Gå til innhold
Arkivverket

Fartygslistor 1817 mellan Norge och England

Thorbjörn Enberg Sverige
 Del

Recommended Posts

Min morfars farfar Niels Christiansen från gården Korshavn, Kirkön,Hvaler, reste hem 1817 nygift med sin engelska hustru Elisabeth Goodchild. Vilket fartyg kom dom med? Finns det passagerarlistor? Vilken hamn i England avgick dom ifrån? Jag hoppas finna adressuppgifter via passagerarlistor för den aktuella båten och därmed gå bakvägen till var han bodde i England tiden före hemkomsten. Han kom till England omkring 1803-1804 eftersom han var med i Napoleonkrigen.

Den som är intresserad av familjens öden kan se mina filmer på Youtube med söknamn "En rallares memoarer"

NIels Christiansen Barfod.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/7946340:1623?tid=&pid=&queryId=33acd8f4-0186-44fc-8263-509088a14c58&_phsrc=DQp7141&_phstart=successSource

Her er vielsen i 1812

Name Elizabeth Goodchild
Gender Female
Record Type Marriage
Marriage Date 17 Dec 1812
Marriage Place Saint Mary Stratford Bow: Stratford Bow, Poplar, Tower Hamlets, England
Spouse Neils Christianson
Register Type Parish Register

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Stine, tack för ditt engagemang i ämnet. Jag har vigselbeviset från England köpt för 6 år sedan. Vi tänker ta vid där men vet inte inte vi hittar dem i den församlingens arkiv. Kanske de var skrivna på annan plats. London var stort även då. Nu fokuserar jag på resorna. Ditresan 1803-1804 har jag inga fakta om. Fanns det reguljär trafik på den tiden eller följde passagerare med transportfartyg med varor??? Samma sak när Niels kom tillbaka 1817. Hur färdades han då och från vilken hamn i England? Har Norge något register för fartygstrafik på den tiden? Jag bifogar information från inflyttningsboken 1817 som saknar månad o dag för hemkomsten. Niels var ju en personlighet på Kirkön, Hvaler med gården Korshavn som idag är benämnd som Frökengården och drivs av en förening. Jag visade mina två första filmer om Niels son Carl-Martin år 2017 för släktingar och intresserade. Kolla gärna mina filmer på Youtube "En rallares memoarer". Vi åker snart till England för spaning.

På återhörande hoppas jag!

Niels Chrs Barfoed ankommer till Norge 1817.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider