Gå til innhold
Arkivverket

Attester ved innflytting

Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fått så god hjelp her, at jeg prøver meg en gang til. Det gjelder familien Johan Johansson Juusola og deres medbragte attester. Slik jeg har forstått det, står det følgende: 

Medbragte Attester:

Medbragte Attest fra finsk præst Johannes Erigelius + Rovaniemi, samt fra præsten Z…?, at far og Sønn gik til alters + Kistrand Menighed 2 …? Søndag efter Trinitates 1840. Moderen gik til alters 7 de Søndag efter Trinitates samme Aar. For øvrigt gåt Sku…?

Noen som kan hjelpe meg med det jeg mangler? Evt. si ifra hvis jeg har misforstått.

På forhånd takk:-)

https://www.digitalarkivet.no/kb20070611650378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk visst ikke med meg alt. Her er slutten:

Ifølge Attester fra Præsten Z…? gaaet til…? 7 de Søndag efter Trefoldighed 1840. Attest ..? fra Præsten Vigelius af Rovaniemi samt fra Præsten Z…? af 7 de Juni 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Medbragte Attest fra finsk Præst Johannes Vigelius i Rovaniemi, samt fra Præsten Zetlitz, at han og Kone gik til

Alters i Kistrands Menighed 2ndn Søndag efter Trinitates 1840.

Moderen gik til Alters 7de Søndag efter Trinitates samme Aar. Forøvrigt godt Skudsmaal."

"Ifølge Attest fra Præsten Zetlitz gaaet tilalters 7de Søndag efter Trefoldighed 1840."   

(Dette må vel vere for "Mandens Moder  Anna Maria Krigsholm")

"Attest fra(?) fra Præsten Vigelius af Rovaniemi samt fra Præsten Zetlitz af 7de Juni 1841."

(og dette for "Tjenestedreng Anders Krigsholm")

Det er litt rotete ført ...  

Det er ikkje heilt klart om "Mandens Moder  Anna Maria Krigsholm", f.1791 høyrer til denne familien,

og kva med "Tjenestedreng Anders Krigsholm", f. 1774. ?

Johan er 36 år (f. 1804) og kan i teorien (men kanskje berre der?) ha ei mor f. 13 år før.

Opplysninga om altergang 7. sundag e.tr.  er repetert for "Moderen" og "Mandens Moder",

og det tyder på at det er same person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp, da var det oppklart! Ja det som står i kirkeboken er rotete.. Skal se litt mer på det. Jeg var ikke obs på at den siste attesten sto på Anders Krigsholm. Klarer du å tyde Tjenestedreng Anders Krigsholm født 1774 nu gift og ..? Kone og Børn i Rovaniemi, Finland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Randi Johansen skrev:

Tusen takk for god hjelp, da var det oppklart! Ja det som står i kirkeboken er rotete.. Skal se litt mer på det. Jeg var ikke obs på at den siste attesten sto på Anders Krigsholm. Klarer du å tyde Tjenestedreng Anders Krigsholm født 1774 nu gift og ..? Kone og Børn i Rovaniemi, Finland?

Tjenestedreng Anders Krigsholm født 1774 er gift og hans Kone og Børn ere i Rovaniemi, Finland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider