Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det noen som helst mulighet for å finne noe i noen off. protokoller som politi el. lignende rundt omstendighetene da den 20 år gamle Erik Svenson som brant inne i 1862 i Leverbyn i Holmedal i Värmland - hadde de aviser eller lignende den gang ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ..., en må jo forsøke før man gir opp 🙂 dette er en nøtt for eksperter på svenske protokoller eller andre svenske kilder hvor tragiske dødsfall som skjedde ble nedskrevet hvis de da ble det i 1862 . 

Jeg går rett å sak .....

Sven Larson sin sønn ; Erik Svenson var født den 26 oktober 1841 i Leverbyn i Holmedal i Värmland . Erik Svenson døde 20 år gammel den 28 februar 1862 i Leverbyn i Holmedal , og ifølge Holmedals kyrkoarkiv , död och begravningsböcker så ble Erik innebrent til døde den 28 februar 1862 . 

Erik's død Nr 5 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0021357_00077#?c=&m=&s=&cv=76&xywh=21%2C653%2C1878%2C1355

Dødsårsaken var altså at Erik ble innebrent i et hus . Man kjenner selvfølgelig pr. dags dato ikke omstendighetene rundt dette .

Når slike tragiske dødsfall skjedde i 1862 og ellers i samtiden var det da vanlig kotyme at hendelsen ble innført i noen slags offentlige protokoller i Sverige på linje med de / det som vi har i Norge ? 

Ble lensmann , politi eller notarius publicus innkoblet , og ble hendelsesforløpet og omstendighetene rundt Erik sitt tragiske dødsfall nedskrevet noe steds slik at man kan kunne finne dette i en protokoll et eller annet sted ? 

Jeg kan ikke se for meg at en slik tragisk sak med så tragisk utfall ikke ble nedskrevet selv om dette skjedde i 1862 og på en forholdsvis liten plass .

Mon tro om det fantes aviser på denne tid eller var det pamfletter eller hva det nå het dengang . 

Finnes det BB på lik linje med de norske for nettopp Leverbyn i Holmedal som kunne inneholde noget ?

Finnes det lokale biblioteker jeg kunne kontakte ? 

Finnes det lokale historikere man kunne kontakte ? 

Er det noen her på forumet som kjenner noen i Sverige som igjen kjenner noen i dette aktuelle området som kunne være behjelpelig med å hjelpe en håpløs og masete norbaggare ? 

Osv ...osv...osv.... 

Er det mulig for noen her på forumet som er xtra dyktige på og rundt slike ting å kunne finne dette hvis det eksisterer ? 

Da hadde dette vært et scoop for meg selv om det er aldri så tragisk . 

Jeg takker så meget på forhånd hvis det er noen derute som vil gjøre et dypdykk og forsøke å lete i det tilgjengelige ( ukjente ) svenske kildematrialet 🙂 og ønsker alle feiende flott rødmandag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven @Inger Hohler du e god 🙂 kan man om mulig finne ytterligere informasjon tror du ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke avisene hadde flere opplysninger om saken enn det du kan lese her. Før jeg la ut lenken bladde jeg rundt men fant ikke mer. Avisene var mer opptatt av en annen brann, i Norge, omtrent på samme tid. Da var det et gårdshus som brant ned, og en sønn på omtrent 17 ikke kom seg ut. Resten av familien klarte det, så vidt. Og av en annen brann i Sverige hvor det gikk med en del dyr. Det er nesten som om de avskrev møllerguttens død som en yrkesrisiko, mens de andre brannene var tragedier.
Muligens kan det finnes politinotater, hvis politiet undersøkte åsted for ulykker den gangen. Eller forsikringssak som sier noe om møllen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk @Inger Hohler ja jeg var inne på dette med politinotater jeg også , men om noe slikt er digitalisert det vet jeg intet om 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider