Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkel i Strømmen / Vestre Strømsbu i Øyestad / Arendal

Erik Magnussen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om huset som min tippoldefar bygget i Strømmen i Øyestad rundt 1880. 

Tørres Rasmussen ble født i Valle, Aundal i 1833.  Han ble gift med Kristine Marie Olsdatter i Øyestad i 1859.  Tørres var tømmermann og arbeidet ved flere av skipsverftene i Øyestad-området og senere på Tangen reperbane.  Jeg har ikke klart å bekrefte at Tørres bygde huset selv, men regner det som sannsynlig at han som erfaren tømmermann gjorde det.

Branntaksten på huset fra 1882 beskriver huset som nybygget.  Matrikkelnummeret som er gitt der er: Matr Løbenr 64213 i gården Vestre Strømsbo.    Jeg kan ikke forstå dette nummeret.  642 stemmer med nummer brukt den gangen for Strømmen i Øyestad.  Senere var det gårdsnummer 32 i Øyestad, i dag 432 i Arendal. Var det noe i ordningen med matrikkel fra 1838 som forklarer det hevede tallet 13?  Kan det bety bruksnummer 13?  Vil dette i så fall stemme med bruksnummer 13 i dag? (med andre ord Arendal Gnr. 432, Bnr. 13)

Jeg har sjekket folketellingene i 1900 og 1910.  I 1920 var både Tørres og Kristine døde og jeg vet ikke hvem som eide huset da.  Jeg er rimelig sikker på at de ble boende i det samme huset resten av livet.  I FT 1900 bor de i Gnr. 32, Bnr. 5 i likhet med et stort antall familier – bruksnummeret gir følgelig ingen pekepinn på hvilket hus de bodde i.   I FT 1910 bor de i Gnr 32, Strømmen og ingen Bnr er oppført.

Jeg er ute etter å identifisere huset på eldre fotografier og håper at de numrene jeg har funnet kan lede meg til dagens bruksnummer.

Folketellinger: SAK, Folketelling 1900 for 0920 Øyestad herred, 1900, s. 332 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Folketellinger: RA, Folketelling 1910 for 0920 Øyestad herred, 1910, s. 925 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det vart innført ny matrikkel i 1886, med nytt nummersystem.  

Matrikkelnr. 193 (frå 1838) vart til gardsnr. 32; løpenummer vart erstatta av bruksnr.

I 1838 var det 4 bruk, som fekk løpenr. 642,643,644,645

Etter kvart som bruka vart delte, fekk dei løpenr. med bokstav: 642a, 642b osv. 

Her ser det ut til at vidare deling av 642a gjev 642a1, 642a2, 642a3, osv

(elles får dei ofte ein bokstav til: 642a delt i  642aa, 642ab, osv.)

I den nye matrikkelen (1886) er det 61 bruksnr.; 55 av dei har (gammalt) løpenr. 642+noko

Du kan laste ned matriklane som excel-filer her: https://rhd.uit.no/matrikkel/excel.html

Eg finn ikkje noko Lnr. 64213 . Det næraste er 642b13. Alternativt er "13" ein skrive/lese-feil for ein bokstav+3.

Eg finn heller ikkje nokon Tørres Rasmussen mellom brukarane.

På bnr.5 (jf. FT1900) er Anders Andersen brukar.  Dette bruket hadde løpenr.  642b, h, 643b. Dvs at det var sett saman av to teigar frå 642 og éin frå 643.

Dette kan vel tyde på at Tørres ikkje hadde matrikulert tomt til huset. Det kan vere ei festetomt.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ivar for et innsiktsfullt svar.

Matr Løbenr 64213 i gården Vestre Strømsbo er min avskrift / tolking av den originale branntaksten.  Jeg har nå sjekket originalen og mener det kan stå 642 B og 76 (eller 16):

image.jpeg.78e2ae985998e13ff367c168eefef66e.jpeg

Jeg har hatt mistanke om at det, slik du skriver, kan være en festetomt siden det i FT 1900 er mer enn 10 familier under Bnr 5.  Tørres sitt hus var uansett for lite til at det kunne huse mer enn et par familier, så jeg antar at det må være mange hus på Bnr 5.  Kanskje dette også er grunnen til at jeg ikke finner noen bruksnumre oppført i dette området i FT1910?

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Erik Magnussen skrev:

Jeg har nå sjekket originalen og mener det kan stå 642 B og 76 (eller 16):

Jeg tror det står 642 B og H. Husk at det senere bnr. 5 hadde løpenr. 642b, 642h og 643b, jf. tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Panteregisteroppslag for bnr. 5 viser at eierne utstedte ei rekke grunnsedler, som ble tinglyst. Dokument nr. 43 er grunnseddel fra Anders Andersen til Tørres Rasmussen for 99 år, datert 31. mars og tinglyst 4. april 1882: https://www.digitalarkivet.no/tl20080519310538

Følger vi henvisninga til panteboka, finner vi grunnseddelen i sin helhet: https://www.digitalarkivet.no/tl10411707181104

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
23 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Panteregisteroppslag for bnr. 5 viser at eierne utstedte ei rekke grunnsedler, som ble tinglyst. Dokument nr. 43 er grunnseddel fra Anders Andersen til Tørres Rasmussen for 99 år, datert 31. mars og tinglyst 4. april 1882: https://www.digitalarkivet.no/tl20080519310538

I høyre marg er det en henvisning til fol. 254, som viser seg å gjelde et tomteregister blant panteregistrene i Nedenes sorenskriveris arkiv. Her finner du bl.a. hvem som overtok huset etter Tørres Rasmussen: https://www.digitalarkivet.no/tl20080519320279

I høyre marg står det også med blyant: overf. til bnr. 161

Tomteregisteret har en anmerkning om at grunnleia ble overført til bnr. 161 i 1953.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomteregisteret viser at tomta hadde nr. 34. Etter litt leting har jeg funnet at denne tomta senere ble skilt ut som bnr. 389. Dersom du bestiller grunnboksbladet for bnr. 389, ser du at denne eiendommen tidligere var tomt nr. 34: https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb?municipalities[]=4203&gnr=432&bnr=389&fnr=&snr=&name=

Dagens adresse er altså Vestre Strømsbuvei 7: https://seeiendom.kartverket.no/eiendom/4203/432/389/0/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for god hjelp!

Nils Tørresen som overtok huset er Tørres sin sønnesønn (og min bestefar Thomas sin  yngre bror).  For øvrig arvet Nils og Thomas Gnr 32, Bnr 64 i 1905, men etter at foreldrene var døde bodde de hos sin tante og onkel i Gnr 32, Bnr 49  

Jeg går ut fra at det du har funnet, Kristian betyr at huset etter hvert fikk Bnr 161?

Lenke til kommentar
Del på andre sider