Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ligger Tuvsrud/Tuvserud i Gran

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

1 hour ago, Turid Fallet said:

Er det noen som vet hvor gården Tuvsrud/Tuvserud ligger i Gran?

Tuv er en gård i Gran, litt nord for Granavollen. Tilhørende husmannsplasser kan være Tuvseiet, Tuvsplassen, Tuvshagen osv, men Tuvsrud har jeg ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant gården Tuv, men synes det er rart om denne har blitt kalt Tuvsrud for så å få navnet Tuv. Hvis jeg sjekker aviser på nb.no, finner jeg gården Tuvsrud nevnt der så sent som på 1960-tallet, men til sammen kun 3 treff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuvserud var en husmannsplass som nå er helt borte. Det var en plass under Jorstad. Min far mente at plassen hadde vært på Jorstads eiendom sør for dagens Jorstadlinna, like nedenfor prestegarden (Gran gård). Jeg har litt om en familie som bodde på Tuvserud på tidlig 1700-tall, Borger Pedersen og Margrete Eriksdtr. Se mitt slektsnotat 1130-1131, lenke fra min nettside https://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Tuvserud var en husmannsplass som nå er helt borte. Det var en plass under Jorstad. Min far mente at plassen hadde vært på Jorstads eiendom sør for dagens Jorstadlinna, like nedenfor prestegarden (Gran gård). Jeg har litt om en familie som bodde på Tuvserud på tidlig 1700-tall, Borger Pedersen og Margrete Eriksdtr. Se mitt slektsnotat 1130-1131, lenke fra min nettside https://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

1 minutt siden, Turid Fallet skrev:

Takk, Ole Arild!! Tusen takk!!

Dette stemmer godt med avisartiklene som omtaler en vei fra Granvollen via Prestegården og Steinhuset til Tuvsrud. Det må vel være dagens Pilgutua som ender i Jorstadlinna. Eiendommen ved krysset Pilgutua / Jorstadlinna (gnr/bnr 168/12) hører dog til Jorstad. (Jeg er ikke lokalkjent, men har tittet på kart.)

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisen "Hadeland" 27. november 1956:

image.png.faf084bf2af06502311514e8a3d4ec04.png

Skulle gjerne ha spurt min farfar Olaf Vesthagen om dette, fordi han ble oppnevnt av kommunestyret til å være prosjektleder for utbedringen av denne veien. Men det er snart 50 år siden farfar døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider