Gå til innhold
Arkivverket

Dokumentasjon på hvor Johannes Johnsen Rønhovde døde, om det er annet sted enn der hvor han ble begravet?

Nina Mortensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et spm om min tippoldefar Johannes Johnsen Rønhovde, født 13. januar 1831 på Hamre, Osterøy, Hordaland. Han døde 12.august 1910. I dokumentasjon om dødsfallet står det Dale i Bruvik. Men i en samtale med hans barnebarn, min morfar Leif Rønhovde et par år før han døde i 1997, sa han at han sammen med sin far Rasmus Rønhovde hadde måttet reise å hente Johannes, som hadde dødd mens han var på besøk i Sogn. Min mor tror det kan ha vært Vik i Sogn. Min morfar sa at han hadde reist over fjellet, antagelig Vikafjellet via Voss. Og at dette hadde vært veldig slitsomt for ham som var en gutt på 9 år. Og at de hadde hatt det travelt pga begravelse på hjemstedet Dale, som var den 20.august. Johannes sin kone het Gjertrud Randal, født 26. mai 1823 i Gulen, og døde 20.mai 1906 på Dale i Bruvik. De ble gift 27.desember 1851 på Haus, Hordaland.

Johannes og Gjertrud m familie.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel møtt i forumet.

Når du skriv " I dokumentasjon om dødsfallet står det Dale i Bruvik." - kva slag dokumentasjon er dette?

Kyrkjeboka er ikkje tilgjengeleg på DA, og i klokkarboka står det berre bustad (ikkje stad for dødsfallet):

Bruvik Sokneprestembete, SAB/A-74701/H/Hab: Klokkerbok nr. A  4, 1908-1937, s. 227
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050729040198

(nr. 12/1910, øvst på sida)

Dødsfallprotokollen seier heller ikkje noko meir:

Lensmannen i Bruvik, SAB/A-31301/0006/L0001: Dødsfallprotokoll, 1883-1912, s. 90
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10611310220094

Dersom han døydde ein annan stad, er det rimeleg å vente at det er brev om dødsfallet i sokneprestarkivet for Bruvik.

Det kan vere ført inn eit notat i kyrkjeboka.  Han kan også vere ført inn som død i kyrkjeboka der han døydde (men utan løpenr., sidan

han ikkje vart gravlagd der).

Elles er det fint om du brukar fullt namn her ...  (kvifor hjelpe folk som ikkje vil gje seg til kjenne...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, jeg mente dokumentasjonen du viser til fra Digitalarkivet: Bruvik Sokneprestembete, SAB/A-74701/H/Hab: Klokkerbok nr. A 4, 1908-1937, s. 227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nina Mortensen skrev:

Takk for info, jeg mente dokumentasjonen du viser til fra Digitalarkivet: Bruvik Sokneprestembete, SAB/A-74701/H/Hab: Klokkerbok nr. A 4, 1908-1937, s. 227

Som sagt står det ikkje noko i klokkarboka om kvar han døydde. At han er innført i denne protokollen, vil seie at han vart gravlagd i Bruvik sokn.

Det er ingen motsetnader mellom klokkaren og det morfar Leif fortalde.

Det er fullt mogeleg at presten har gjort fleire notat om dette enn det klokkaren har gjort. Kyrkjeboka ("ministerialboka" = presten si bok) er

ikkje skanna og lagd ut på Digitalarkivet. Det kan hende ho framleis er på prestekontoret.

Dersom kyrkjeboka er innlevert (men ikkje skanna), må du møte opp på Statsarkivet i Bergen. Det same gjeld om du vil sjå i sokneprestarkivet etter brev om dødsfallet.

Dersom kyrkjeboka er på prestekontoret, må du høyre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da skal jeg undersøke det. Skal undersøke om kirkeboka er innlevert eller ikke. Var på Statsarkivet i Bergen for to år siden og fikk nyttig info om min mormors familie. Men litt tungvint når det er på en annen kant av landet enn jeg befinner meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet du hvem av barna som er med på bilde du har ? Jeg holder til i Bergen så gi meg en tilbakemelding hvis jeg skal sjekke på Statsarkivet. Dette er min mann sin slekt også, men kan ikke nå huske at jeg har sett noe om at Johannes døde et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at den unge mannen til venstre ligner på min oldefar Rasmus. Her er en oversikt for alder på barna. Men ikke så mange foto pr. nå.

image.png.b7a8c76fb9571fe6a629fd67d06f4b70.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ancestry hadde en etterkommer i USA skrevet at dette var Johannes Jonsen Rønhovde, men det er ikke så lett å vite om det stemmer.

Johannes Rønhovde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider