Gå til innhold
Arkivverket

Daniel Knoph (Knoff) 1614-1687

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

I nylig publiserte "Bratagers samlinger" boken "Forskjellige optegelser om kjente eller beryktede folke i dalen" side 42 finner jeg opplysninger om Daniel Knoff.https://genealogi.no/kildekategori/kilder/privatarkiv/ole-olsen-bratager/

Han giftet seg med Elisabeth Nicolasdatter Wern eller står det noe annet i teksten? Jeg kjenner til hennes søster Sibylla som ble gift med kannestøper Claus Becker som var foreldre til fogd på Ringerike og Hallingdal Nicolai Becker. Søstrene kom fra Wesel, Gelderen, Nederland.

Mine gamle opplysninger er fra Stein-Morten Omre: Christianias Sivile Embedsmenn c1645-1700 (hans hovedoppgave) hvor han skriver Wern.

Det jeg lurer på er navnet Wern. For meg ser det ut som om Bratager har skrevet det anderledes.

Bør vi bruke Knoff eller Knoph?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Bør vi bruke Knoff eller Knoph?

Jeg mener Knoff er det riktige. Det var hvert fall det som ble brukt i Holland på 1600 tallet.

Machtiging Barent Nagel & Daniel Knoff & Hector Friesma & Hans Nagel & Daniel Pinto & Jacob@ Jubert on October 11, 1658 » Open Archives (openarchieven.nl)

Wisselprotest Daniel Knoff & Justus Baack & Cristen Jenssen Brogger on January 12, 1667 » Open Archives (openarchieven.nl)

image.png.fa47e1ab03352eba5024f6c5d5038ff5.png

Machtiging on October 11, 1658

Registered

Remark

Notaris: Benedict Baddel Locatieomschrijving: Koperwijck Locatieomschrijving: Drontem in Noorwegen Locatieomschrijving: Denemarcken Locatieomschrijving: Bergen in Noorwegen Onderwerpsomschrijving: 419 gld schuld Taal: nederlands

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for Knoff. Det er sikkert riktig for Daniel, men jeg har mange andre med Knoph/Knoff:

Blandt de eldste,

Barbara Hieronymusdatter Knoph f. c. 1549 i Freidland, Øst-Preussen (gift med Arnoldus de Fine)

broren hennes, hoffprest i København Christopher 1530-1611 gift med Barbara Paludan, København.

etatsråd Hans Schjerven Knoph 1729-1788 i Bragernes

major Wilhelm Philip Knoph c1675-1716 i Drammen

bergmester Erik Otto Knoph -1732 Bragernes (og Kongsberg).

De tre siste kan være etterkommere av Daniel.

Trolig forskjellige slekter, men litt trublete å bruke både Knoph og Knoff.

https://www.genealogieonline.nl/zoeken/index.php?q=knoph&vn=&pn=

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoff- (Knoph) slekten i Norge : biologisk stamtavle finnes på Nasjonalbiblioteket. Der brukes konsekvent Knoff.

Der står bl.a. at Daniel Danielsen Knoff var gift med Elisabeth Wærn fra Holland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider