Gå til innhold
Arkivverket

Manntall 1807 For Fredrikstad By, Vaterland, Byens Marker, Fredrikstad Forstad, Glemmen og Kråkerøy

Recommended Posts

Hei!

Jeg sitter her med en bok som har den tittelen. Den er fra 1984, og det var Nils Hetmann og Ragnar Homstvedt som har transkribert den. Jeg finner ikke denne kilden når jeg søker på "Finn Kilder". Skal vi gjøre noe med det?

Mvh,

Birger Carlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel i boka kvar dei har funne originalen, og/eller kven som har laga manntalet? Kanskje del av noko anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om hva som er kilde for transkripsjonen og hvilket arkiv kilden tilhører? Det vil være ønskelig å få bragt på det rene.

Nær 40 år etter at transkripsjonen ble publisert, skal det i alle fall ikke være noe opphavsrettslig til hinder for å utnytte den videre, ved f.eks. å lage et søkbart register som kan publiseres i Digitalarkivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Står det noe om hva som er kilde for transkripsjonen og hvilket arkiv kilden tilhører? Det vil være ønskelig å få bragt på det rene.

Nær 40 år etter at transkripsjonen ble publisert, skal det i alle fall ikke være noe opphavsrettslig til hinder for å utnytte den videre, ved f.eks. å lage et søkbart register som kan publiseres i Digitalarkivet.

Hei Kristian og Ivar!

Først og fremst god påske til dere begge. Nederst på første side i boken står det bl.a. at transkripsjonen er foretatt etter en ikke helt god fotokopi, og at originaltellingen befinner seg på Statsarkivet i Oslo, i Fredrikstad Magistrat-arkiv, dokumenter vedr. byskatteregnskapene 1800 til 1809.

Mvh,

Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Først og fremst god påske til dere begge. Nederst på første side i boken står det bl.a. at transkripsjonen er foretatt etter en ikke helt god fotokopi, og at originaltellingen befinner seg på Statsarkivet i Oslo, i Fredrikstad Magistrat-arkiv, dokumenter vedr. byskatteregnskapene 1800 til 1809.

Flott; da kan vi identifisere kilden i arkivkatalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/c339df3f-e683-443a-b50d-917d279ddb51

Riktig god påske.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Flott; da kan vi identifisere kilden i arkivkatalogen

Betyr det at en mikrofilmutgave blir tilgjengelig etter hvert? Om ikke den er transkribert kan jeg bruke boken som utgangspunkt, og mikrofilmen om/når den blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Betyr det at en mikrofilmutgave blir tilgjengelig etter hvert? Om ikke den er transkribert kan jeg bruke boken som utgangspunkt, og mikrofilmen om/når den blir tilgjengelig.

Arkivverket har ikke produsert ny mikrofilm på 20 år. Man kan jo håpe på at denne arkivboksen kan bli skanna, men det har jeg ikke mulighet eller myndighet til å love noe om. Mitt anliggende her og nå var å identifisere kilden.

Siden dette er et manntall blant byskattregnskapene, er det kanskje slik at dette er et skattemanntall hvor kun skatteytere er nevnt, og ikke alle husstandsmedlemmer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Siden dette er et manntall blant byskattregnskapene, er det kanskje slik at dette er et skattemanntall hvor kun skatteytere er nevnt, og ikke alle husstandsmedlemmer?

Her er et lite sitat fra første side.

Selv om manntallet er foretatt bare seks år etter folketellingen av 1801 utgjør den et viktig suplement til denne, idet manntallet inneholder en mengde opplysninger som folketellingen mangler.

Et lite eks.:

I folketellingen for 1801, Glemmen, side 62, 17. familie står

Ole Hansen               Mand            54        2. ektesk. Bruger Plads

Maria Johnsdatter    Hans Kone    54

Jøran Olsdatter                               16

Pernille Olsdatter      Deres Døtre  11

I manntallet fra 1807 får vi vite at Ole er fra Borge og at Maria er fra Tune. Begge har vært 18 år på stedet. Videre at de også har en sønn, Hans Olsen, 17 år, og at han har vært hjemmefra  i ti år. Datteren Jøran er også født i Tune, mens den andre datteren, Pernille, ikke er hjemme i 1807.

Jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å ønske at dette manntallet blir publisert gitt alle ekstraopplysningene. Kan du "trykke på noen knapper" i et forsøk i å starte denne prosessen etter påske? Når du tar deg fem minutter i påskeeggmalingen 😉 ville jeg sette pris på en lenke til XL ark malene for transkripsjon. På forhånd takk.

Mvh,

Birger

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2024 den 16.25, Birger Carlsen skrev:

Her er et lite sitat fra første side.

Selv om manntallet er foretatt bare seks år etter folketellingen av 1801 utgjør den et viktig suplement til denne, idet manntallet inneholder en mengde opplysninger som folketellingen mangler.

Et lite eks.:

I folketellingen for 1801, Glemmen, side 62, 17. familie står

Ole Hansen               Mand            54        2. ektesk. Bruger Plads

Maria Johnsdatter    Hans Kone    54

Jøran Olsdatter                               16

Pernille Olsdatter      Deres Døtre  11

I manntallet fra 1807 får vi vite at Ole er fra Borge og at Maria er fra Tune. Begge har vært 18 år på stedet. Videre at de også har en sønn, Hans Olsen, 17 år, og at han har vært hjemmefra  i ti år. Datteren Jøran er også født i Tune, mens den andre datteren, Pernille, ikke er hjemme i 1807.

Jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å ønske at dette manntallet blir publisert gitt alle ekstraopplysningene. Kan du "trykke på noen knapper" i et forsøk i å starte denne prosessen etter påske? Når du tar deg fem minutter i påskeeggmalingen 😉 ville jeg sette pris på en lenke til XL ark malene for transkripsjon. På forhånd takk.

Dette framstår som et manntall utenom det vanlige. Det lar seg forhåpentlig påvise hva som har vært myndighetenes hensikt med å utarbeide det, da dette vil kunne være avgjørende for å kunne forstå manntallets omfang og eventuelle begrensninger.

Det finnes neppe noen ferdig mal. Du kan henvende deg via Arkivverkets kontaktskjema for frivillige bidragsytere, hvor du i steg 2 kan velge "Jeg jobber med et bidrag og har et spørsmål". Vis gjerne til denne forumtråden. Se https://www.arkivverket.no/tjenester/dugnad-digitalarkivet#!/form/0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider