Gå til innhold
Arkivverket

Husmannseddel 18.okt 1826 Eresfjord Romsdal

Cecilie Bugge
 Del

Recommended Posts

Forsøk:

01 No 14 Husmandseddel 

02 Vi undertegnede giøre bekjendt og tilstaaer at have bøxlet og fæstet til velagte Ungkarl Peder Iversen [??] følgen- 

03 de Stykke Jord til en Huusmandsplads og paa følgende Vilkaar: 1. Først tillades han et Stykke Jord som for ham er 

04 brugt til en Huusmandsplads Skovlien[?] [??], efter deres Død som nu bruger Pladsen. 2. Andet[?], et udyrket Stykke 

05 Jord som er beliggende ved samme Stykke Jord, og er udvist ved ??delige Mærker. - 3. tredie samme Jord er tilhørende 

06 Peder Larsen [??] og gaaer til en liden Bæk foruden Gang og Kjøre-Vei 4. Frihed til Fægang til 2de tvende Storfæe 

07 eller Kjør og til 12 – tolv Smaafæe eller Souver forudenGjeder maa ikke haves, men til 2de Kjør og 12 Souve 

08 skal han have Frihed iblandt vore egne Creature [??] om Aaret som gjetes baade om Foraaret og om Sommeren 

09 og om Høsten. 1. Imod ovenanførte Frihed forbinder han sig at svare aarlig i Arbeide ved sig selv eller en 

10 anden fuldkommen Karl 3 tre Dage til hver af os i Slaataanden og ligeledes i Skoraanden 3 Dager. - 

11 2. Gjætning og Skytning til vores fælles Creature saa ofte som om Sommeren skal gjætes i 2 Dage hver Uge og hver 

12 %-% 3die Søndag og ligeledes tilpligtes han at arbeide til hvilken Tid om Aaret for den brugelige Dagsløn og siden i et[?] 

13 opfører sig lovlig imod os og Naboer baade selv og Familie hvis ikke at have sin Frihed og Fæste forbrudt, men 

14 at vige Pladsen uden Lov og Dom. - Ovenanførte Forbindelse og Frihed fra begge Parter gjelder saalænge over- 

15 nævntre Peder Iversen Friisvold[?] lever og hans Kone lever. Ligeledes forbinder vi os imod billig Betaling 

16 at skaffe ovenanførte Peder Iversen hvad vi kan overlade til hans Nytte og til hvad Tid han behøver hvilket 

17 herved bekræftes under vore Hænder og tilstedeværende VidnerEidsvog Thingsted 18de Oktober 1826 Iver Eriksen Hage[?]- 

18 , Peder Larsen Hagbø. - Til Vitterlighed underskriver Jon Iversen Rogge O.P. Harting – At jeg med overan- 

19 førte Fæste og Forbindelser er fornøiet tilstaaes af mig Peder Iversen Friivold. -

20 At ovenanførte Documenter saaledes rigtigen ere indførte og at ingen flere paa det forige[?] afholdte Thing ere 

21 bleven thing eller oplæste herfor Jurisdictionen bekræftes under min Haand - 

22 Molles[?] [Møller?] 

Mvh 

PS: Lurer på om husmannen heter Tronsen?

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Tusen Takk! Husmannen er min tipptippoldefar. Mulig du har rett om navnet, jeg skal dobbeltsjekke i papirene mine. Også skal jeg sette meg med originalen, og din oversettelse og prøve å lære meg litt mer av denne håndskriften. Mye lettere når jeg har en ca fasit. Takk igjen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det, Even, Peder Tronsen Friisvold.
Slekta til kona mi er derifrå; veldig mange Trond, Aslak og Bård der oppe. 🙂

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider