Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr forkortelsen IN eller IRI ( eller lignende = i denne husforhörslängden for Holmedal i Värmland angående Erik Person

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

I husforhörslängden for Leverbyn i Holmedal i perioden 1791 - 1795 så finner man Erik Person som er gift med Sara Olofsdotter , og deres 4 barn ; Britta født i 1784 . Sara født i 1787 . Per født i 1790 , og Olof født i 1793 .

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037642_00055#?c=&m=&s=&cv=54&xywh=-427%2C2016%2C4620%2C2466 

I samme husforhörslängd  så ser man også at Sara Olsdotter er født i Bruntorp i Holmedal . Hvis man ser bak Erik Person sitt navn så står det skrevet noe som ligner ; IRI  hva betyr dette ?

Har dette noe å gjøre med samme stedsnavn som noen av de ovenstående ? 

På forhånd tusen takk 

Endret av Bjørn Andreas Johansønn Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bjørn Andreas Johansønn Løkken changed the title to Hva betyr forkortelsen IN eller IRI ( eller lignende = i denne husforhörslängden for Holmedal i Värmland angående Erik Person

Jeg tror ikke det står IRI etter Erik Person, jeg tror det står in eller In(med stor i, siden presten skriver prikk over stor i også, se pige Ingeborg Evensdatter over.)
Dette er bare en gjetning, men kan det være presten skrev 'in' for 'in situ'? Altså at personen var født der de nå bodde? Jeg ser at bokstavene er brukt etter relativt mange barn. Hvis det finnes dåpslister for de aktuelle årene burde det være mulig å teste antagelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Inger Hohler skrev:

Jeg tror ikke det står IRI etter Erik Person, jeg tror det står in eller In(med stor i, siden presten skriver prikk over stor i også, se pige Ingeborg Evensdatter over.)
Dette er bare en gjetning, men kan det være presten skrev 'in' for 'in situ'? Altså at personen var født der de nå bodde? Jeg ser at bokstavene er brukt etter relativt mange barn. Hvis det finnes dåpslister for de aktuelle årene burde det være mulig å teste antagelsen.

Tusen takk for svar og konklusjon @Inger Hohler det settes stor pris på 

Erik Person var født den 3 juli 1756 ved Myrhvarv i Holmedal i Värmland . 

Denne drengen og skomaker Anders Person som står nederst er Erik sin bror kan du se hvor han kom innflyttet fra i 1791 og hvor han flyttet til i 1794 ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Bjørn Andreas Johansønn Løkken skrev:

Anders Person som står nederst er Erik sin bror kan du se hvor han kom innflyttet fra i 1791 og hvor han flyttet til i 1794 ? 

I likhet med ‹brorsan› er han født i Korsbyn (Korsb.) Og det ser ut som han flytter fra nettopp Korsb. Så til Karlsb. [Karlsborg?] Eller Karlst. [Karlstad?]

Mvh

EDIT: Feil bror Erich! Men Anders er født i Korsb.

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Even Stormoen skrev:

I likhet med ‹brorsan› er han født i Korsbyn (Korsb.) Og det ser ut som han flytter fra nettopp Korsb. Så til Karlsb. [Karlsborg?] Eller Karlst. [Karlstad?]

Mvh

EDIT: Feil bror Erich! Men Anders er født i Korsb.

Tusen hjertelig takk @Even Stormoen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider