Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker hjelp med hva forkortelsen betyr?

Anniken Olsen
 Del

Recommended Posts

Ønsker hjelpe med forkortelsen i kirkebok i vedlagte fil.

Gjelder Petrus prestegjeld, Ministerialbok 1880-1887. Nr. 22 Axel Emanuel, og det jeg lurer på er i siste kolonne som heter Anmerkninger.

Viede F 23 eller 29/1886. Året for giftemål forstår jeg, men hva betyr F, og tallene før skråstreken? 

Dette gjelder Petrus prestegjeld, Ministerialbok 1880-1887.  Legger ved fil. 

Ekteskap Maren og August..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ein på V.D.45/1883 (3 linjer nedanfor) stemmer det med vigde nr. 45 1883:

Oslo fylke, Petrus (Sofienberg) i Oslo, Ministerialbok nr. 2 (1881-1896), Viede 1883, Side 65
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060830070150

Ein skulle då tru at merknaden viser til vigsle nr. 23 eller 29 i 1886 i ein eller annan protokoll F, evt. i ei kyrkje som byrjar på F.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Torbjørn! 

Jeg gjorde også som du foreslo, å gikk inn og sjekket både vigde nr og folio nr, men ble ikke noe klokere. 

Nå har jeg gått gjennom alle viede i 1886 i samme prestegjeld, men fant ikke personene. Sjekket også flere år både før og etter, uten hell. 

Merkelig!  Kan det være noe annet det står enn en F med nr. bak? Er det referert til en annen kirke? Synes også det er vanskelig å tyde tallet. Er det 23, 29 eller 123, 129? Eller noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig. Det forklarar kvifor ein ikkje fann vigsla.

I klokkarboka står det berre "Viet her 1886".

Oslo fylke, Petrus (Sofienberg) i Oslo, Klokkerbok nr. 1 (1880-1887), Fødte og døpte 1887, Side 194
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060830080315

Ein kan jo spekulere på om F står for flytteprotokoll, men noko slikt er ikkje skanna.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.