Gå til innhold
Arkivverket

Job Disschingtoune. To signaturer fra 1711. Er det mulig ut fra håndskrift å anta eller bekrefte at dette er samme mann?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg ser mange likheter men også noe ulikt. Er ikke god på dette. Og er navnet skrevet likt begge steder?

Hva mener dere?

Mai 1711

image.thumb.png.c22db9c50ba97c7df6ba951530ddd4d4.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ivar Moe changed the title to Job Disschingtoune. To signaturer fra 1711. Er det mulig ut fra håndskrift å anta eller bekrefte at dette er samme mann?

Ja, etter mitt skjønn må disse være samme manns underskrift. Et pletora av likheter.

Skrevet Job Disschingtoune begge steder.

Mvh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Even. Det var det svaret jeg trodde og håpet på. Grunnen til min usikkerhet om dette var samme mann bunner i at på dokumentet fra mai står han oppført hjemmehørende i Bergen, mens i det andre fra Arlades????  Klarer du lese hva som står der?

Indexen (archief.amsterdam)

image.thumb.png.ec05f2d3e38abaacdcedcc09ad2b3aae.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken din går til en søkeresultatside, fant ut at det var Eva Huddes ekteskap. Jeg er fullstendig ‹urøynt› i nederlandsk – men omtrent:

Job Dissington van ArCades varent

Man oud 30 Jare woont agterde oude kerk onders

doot geast met barber bohin & Eva Hudde

van A: wedue Jan Pieterse hossu woont als

voorn

[Har ikke brydd meg med sedvanlige spørsmålstegn, de kan settes etter hvert ord, hvis ønskelig. ;-)]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
8 timer siden, Even Stormoen skrev:

Lenken din går til en søkeresultatside, fant ut at det var Eva Huddes ekteskap. Jeg er fullstendig ‹urøynt› i nederlandsk – men omtrent:

Det var egentlig godt gjort Even. (Lettere å søke på Eva Hudde enn Dishington i ulike varianter) Jeg sliter med å  lenke til funn på Amsterdam Archives, mener jeg gjorde det før i forbindelse med Lars Øyanes kones  slekt osv.

Det var ArCades jeg ikke klarte å tolke, trodde bestemt det sto Arlades, men rart hvor lett det er å se når noen kommer med fasit🙂. Nå ble jeg ikke så mye klokere av ArCades/ Ar Cades dessverre, kan det muligens være en bydel i Amsterdam på den tid, et skip eller handelsselskap? Kan ikke finne et sted med det navnet.  Så da tror jeg dette er samme Job som signerer. Så var det å finne han født  i Bergen da. Han skal være 30 år ved vielsen i 1711, så født ca 1681.

Hjertelig takk for fantastisk hjelp nok en gang Even.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må absolutt poengtere at mitt ArCades så langt fra er noen «fasit». Kun et forslag. Arlades kunne det også godt stå.

Som sagt – Hollandsk, både geografi og språk, er solid utenfor ‹komfortsonen›. Tror jeg leser at Job er 30 år og bor bak den gamle kirken, hos en barber(?) og at bruden er enke etter Jan P. og bor der hun bodde før. Men så er det full stopp.

Er Job sjøfarende og innkommet fra Cadiz?

– Kun nok et fantasifullt forslag.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren 1711 var Job sannsynligvis påmønstret eller involvert i handel med skipet De Regenboog.

Bijzonderheden:
Notaris: Pieter van der Meulen

Locatieomschrijving: Bergen in Noorwegen

Locatieomschrijving: Breemen

Locatieomschrijving: Arboega in Sweden

Locatieomschrijving: Ditmarssen

Locatieomschrijving: Stockholm

Locatieomschrijving: Revel

Locatieomschrijving: Noortcopping

Locatieomschrijving: Hoesum

Locatieomschrijving: Vranckrijk

Onderwerpsomschrijving: fruijtschip De Regenboog, aanmonstering

Attestatie Jan Danielsz & Roeloff Okerman & Dirck Dirckson & Abraham Jacobsz & Axcel Jacobsz & Claes Thijsz & Pieter Bol & Hendrick Keneman & Jochem Koningh & Dirck IJsacksz & Erick Jansz & Job Dissenton & Christian Jansz on May 16, 1711 » Open Archives (openarchieven.nl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Tar opp denne igjen. 

Sjansene bør vel være gode at stedsnavnet Arcades her skal være Orcades, med andre ord Orknøyene?

Dishington i Bergen hadde jo sterke bånd dit. Og Job navnet ble benyttet av denne slekt begge steder.

Petter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider