Gå til innhold
Arkivverket

Noen som har kompetanse til å tyde hva som står øverst på høyre side ad utflyttermelding i 1759 fra Silbodal i Värmland . En Pär ( ? ) Erikson som flytter til ??????

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei ....igjen 

Er det noen som har kompetanse og er så dyktig at de klarer å tyde hva som står øverst på høyre side ad utflyttermelding 1759 . En Pär ( ? ) Erikson og hustru och barnen som flytter til ??????

Øverst på høyre side https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038699_00127#?c=&m=&s=&cv=126&xywh=2869%2C-1%2C2874%2C1591

På forhånd tusen hjertelig takk 🙂 og virkelig from the bottom of my heart lykke til 

Endret av Bjørn Andreas Johansønn Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bjørn Andreas Johansønn Løkken changed the title to Noen som har kompetanse til å tyde hva som står øverst på høyre side ad utflyttermelding i 1759 fra Silbodal i Värmland . En Pär ( ? ) Erikson som flytter til ??????
Skrevet (endret)

Jeg mener Pär Erikson i Näs flyttet til Trankihls Sochn.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Godt jobbet @Even Stormoen og tusen takk .

Kan du se hele teksten i denne utflyttermeldingen ? 

Men la osfåogså få en uttalelse til på dette fra @Matthias Kolberg så vi er  på den sikre siden . Da får jeg noe mer å gå ut ifra hvis dette er korrekt . 

Endret av Bjørn Andreas Johansønn Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjørn Andreas Johansønn Løkken said:

Godt jobbet @Even Stormoen og tusen takk .

Men la osfåogså få en uttalelse til på dette fra @Matthias Kolberg så vi er  på den sikre siden . Da får jeg noe mer å gå ut ifra hvis dette er korrekt . 

Dette er ganske sikkert riktig familie.

Vi vet at Pär Eriksson flyttet fra Holmedal til Näs Silbodal i 1858, og her står det at de flyttet videre til Trankil kort tid senere.

Det forklarer hvorfor sønnen Anders som ble døpt i begynnelsen av 1859 ikke er oppført i husforhøret i Silbodal.

Ved utflyttingen står det videre noe om intyg og attester som han fikk.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Dette er ganske sikkert riktig familie.

Vi vet at Pär Eriksson flyttet fra Holmedal til Näs Silbodal i 1858, og her står det at de flyttet videre til Trankil kort tid senere.

Det forklarer hvorfor sønnen Anders som ble døpt i begynnelsen av 1859 ikke er oppført i husforhøret i Silbodal.

Ved utflyttingen står det videre noe om intyg og attester som han fikk.

Det lå foran nesen vår dette @Matthias Kolberg  da er det å forsøke å finne deres dødsfall muligebs i Trankil . Mener å huske at husforhørene startet først på 1780 tallet i Trankil 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Karin Halstensdotter fra Kälsbyn dør 9.1.1760 i Trankil, men hun skal bare være 26 år… født 1734. Hun skulle jo være født 1722 mener jeg å huske.

LÄNK

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0039178_00047

KÄLLHÄNVISNING

Trankils kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13571/C I/1 (1760-1790), bildid: C0039178_00047, sida 69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke litt rundt dette i morgen og sammenfatte litt  . Men jeg har kun vært borti 2 stk Karin Halstensdøtre foruten " min "  i løpet av alle de flere hundre protokollsider jeg har gått igjennom så det er ikke mange ved det patronymikonet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjørn Andreas Johansønn Løkken skrev:

Husmannen Pär Eriksson i Näs är med

Hustru och Barn flyttad til Trankihls

Sochn, och fick in tygande om sitt %-% up-

førande, såsom godt, på samma Attest som

han hafft här in.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Husmannen Pär Eriksson i Näs är med

Hustru och Barn flyttad til Trankihls

Sochn, och fick in tygande om sitt %-% up-

førande, såsom godt, på samma Attest som

han hafft här in.

Mvh

Fantastisk kjære @Even Stormoen dette var berre lekkert . Ønsker deg en gnistrende flott fredag fylt med masse varme og glede  . Begynner å bli natta her i Trondheim nå . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider