Gå til innhold
Arkivverket

Stammer Juul Christensen i Strømm, fra Hole i Buskerud? Trenger noen flere syn på saken.

Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei. Har sittet med ei lita nøtt en stund og lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Håper dette er rett forum da jeg er ny her inne, var tidligere på Dis-Norge sitt forum mens det var gratis for gjester. Flytt tråden om den ligger feil.

Det gjelder en ane av meg som het Juul Christensen (noen ganger Juel/Jul). Jeg lurer på hvor han var fra, har en teori, men ikke funnet noe klart svar enda.
Lagde en tråd tidligere på slektshjørnet på facebook her om den personen jeg tror han er da jeg lurte på noe hjelp om noen bygdebøker hvis noen er interessert: https://www.facebook.com/groups/slekstshjornet/permalink/10161607251329680/ )

Kan noen hjelpe meg og tyde hva det står om han når han får sitt første (som jeg vet...) barn Karen Juulsdatter her 16/9-1821(tror det står 16/9 siden dåp er 23/9?) i Strømm, Vestfold/Hurum. Nr.30:
Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1816-1826, s. 82

Tror det står noe om han er ungkarl og tjenestekarl ifølge den søkbare versjonen av boken, men syns det står noe mer før barnemoren? Eller tar jeg feil? Moren vet jeg er Christine Hansdatter f.ca 1800. Også ved vielsen syns jeg det står noe mer, men er ikke sikker...?
Kan noen tyde fadderenes navn? Håper det kan være noe der som kan gi et hint om Juuls opphav.

De gifter seg 9/4-1824, nr.6: Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1816-1826, s. 208

Deres 2. barn Martin født 3/6-1827, nr.70: Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. I 2, 1827-1857, s. 12

Deres 3.barn Peter født: 21/8-1833, nr.78: Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1827-1846, s. 80

Tror også de har har et barn kalt Christen Juulsen født 1830/31, død 9 uker gammel, 7/3-1831, men står ikke hvem som er foreldrene det jeg kan se da jeg ikke har funnet barnet i fødselsprotokollene.
Nr. 24: Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1827-1846, s. 347
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061214640342

Juul drukner i Drammensfjorden 25/6-1836, nr.38: Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1827-1846, s. 440
Har ikke funnet noe skifte etter ham foreløpig.

Så litt om teorien min om noen vil hjelpe og belyse den:
Jeg finner ikke så mange Juul Christensen i FT1801, faktisk er det egentlig bare 1 person som passer og faren hans heter Christen Juulsen. Tilfeldigvis står han oppført som hunkjønn, men antar det dreier som en skrivefeil. Legger inn det jeg vet om Juul fra Hole (kopiert fra mitt innlegg på facebook tidligere): 

Jeg prøver å finne ut av en Juul Christensen som er født i Hole i 1783/1785 (finner ulikt år i FT1801 og konfirmasjonen).

Ft1801 (foreldrene står litt nedenfor): https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058269001182

Konfirmasjon, side 2, litt under midten av sida:
Hole kirkebøker, SAKO/A-228/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1766-1814, s. 264

Fødsel, nederst 1.side: Hole kirkebøker, SAKO/A-228/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1766-1814, s. 66

Han er sønn av Christen Juulsen og Kari Olsdatter, de skal ha bodd på Gomnes. Hadde likt å visst om det står noe om han i bygdebøkene?

Har lett i de bindene som ligger på nb.no, men finner ikke noe der annet enn en liten notis om broren hans Ole Christensen og så vidt foreldrene og besteforeldrenes navn. Lurer på om det kan stå noe mer i de andre bindene? (Er de 3 første som ligger på nb.no)
Det som er sakens kjerne er at jeg lurer på om denne Juul Christensen kan være en av mine tippoldefedre, men mangler koblingen som beviser det. Veldig fint om noen vil se om det står noe om han?
Min tipp Juul Christensen skal være født ca 1785 også men vet ikke hvor han er fra, bare at han bor i Strømm i Vestfold når han får barn og gifter seg og dør der i 1836. Har full oversikt over barna hans og ektefelle, men finner ingen steder som nevner hvor han er fra. Denne Juul i fra Hol er en av få som passer alder og farsnavn.
Har også lett etter når foreldrene dør i tilfelle det er et skifte som nevner sønnen Juul, men har ikke lyktes så langt."

Jeg har i ettertid funnet det det står om han i bygdebøkene, men det står ikke mer enn navn og født år 1783. (ulikt FT og konf.) Har prøvd å lete etter skiftet til faren hans, da han i følge bygdeboka skal ha dødd i 1815, men jeg har ikke lyktes. Har heller ikke funnet morens skifte. Hadde håpet det stod noe mer der.
Har også trålet innflytter/utflytter-protokoller for Hole/Strømm/Svelvik/Hurum uten hell.

Beklager dette ble litt langt, men hadde håpet noen kunne hjelpe meg å bare se på dette og si hva dere tror? Om jeg har funnet rett Juul? Jeg har ikke funnet noen annen direkte kobling til at min Juul Christensen er fra Hole, men finner ingen annen som kan passe heller. 
Spør om noe er uklart eller mangler.

Mvh Linn Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Myhre skrev:
Kan noen hjelpe meg og tyde hva det står om han når han får sitt første (som jeg vet...) barn Karen Juulsdatter her 16/9-1821(tror det står 16/9 siden dåp er 23/9?) i Strømm, Vestfold/Hurum. Nr.30:
Hurum kirkebøker, SAKO/A-229/F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1816-1826, s. 82

Det finnes også en kopi ført av klokkeren. Her er teksten litt lettere å lese

Buskerud, Vestfold fylke, Hurum, Strømm, Svelvik i Hurum, Klokkerbok nr. I 1 (1816-1826), Fødte og døpte 1821, Side 79
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101340366

Karen er født 6.9.

Far er her Ungkarl Juul Christiansen tjener i Svelvigen

Ministerialboken skriver Christensen, så det er nok lurt å holde fast ved den formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Myhre skrev:

Jeg finner ikke så mange Juul Christensen i FT1801, faktisk er det egentlig bare 1 person som passer og faren hans heter Christen Juulsen. Tilfeldigvis står han oppført som hunkjønn, men antar det dreier som en skrivefeil

Det er en transkripsjonsfeil.

Det står ingenting om kjønn i originalen, bare «Tienestefolk», men patronymet Christensen tilhører en mann.

Ved 8. på venstre side:

Buskerud fylke, Hole i Hole, Statlig folketelling nr. 19 (1801-1801), Protokollside, Side 18b-19a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090806630206

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Det finnes også en kopi ført av klokkeren. Her er teksten litt lettere å lese

Buskerud, Vestfold fylke, Hurum, Strømm, Svelvik i Hurum, Klokkerbok nr. I 1 (1816-1826), Fødte og døpte 1821, Side 79
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101340366

Karen er født 6.9.

Far er her Ungkarl Juul Christiansen tjener i Svelvigen

Ministerialboken skriver Christensen, så det er nok lurt å holde fast ved den formen.

Takk for svar. Den var noe enklere ja. Ser ingen navn på fadderne som kan være hans slekt der heller ser det ut til.

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Det er en transkripsjonsfeil.

Det står ingenting om kjønn i originalen, bare «Tienestefolk», men patronymet Christensen tilhører en mann.

Ved 8. på venstre side:

Buskerud fylke, Hole i Hole, Statlig folketelling nr. 19 (1801-1801), Protokollside, Side 18b-19a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090806630206

Takk, ja regna med det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider