Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min bestefars farsskapssak

OddFredriksen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg leter etter saksdokumenter og dom, der min bestefar ble dømt i en farsskapssak.

Jeg vet ikke hvilke årstall dette gjelder, men barnet det handlet om ble født i 1929. Om barnet ble født i Bjerkvik er usikkert. Men Bjerkvik, Ankenes, Nordland er barnemors fødested.

Har prøvd å søke i DA, men her kommer jeg ikke langt grunnet sperret materiale. Har forstått at jeg kanskje fysisk må besøke Statsarkivet for å finne opplysningene jeg er ute etter.

Ber om hjelp til å finne opplysningene jeg er ute etter, da avstanden til Statsarkivet blir for lang i forhold til mitt bosted.

Min bestefar het Olaf Egelund Fredriksen (1907-1980).

Mvh Odd Fredriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, OddFredriksen skrev:

Ber om hjelp til å finne opplysningene jeg er ute etter, da avstanden til Statsarkivet blir for lang i forhold til mitt bosted.

Det er nok ingen av Digitalarkivets brukere som kan hjelpe deg direkte. Saksdokumentene er ikke digitaliserte, og dessuten er saken yngre enn 100 år gammel, slik at den er omfattet av taushetsplikt.

Les Arkivverkets veiledning for hvordan du skal gå fram: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskap

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I tilfelle du skulle finne dåpsinnførsla til barnet i ei kyrkjebok vil vel konklusjonen vere innført der? Det er ikkje nokon spesiell klausul på kyrkjebokinnførsler over døypte før adopsjonslova av 1935, og dei dåpslistene som ligg på Digitalarkivet er (med unntak av enkelte heilt spesielle tilfelle) fritt tilgjengelege fram til den sida der 1930 byrjar.

(Men det enklaste er vel kanskje å følgje oppskrifta ovanfor til å søkje om innsyn).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for tilbakemeldingene 🙂

Jeg stusser over en ting. Om min bestefar var uenig at han var faren til barnet, hvorfor står navnet hans oppført i kirkeboka så kort tid etter fødsel? Gikk det så fort å få en kjennelse den gang? Eller var det fritt frem for mødre å oppgi navn til presten uten samtykke?

Og hva betyr notatene under Anmerkninger i dåpen?

Endret av OddFredriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, OddFredriksen skrev:

Jeg stusser over en ting. Om min bestefar var uenig at han var faren til barnet, hvorfor står navnet hans oppført i kirkeboka så kort tid etter fødsel? Gikk det så fort å få en kjennelse den gang? Eller var det fritt frem for mødre å oppgi navn til presten uten samtykke?

Siden din bestefar var fra Hamarøy, var han kanskje ikke til stede verken da barnet ble født eller da det ble døpt, slik at han ikke har hatt anledning til å uttale seg. Presten har på sin side ført inn de opplysningene som ble ham til del. Så skal vi huske på at kirkeboka først og fremst var et register til hjelp for presten i hans arbeid, så han har ikke hatt tanke for at "hvem som helst" i framtida skulle kunne sitte hjemme og bla i avfotograferinger av kirkeboka. Hvis han hadde hatt grunn til å mistenke gale opplysninger der og da, ville han nok ha gjort anmerkning om det. Hadde farskapet blitt endret ved dom, ville nok presten fått melding, og så ville han ha gjort rettelse / tilføyelse i kirkeboka, men om jeg forstår deg rett, ble farskapet stadfestet ved dom.

43 minutter siden, OddFredriksen skrev:

Og hva betyr notatene under Anmerkninger i dåpen?

Barnet fikk Sl[ekts]n[avn] Fredriksen, og barnet er også ført inn i F[ødsels]r[egisteret] med løpenummer 21/29.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Siden din bestefar var fra Hamarøy, var han kanskje ikke til stede verken da barnet ble født eller da det ble døpt, slik at han ikke har hatt anledning til å uttale seg. Presten har på sin side ført inn de opplysningene som ble ham til del. Så skal vi huske på at kirkeboka først og fremst var et register til hjelp for presten i hans arbeid, så han har ikke hatt tanke for at "hvem som helst" i framtida skulle kunne sitte hjemme og bla i avfotograferinger av kirkeboka. Hvis han hadde hatt grunn til å mistenke gale opplysninger der og da, ville han nok ha gjort anmerkning om det. Hadde farskapet blitt endret ved dom, ville nok presten fått melding, og så ville han ha gjort rettelse / tilføyelse i kirkeboka, men om jeg forstår deg rett, ble farskapet stadfestet ved dom.

Barnet fikk Sl[ekts]n[avn] Fredriksen, og barnet er også ført inn i F[ødsels]r[egisteret] med løpenummer 21/29.

Takk for utfyllende svar. Nå forstår jeg mye mer 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider