Gå til innhold
Arkivverket

Den forsvundne Thorvald Klinkenberg fra Stavanger


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Thorvald Klinkenberg var nr. 5 i søskenflokken på 9 i Stavanger og ble født 01.08.1871.

Foreldrene var seilmakermester Anders Klinkenberg ( 1837 - 1918) og Anne Margrethe Tønnessen (1839 - 1883)

Etter konfirmasjonen går han i seilmakerlære hos sin far før han 01.10.11889 mønstrer på skipet Rackel. Den siste sjøreisen var med GRUNDLOVEN fra Stavanger 17.04.1891 der han rømte i New York 07.12.1891.

 

Det aller siste sporet etter ham finner jeg 06.09.1895 i Nordisk Tidende som forteller at det ligger et uavhentet brev til Thorvald Klinkneberg i Sømandskirkens l'seværelse, 111 William St., Brooklyn.

Men familiehistorien sier at han døde i USA i 1906 , men jeg finner ikke noe som bekrefter det.

 

Jeg har sett på folketellinger i USA og i kirkebøker for New York uten å finne ham.

Kanskje noen av dere har mulighet til å ikke på dette?

 

 

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perhaps he could call himself that, but the familyname had been Klinkenberg for several generations, so I do not think he used Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jackie!

What could his nickname be in America when his baptized name was Thorvald ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only about 4 references to 111 William St at Old Fulton History newspaper site, this curious one published in 28 May 1904 in New York Tribune page 2 col 6:

image.png.b696b828472e04e2b3fbb8c23a9ad889.png

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Bente Borgen said:

Jackie!

What could his nickname be in America when his baptized name was Thorvald ?

 

Any English sounding name that starts with T like Theodore, Thomas, etc. is one possible avenue.  Shortening Klinkenberg to Berg or spelling it differently.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

111 William St was the adress of The sailor's church 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know,  it was also a home to missionary work, but strangely not mentioned often in the papers...So one of the few articles with that address mentioned is a man with an assumed name, curious.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! 

Hvis det er han er det nok også han som Jackie fant i NY i 1900.

Men hvordan kan vi verifisere det, mon tro?

 

vh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at det er samme Thorvald - navnene på barna US Census 1910, som Jackie lenker til fra Family Search. Skjermdump: 

 

 

US Census 1910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser det, men hvordan kan vi verifisere at denne Thorvald er sønn av Anders og Anne Margrethe Klinkenberg i Stavanger? Det er vel denne linken jeg mangler 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært mulig å finne vielsen mellom Thorvald og Marie. Det ser ut som alle barna er født i New York. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk! Jeg er ikke så flink til å sjekke kirkebøker i Amerika, så litt på fødte og fødte på Digitalarkivet, men da så jeg på Klinkenberg som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har vi nok riktig Marie / Mary, tenker jeg  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi vet fremdeles ikke om dette er rette Thorvald.... og hans familie....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.