Bjørn Andreas Johansønn Løkken Skrevet Mars 15, 2024 Del Skrevet Mars 15, 2024 (endret) I husforhörslängden for Leverbyn i Holmedal i perioden 1791 - 1795 så finner man Erik Person som er gift med Sara Olofsdotter , og deres 4 barn ; Britta født i 1784 . Sara født i 1787 . Per født i 1790 , og Olof født i 1793 . https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037642_00055#?c=&m=&s=&cv=54&xywh=-427%2C2016%2C4620%2C2466 I samme husforhörslängd så ser man også at Sara Olsdotter er født i Bruntorp i Holmedal . Hvis man ser bak Erik Person sitt navn så står det skrevet noe som ligner ; IRI hva betyr dette ? Har dette noe å gjøre med samme stedsnavn som noen av de ovenstående ? På forhånd tusen takk Endret Mars 15, 2024 av Bjørn Andreas Johansønn Løkken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inger Hohler Skrevet Mars 16, 2024 Del Skrevet Mars 16, 2024 Jeg tror ikke det står IRI etter Erik Person, jeg tror det står in eller In(med stor i, siden presten skriver prikk over stor i også, se pige Ingeborg Evensdatter over.) Dette er bare en gjetning, men kan det være presten skrev 'in' for 'in situ'? Altså at personen var født der de nå bodde? Jeg ser at bokstavene er brukt etter relativt mange barn. Hvis det finnes dåpslister for de aktuelle årene burde det være mulig å teste antagelsen. Even Stormoen og Bjørn Andreas Johansønn Løkken reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Andreas Johansønn Løkken Skrevet Mars 16, 2024 Forfatter Del Skrevet Mars 16, 2024 4 timer siden, Inger Hohler skrev: Jeg tror ikke det står IRI etter Erik Person, jeg tror det står in eller In(med stor i, siden presten skriver prikk over stor i også, se pige Ingeborg Evensdatter over.) Dette er bare en gjetning, men kan det være presten skrev 'in' for 'in situ'? Altså at personen var født der de nå bodde? Jeg ser at bokstavene er brukt etter relativt mange barn. Hvis det finnes dåpslister for de aktuelle årene burde det være mulig å teste antagelsen. Tusen takk for svar og konklusjon @Inger Hohler det settes stor pris på Erik Person var født den 3 juli 1756 ved Myrhvarv i Holmedal i Värmland . Denne drengen og skomaker Anders Person som står nederst er Erik sin bror kan du se hvor han kom innflyttet fra i 1791 og hvor han flyttet til i 1794 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mars 16, 2024 Del Skrevet Mars 16, 2024 (endret) 47 minutter siden, Bjørn Andreas Johansønn Løkken skrev: Anders Person som står nederst er Erik sin bror kan du se hvor han kom innflyttet fra i 1791 og hvor han flyttet til i 1794 ? I likhet med ‹brorsan› er han født i Korsbyn (Korsb.) Og det ser ut som han flytter fra nettopp Korsb. Så til Karlsb. [Karlsborg?] Eller Karlst. [Karlstad?] Mvh EDIT: Feil bror Erich! Men Anders er født i Korsb. Endret Mars 16, 2024 av Even Stormoen Bjørn Andreas Johansønn Løkken reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Andreas Johansønn Løkken Skrevet Mars 16, 2024 Forfatter Del Skrevet Mars 16, 2024 16 minutter siden, Even Stormoen skrev: I likhet med ‹brorsan› er han født i Korsbyn (Korsb.) Og det ser ut som han flytter fra nettopp Korsb. Så til Karlsb. [Karlsborg?] Eller Karlst. [Karlstad?] Mvh EDIT: Feil bror Erich! Men Anders er født i Korsb. Tusen hjertelig takk @Even Stormoen Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå