Gå til innhold
Arkivverket

Nils Miland i Amerika

Aaste Kveseth
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg har kommet over en mann som heter Nils Miland, som jeg er nysgjerrig på. Det jeg vet om han, er at han er fra Vestfjorddalen i Tinn kommune (Miland), levde på starten av 1900-tallet og at han spilte hardingfele. Jeg har vært i kontakt med Anfinn Bernås, som har digitalisert alt av kirkebøker i Tinn. Han har funnet en Nils Sigurdsønn Miland som utvandret til Amerika i 1902. Vi tror dette kan være mannen jeg gjerne vil vite mer om. Er det noen i dette forumet som har forslag til hvordan finne ut mer om han, og er det noen som har hørt om en Nils Miland som spilte hardingfele på denne tida? (Kan hende spørsmålet er feil stilt, men jeg prøver meg ... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Aaste Kveseth said:

Han har funnet en Nils Sigurdsønn Miland som utvandret til Amerika i 1902.

Et langskudd kanskje?

Nils S Meland

in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

NameNils S Meland

Death Age23

Record TypeBurial

Birth Date16 May 1881

Birth PlaceTen, Norge

Death Date15 Jul 1904

Burial Date16 Jul 1904

FatherSigurd Nelson

MotherKari Pedersd

Church NameBloomfield Lutheran Church

Church LocationOstrander, Minnesota

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/1896314:60722?tid=&pid=&queryId=ae2261e0-6200-4991-b932-

b2b96b5f237c&_phsrc=Wqc1&_phstart=successSource

Screenshot20240323at.png

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Samme mann?

Niels Sigurdsen

in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927

NameNiels Sigurdsen

GenderMale

Birth Date16. mai 1881 (16 May 1881)

Baptism Date6. jun 1881 (6 Jun 1881)

Baptism PlaceTinn, Telemark, Norway

FatherSigurd Nielsen Miland

MotherKari Pedersdatter

FHL Film Number127047

Reference IDbk7 p29

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/19666014:60092

Nr 3 

https://www.digitalarkivet.no/kb20051003020323

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj! Her var du rask! Dette er samme mann som utvandret fra Tinn i 1902. Han fikk tydeligvis en trist skjebne ikke lenge etter at han kom fram til Amerika. Har du noen måte å finne ut om han spilte hardingfele på da? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj! Her var du rask! Dette er samme mann som utvandret fra Tinn i 1902. Han fikk tydeligvis en trist skjebne ikke lenge etter at han kom fram til Amerika. Kan du se hva han døde av? Og kunne du sendt kolonneoverskriftene? Og....Har du noen måte å finne ut om han spilte hardingfele på da? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Aaste Kveseth said:

Og kunne du sendt kolonneoverskriftene? Og....Har du noen måte å finne ut om han spilte hardingfele på da? 😄

Nei, men noen leser finner kanskje svaret om fela

7a7Screenshot20240323at.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Kittilsen - tusen takk for utfyllende opplysninger! Så triste skjebner disse folkene har møtt. Har du noen forslag til hvordan man kan finne ut om denne Nils Miland spilte fele?

aaste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Anton, ett spørsmål til: Vet du om det er mulig å få tak i et death certificate for Nils Miland i Fillmore County, Minnesota (Ostrander/Bloomfield)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Aaste Kveseth said:

Hei igjen, Anton, ett spørsmål til: Vet du om det er mulig å få tak i et death certificate for Nils Miland i Fillmore County, Minnesota (Ostrander/Bloomfield)?

Sannsynligvis, lykke til.

Fillmore

County Recorder
101 Fillmore Street
Preston, MN 55965
507-765-3852
www.co.fillmore.mn.us

https://www.co.fillmore.mn.us/departments/recorder/birth_and_death_certificates.php

https://cms9files.revize.com/fillmoremn/FillmoreNonCertDeathAppForm.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Aaste Kveseth skrev:

Lars Kittilsen - tusen takk for utfyllende opplysninger! Så triste skjebner disse folkene har møtt. Har du noen forslag til hvordan man kan finne ut om denne Nils Miland spilte fele?

aaste

Jeg har søkt og søkt, men ikke funnet noe som kan knytte ham til felespill. Men han kan jo ha spilt fele likevel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Siden det er så sparsommelig med opplysninger, er det ingen grunn til å ikke tro at han spilte fele, i alle fall. Tusen takk som har søkt for meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Hagelee - tusen takk for skjemaene og for hjelpen! Dette blir spennende å teste ut. Krysser fingre for at de kan finne noe 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anton Hagelee skrev:

Så er det altså dessverre slik at ein må gå den lange og tunge vegen for kvar einaste dødsattest ein måtte ynskje å få kopi av. Eg gjorde dette i fjor for ein dødsattest i Weld County i Colorado. Mykje førearbeid for å fylle ut skjema og dokumentere mi kopling til den avdøde, og så ein del dollar å overføre til den akuelle etaten i county-et. Eg venta ikkje å høyre noko meir! Men etter ein månads tid kom attesten verkeleg i posten, og gav svar på det eg var ute etter. Så det var jo gledeleg og bra. Ser ut som at det berre Arizona som har gjort alle sine dødsattestar tilgjengelege via Ancestry.

Kjenner du til kva som er skilnaden mellom certified and non-certified death certificate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
5 hours ago, Anfinn Bernaas said:

Kjenner du til kva som er skilnaden mellom certified and non-certified death certificate?

Certified death certificate is for legal use

Non-certified death certificate is for general use such as genealogical use. 

"Noncertified Copies of Death Records

A noncertified copy is a plain paper copy of a death record. Noncertified copies are only for informational use.

You cannot use a noncertified death record for legal purposes. If you need a certificate for legal use, see our Death Certificates webpage."

https://www.health.state.mn.us/people/vitalrecords/deathnc.html

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider