøver å hjelpe venner.   Likevel står det igjen en en del "blanda drops" som jeg legger ut:

A. Emigrasjon

1. Hovedspørsmålet -som fortsatt er totalt uløst -gjelder Knut Emil Tjøstelsen/Tjostelsen, f. 1888 på Vegårshei,  som sammen med sin bror Emil  emigrerte 1911 til Minnesota.  Hva skjedde med han?  (Se også tidligere tråd)

2. Broren Emil Tjostelsen? Knutsen? f. 1890.  Registert WW1 1917 i MN, men er ikke å finne i US census 1920?  Dukker opp igjen 1930, 1940...

3. Broren Tjøstel Kristian Knutsen f. 1898 Vegårshei,  giftet seg i NY 1936 med Edith Jensen, f. 1904. Hun var født i NJ, og oppvokst i USA.  Men jeg finner ikke han på Ellis Island?

B. Ekteskap

4. Ovennevnte nr 2 Emil Knutsen giftet seg med Anne Andersen, f. 1900 i  Dypvåg,  omkring 1951/52 i USA/NY?  Hvor og når?

C. Dødsfall

5. Jacob Olaves Pedersen, f. 1854 i Dypvåg.  Til USA ca1883, flere besøk i Norge, men trolig død i NY mellom 1912 - 15?  Når?

6. Iver Buland, f. 1891 i Hegra NT. Gift 1915 med Helga Tjostelsen/Knutsen.  Bosatt i Minneapolis.  Død der mellom 1940 og 50. Når?

7. Halvor Emmanuel Jensen, f. 1879 i Søndeled.  Trolig død i USA/NY etter 1965. Hvor og når?

Endret av Per Tore Solheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Tore Solheim skrev:

7. Halvor Emmanuel Jensen, f. 1879 i Søndeled.  Trolig død i USA/NY etter 1965. Hvor og når?

Var han f. 1. oktober 1879?

United States Social Security Death Indexhttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VMP6-S53

Name: Halvor Jensen
State: New York
Residence Place: New York
Last Place of Residence: Staten Island, Richmond, New York
Previous Residence Postal Code: 10306
Birth Date: 01 Oct 1879
Death Date: Jan 1972

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Tore Solheim skrev:

4. Ovennevnte nr 2 Emil Knutsen giftet seg med Anne Andersen, f. 1900 i  Dypvåg,  omkring 1951/52 i USA/NY?  Hvor og når?

New York, New York, U.S., Marriage License Indexes, 1907-2018

Name Emil Knutsen
Gender Male
Marriage License Date 7 Apr 1951
Marriage License Place Manhattan, New York City, New York, USA
Spouse Anne Andersen
License Number 8980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

5. Jacob Olaves Pedersen, f. 1854 i Dypvåg.  Til USA ca1883, flere besøk i Norge, men trolig død i NY mellom 1912 - 15?  Når?

Hva het foreldrene?

Det finnes en Jacob Peterson, død 20. desember 1911 med foreldre Peter Peterson og Johanna Johnson - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:2WN7-JTJ

New York, U.S., Index to Death Certificates, 1862-1948

Name Jacob Peterson
Gender Male
Race White
Marital Status Married
Age 56
Birth Date abt 1855
Birth Place Norway
Residence Street Address 4 E-3 Sts
Years in US 29 Years
Death Date 20 Dec 1911
Hospital Kings Co Hospital
Death Place New York City, Brooklyn, New York, USA
Cause of Death Chronic Myocarditis
Burial Date 22 Dec 1911
Burial Place Evergreens
Occupation Carpenter
Father's Birth Place Norway
Mother's Birth Place Norway
Father Peter Peterson
Mother Johanna Peterson
Certificate Number 23786
Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

3. Broren Tjøstel Kristian Knutsen f. 1898 Vegårshei,  giftet seg i NY 1936 med Edith Jensen, f. 1904. Hun var født i NJ, og oppvokst i USA.  Men jeg finner ikke han på Ellis Island?

Reiste ut 11. mai 1923 med Oscar IIhttps://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000033860 og ankom Boston, MA 21. mai 1923 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:23X2-WTQ

Massachusetts, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1820-1963

Name Tjostolf K Tjostelfson
Gender Male
Nationality Norwegian
Marital Status Married
Arrival Age 25
Birth Date abt 1898
Birth Place Vegaardshei Tvedestrand, Norway
Departure Place Christiania, Norway
Last Residence Place Vegaarashei Tveaestrand, Norway
Final Destination Place Rochester, Minnesota
Residence Place Norway
Arrival Date 21 May 1923
Arrival Place Boston, Massachusetts, USA
Length of Time in US Ever
Intend to be Citizen Yes
Complexion Sound
Eye Color Brown
Hair Color Fair
Height 5 Feet. 8 Inches.
Money 25
Ship Oscar Ii
Father Tjastelf Knutsen
Sibling Iver Bieland
Friend Iver Bieland
Person in Old Country Name Tjastelf Knutsen
Person in Old Country Residence Place Vegaardshei, Tvedestrand
Person in Old Country Relationship Father
Person in US Name Iver Bieland
Person in US Relationship Brother
Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med han?  (Se også tidligere tråd)

Legger inn lenke til "tidligere tråd"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så mange takk nok en gang - til Egil Johannessen - det er ikke første gang.😀

a. Vedr Jakob Pedersen, så tror jeg bestemt det er rett mann som er funnet.  I kirkeboka er foreldrene i 1854 riktig nok oppført som Peder Jakobsen og Johanne Johannesdtr.  Men både i USA, og i Norge, var det jo på denne tida en overgang til fastere slektsnavn, og at også kvinnene begynte å bruke  -sen navn.  Kona hans er konsekvent skrevet Cecilie Pedersen.  Og alt ellers vedr dødsfallet stemmer.  Det kan imidlertid se ut som om familien i Norge ikke hadde fått beskjed,  for på skipsmanifestet under returen til NY i 1912 står at kona/enka "reiser til sin mand"

b. (Tjøstel)  Kristians emigrasjon via Boston var overraskende for meg, selv om jeg vet at det var en del som gikk av i denne byen.  Inntil ca  år 1900 reiste jo mange via Liverpool - Quebeck.  I 1921 hadde hans søster Randine emigrert.  Hun oppgav da sin svoger Iver Buland som kontakt, da bosatt i Rochester MN.  Det samme gjorde Kristian i 1923.  Så sent som under US census 1930 bodde han sammen med dem - Chris Knutson - men nå i Minneapolis.

c. Så nå gjenstår bare mine punkter 1 og 2.   Min ide er jo at hvis jeg finner Emil Tjostelsen/Knutsen i US census 1920  (pkt 2) så kan det hende jeg løser også pkt 1 - dersom  brødrene fortsatt bodde sammen.  Det gjorde de i alle fall fra 1911 og fram til 1913....

mvh Per Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider