Gå til innhold
Arkivverket

Kakstrykning og kakstrykningens fullbyrdelse

Recommended Posts

Hei.

I forbindelse med at jeg arbeider med å belyse skjebnen til en hestetyv fra Elverum sogn på 1780-tallet, forsøker jeg å finne dokumentasjon for fullbyrdelse av straffen. Han ble dømt til "at stryges til Kagen og derefter forsændes til nærmeste Fæstning for der at arbejde i Jern sin lifs Tid." Jeg har funnet frem til dokumentasjon for hans tid som Slave på Akershus Festning, men sliter med å finne ut om kakstrykningen ble fullbyrdet og i så fall hvor. Kan noen hjelpe meg?

Mvh

Carl G Hartmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Dette var en såpass vanlig straff at vi tviler på om du vil finne opptegnelse om den. Men den blei sannsynligvis gjennomført, enten før eller etter at han var komt til Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Finnes det noen tidsnær beskrivelse av hvordan kakstrykning ble gjennomført på slutten av 1700-tallet? I aviser, dagbøker eller andre steder? Jeg har ikke funnet noe i de brev som NB har samlet i "Fortidens stemmer" eller ved søk på NB's sider  "Nettbiblioteket".

Hvor ble kakstrykning vanligvis utført i Elverum sogn i 1780 - 1790 tallet?

Mvh

Carl G Hartmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Carl skrev:

Finnes det noen tidsnær beskrivelse av hvordan kakstrykning ble gjennomført på slutten av 1700-tallet? I aviser, dagbøker eller andre steder? Jeg har ikke funnet noe i de brev som NB har samlet i "Fortidens stemmer" eller ved søk på NB's sider  "Nettbiblioteket".

Store norske leksikon er i seg selv ikke tidsnært, men leksikonets beskrivelse må antas å være etterrettelig: https://snl.no/kakstrykning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for henvisning til kilder om kakstrykning.

Jeg ser i beskrivelse om Kongsvinger festning at kakstrykingen fant sted før slavene kom til festningen. Det stemmer også med at kakstrykning skulle vikke bare være en legemsstraff men også en æresstraff, altså noe som skulle skje i offentlighetens påsyn. I Norske Lov har man noen bestemmelser om piskestraff som skal skje i fengselet. F.eks. NL 6-17-31 som sier at hvis noen tas for første gang "ringe Tyveri" "da bør hand udi Fængelset at miste sin Hud", men ved de mer alvorlige tyverier står det at han "skal strygis til Kagen" eller "kagstrygis", jf bl.a. NL 6-17-37 og 6-17-38.

Det som er uklart for meg er hvor i Elverum stod "Kagen" eller den pel som forbryteren ble bundet til under den offentlige avstraffelsen mot slutten av 1700-tallet? Dette var etter at Christiansfjeld festning var revet ned i 1742 og før den ble delvis gjenoppbygget fra 1811.

Mvh

Carl G Hartmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider