Gå til innhold
Arkivverket

Den forsvundne Thorvald Klinkenberg fra Stavanger

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Thorvald Klinkenberg var nr. 5 i søskenflokken på 9 i Stavanger og ble født 01.08.1871.

Foreldrene var seilmakermester Anders Klinkenberg ( 1837 - 1918) og Anne Margrethe Tønnessen (1839 - 1883)

Etter konfirmasjonen går han i seilmakerlære hos sin far før han 01.10.11889 mønstrer på skipet Rackel. Den siste sjøreisen var med GRUNDLOVEN fra Stavanger 17.04.1891 der han rømte i New York 07.12.1891.

Det aller siste sporet etter ham finner jeg 06.09.1895 i Nordisk Tidende som forteller at det ligger et uavhentet brev til Thorvald Klinkneberg i Sømandskirkens l'seværelse, 111 William St., Brooklyn.

Men familiehistorien sier at han døde i USA i 1906 , men jeg finner ikke noe som bekrefter det.

Jeg har sett på folketellinger i USA og i kirkebøker for New York uten å finne ham.

Kanskje noen av dere har mulighet til å ikke på dette?

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perhaps he could call himself that, but the familyname had been Klinkenberg for several generations, so I do not think he used Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only about 4 references to 111 William St at Old Fulton History newspaper site, this curious one published in 28 May 1904 in New York Tribune page 2 col 6:

image.png.b696b828472e04e2b3fbb8c23a9ad889.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Bente Borgen said:

Jackie!

What could his nickname be in America when his baptized name was Thorvald ?

Any English sounding name that starts with T like Theodore, Thomas, etc. is one possible avenue.  Shortening Klinkenberg to Berg or spelling it differently.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know,  it was also a home to missionary work, but strangely not mentioned often in the papers...So one of the few articles with that address mentioned is a man with an assumed name, curious.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! 

Hvis det er han er det nok også han som Jackie fant i NY i 1900.

Men hvordan kan vi verifisere det, mon tro?

vh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at det er samme Thorvald - navnene på barna US Census 1910, som Jackie lenker til fra Family Search. Skjermdump: 

US Census 1910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser det, men hvordan kan vi verifisere at denne Thorvald er sønn av Anders og Anne Margrethe Klinkenberg i Stavanger? Det er vel denne linken jeg mangler 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært mulig å finne vielsen mellom Thorvald og Marie. Det ser ut som alle barna er født i New York. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk! Jeg er ikke så flink til å sjekke kirkebøker i Amerika, så litt på fødte og fødte på Digitalarkivet, men da så jeg på Klinkenberg som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.