Gå til innhold
Arkivverket

Ekteparet Poul Levordsen og Olea Olsdatter på Kjønnerød på Nøtterøy i 1801 - hvor og når ble dere sønner døpt?

Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Ved folketellingen i 1801 bodde ekteparet Poul Levordsen 69 år og Olea Olsdatter 66 år på garden Kjønnerød på Nøtterøy som inderster. Gardbrukeren på Kjønnerød var Levord Poulsen 41 år. Levord kjøpte Kjønnerød i 1796 (https://www.digitalarkivet.no/tl20070325381162 ).  Det er mulig at det står Levord Poulsen Raastad i skjøtet, men skanningen er veldig uskarp. Dette er kanskje Råstad i Stokke?

I følge diverse nettsider skal Poul og Olea ha vært foreldre til Levord Poulsen Kjønnerød og til Jon Poulsen Melsomvik født ca. 1770. Men i så fall, hvor ble disse sønnene døpt?

Jeg kjenner til at Paul Levordsen ble født på garden Haukedalen i Soknedalen på Ringerike og ble døpt 11.10.1732. Videre at at han ble gift 1.11.1758 i Hedalen i Valdres med Olaug Olsdatter Storruste. Olaug ble født på Lindelien i Ådalen på Ringerike og ble døpt 27.5.1736.  Hun kom til Storruste i Hedalen da moren ble gift dit andre gang. Olaugs yngre halvbror Ole Andersen Storruste er min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem barn av Pål Levorsen og Olaug Olsdatter; alle født på Lindelien i Ådal i tidsrommer 1760-1770.

Levor, døpt 28. juni 1760, Ragnhild, døpt 16. oktober 1762, Ragnhild, døpt 28. juli 1764, Ola, døpt 13. juli 1766, og Jon, døpt 9. juni 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen til alle. Særlig til Kristian som fant alle barna. Jeg hadde allerede lett gjennom kirkeboka for Norderhov, men hadde oversett at sønnen Levord ble døpt i 1760. Jeg fant ham ved å finlese en gang til før du rakk å svare.

Denne familien har tydeligvis flyttet mye, de har bodd på Lindelien i Norderhov, senere på Gulbrandsrød og Råstad i Stokke og til slutt på Kjønnerød i Nøtterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan føye til at en hel skokk av Pål Levorsens søsken kom til Vestfold, men jeg har ikke finstudert hvilken rekkefølge de kom i. Noen av søsknene har sikkert blitt motivert til å flytte til Vestfold av søsken som dro foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar. Det er Pål Levorsens kone som er av min min slekt, så det er først og fremst hennes etterslekt som interessant for meg. Men jeg skal huske på det. Det er utrolig hvordan disse slektene henger sammen, så det kan godt hende jeg finner en forbindelse til Pål og søsknene senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider